Psychologia komunikacji międzyludzkiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-PKM-JK-12 | Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia komunikacji międzyludzkiej | ||
Jednostka: | Instytut Językoznawstwa | ||
Grupy: |
Filologia, specjalność językoznawstwo komputerowe, studia stacjonarne, I stopnia, semestr 1 |
||
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu) ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | język polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Kierunek studiów: | Językoznawstwo Komputerowe |
||
Poziom przedmiotu: | I stopień |
||
Cele kształcenia: | Celem zajęć jest ukazanie wybranych aspektów funkcjonowania psychicznego jako czynników determinujących efektywność wymiany informacji i zrozumienia w procesach komunikacji międzyludzkiej. |
||
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
||
Skrócony opis: |
Ukazanie wybranych aspektów funkcjonowania psychicznego i ich roli w procesach komunikacji międzyludzkiej. |
||
Pełny opis: |
Treści kształcenia: Procesy poznawcze jako podstawa nadawania i odbioru komunikatu: Percepcja jako proces aktywny: recepcja a percepcja, prawa postaci a organizacja pola spostrzegania; stałość spostrzegania; rola nastawień i oczekiwań; ślepota indukowania emocjami i obronność percepcyjna; wpływ kontekstu na spostrzeganie; procesy góra-dół i dół-góra. Percepcja twarzy. Uwaga i koncentracja jako czynniki ważne dla odbioru i nadawania komunikatu: podstawowe funkcje uwagi; teorie selekcji uwagi; aktywne słuchanie i jego rodzaje: poznawcze, oceniające i empatyczne. Procesy uczenia się i pamięci – możliwości: podstawowe zasady sprawnego zapamiętywania i przechowywania informacji; charakterystyka systemów pamięci przemijającej (sensoryczna, operacyjna) i trwałej (semantyczna, epizodyczna, autobiograficzna). Procesy uczenia się i pamięci – problemy: wpływ emocji na pamięć; błędna atrybucja, tendencyjność i podatność na sugestię; efekty roztargnienia; różne metody odtwarzania i ich efektywność; zanikanie śladu a utrata dostępu, interferencja, blokowanie emocjonalne i nieemocjonalne. Myślenie: rola języka w myśleniu; myślenie produktywne a reproduktywne; operacje i strategie. Myślenie jako autokomunikacja. Sytuacja komunikacji a relacje interpersonalne: Poznanie społeczne i spostrzeganie społeczne: ukryte teorie osobowości; teoria atrybucji i podstawowy błąd atrybucji. Władza: różne odmiany reakcji na wpływ społeczny; czynniki powodujące nasilenie i osłabienie konformizmu. Stereotypy, uprzedzenia i postawy: stereotypy i uprzedzenia; stereotypy a postawy; czynniki wpływające na zmiany postaw. Agresja: przyczyny zachowań agresywnych i sposoby ich redukowania; formy i funkcje agresji werbalnej. Czynniki wpływające na atrakcyjność interpersonalną. Nowoczesne media a charakter związków interpersonalnych: wpływ Internetu na interakcje międzyludzkie; tworzenie się tożsamości w wyniku komunikacji w Sieci; zachowanie rozhamowane w Internecie - przyczyny i skutki. Emocjonalno-osobowościowe wyznaczniki komunikacji: Motywacja a działanie: motywacja a energia i sprawność działania; wymiary motywacji a cel komunikacji. Czynniki i procesy generujące emocje: koncepcja Izarda; czynniki indywidualne a uniwersalne. Inteligencja emocjonalna: natura inteligencji emocjonalnej; definicja empatii; mechanizmy pobudzenia empatycznego; cierpienie współczujące i empatyczny gniew. Przykładowe teorie i klasyfikacje osobowości: Allporta, Catella i Eysencka. Wybrane cechy osobowości: lęk i nieśmiałość, asertywność, dyrektywność i agresywność, intro-ekstrawersja i neurotyzm Pojęcie „Ja”: różnice indywidualne w zakresie „Ja”; rozwój „Ja” jako efekt komunikacji. |
||
Literatura: |
Podstawowa: 1. Maruszewski, T. Psychologia poznania, Gdańsk: GWP 2. Aronson E. Człowiek – istota społeczna. Warszawa: PWN 3. Strelau J. Psychologia różnic indywidualnych. Warszawa: Scholar Dodatkowa: 1. Aronson, E. Wilson, T.D., Akert, R. 2006. Psychologia społeczna. Poznań: Zysk i S-ka 2. Eysenck, M., Keane M. 2005. Cognitive psychology. Hove, New York: Psychology Press 3. Goleman, D. 1997. Inteligencja emocjonalna. Poznań: Media Rodzina 4. Golka, M. 2008. Bariery w komunikowaniu i społeczeństwo (dez)informacyjne. Warszawa: PWN 5. Hoffman, M.L. 2006. Empatia i rozwój moralny. Gdańsk: GWP 6. Łosiak, W. 2007. Psychologia emocji. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne 7. Marszał-Wiśniewska M., Klonowicz T., Fajkowska-Stanik M. 2003. Psychologia różnic indywidualnych. Wybrane zagadnienia. Gdańsk: GWP 8. Morreale, S.P., Spitzberg, B.H., Barge, J.K. 2007. Komunikacja między ludźmi. Warszawa: PWN 9. Niedźwieńska, A., Neckar, J. (red.). 2009. Poznaj samego siebie, czyli o źródłach samowiedzy. Warszawa: Academica - Wydawnictwo SWPS 10. Nęcka, E., Orzechowski J., Szymura B. 2006. Psychologia poznawcza. Warszawa: PWN 11. Paluchowski, W.J. (red.). 2009. Internet a psychologia. Możliwości i zagrożenia. Warszawa: PWN 12. Peisert, M. 2004. Formy i funkcje agresji werbalnej. Próba typologii. Wrocław: Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego 13. Pervin, L.A. 2005. Psychologia osobowości. Gdańsk: GWP 14. Schacter, D.L. 2003. Siedem grzechów pamięci. Warszawa: PIW 15. Zimbardo, P.G. 2010. Nieśmiałość. Warszawa: PWN |
||
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: Ma świadomość podstawowych procesów poznawczych uruchamianych w procesie produkowania i odbioru komunikatu i może próbować oceniać ich wpływ na efektywność konkretnych aktów komunikacji. Zna podstawowe determinanty dynamiki relacji interpersonalnych (atrybucja, relacja władzy, postawy, agresja, sympatia), i potrafi oceniać ich udział w konkretnych zdarzeniach komunikacyjnych Zna przykładowe teorie różnic indywidualnych i potrafi na ich podstawie formułować hipotezy dotyczące charakterystyki emocjonalnej i osobowościowej uczestników sytuacji komunikacji. Potrafi formułować hipotezy na temat poznawczych, osobowościowych i społecznych przyczyn zakłóceń i barier w procesie komunikacji i na tej podstawie dokonywać prób kształtowania sytuacji komunikacji w kierunku uzyskania lepszego wzajemnego zrozumienia i współpracy jej uczestników. Potrafi, dzięki znajomości terminologii i wiedzy o podstawowych mechanizmach psychologicznych, samodzielnie analizować i wykorzystywać prace z zakresu psychologii: komunikacji, różnic indywidualnych, społecznej i poznawczej. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest: czynny udział w zajęciach, przeprowadzenie dyskusji (kierowanie dyskusją); możliwe 2 nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze, końcowa ocena na podstawie wyniku zaliczenia ustnego |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-21 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 30 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Nawoja Mikołajczak-Matyja | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-21 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 30 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Nawoja Mikołajczak-Matyja | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 30 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 30 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.