Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia języka i komunikacji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-PJKaj-ILS-11
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia języka i komunikacji
Jednostka: Instytut Lingwistyki Stosowanej
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: język angielski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Kierunek studiów:

lingwistyka stosowana z wiodącym językiem angielskim, ALIC

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

Wprowadzenie podstawowej terminologii z zakresu dziedziny, określenie związków z dyscyplinami pokrewnymi.

Prezentacja wybranych pojęć i zjawisk z perspektywy psychologii języka i komunikacji.

Zapoznanie z wybranymi teoriami i modelami z zakresu psycholingwistyki, psychologii języka i socjolingwistyki.

Wprowadzenie do krytycznej analizy zdarzeń komunikacyjnych w oparciu o wskazane modele teoretyczne.

Uwrażliwienie na konieczność ciągłego uzupełniania wiedzy w związku z interdyscyplinarnym charakterem wybranej specjalności.


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

nie dotyczy

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

znajomość języka angielskiego na poziomie B2

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

materiały będą udostępniane studentom w trakcie zajęć, a także za pośrednictwem platformy MS Teams.

Wybrana literatura przedmiotu jest dostępna w Bibliotece Filologicznej Novum.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień

Wykład konwersatoryjny

Wykład problemowy

Dyskusja

Praca z tekstem

Metoda analizy przypadków

Praca w grupach

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30h

Praca własna studenta:

Przygotowanie do zajęć 10h

Czytanie wskazanej literatury 20h

Przygotowanie pracy pisemnej, raportu, prezentacji, demonstracji, itp. 30h

Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia 30h



SUMA GODZIN 120h

LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA PRZEDMIOTU 4 pkt


Pełny opis:

W trakcie wykładu omówione zostaną następujące zagadnienia:

Psychologia języka i komunikacji i jej związki z dyscyplinami pokrewnymi

Percepcja i produkcja mowy

Procesy akwizycji języka pierwszego

Różnice indywidualne w procesie akwizycji języka drugiego i obcego

Bilingwalizm

Dyskurs, tekst i interakcja w ujęciu psycholingwistycznym i socjolingwistycznym – wprowadzenie, teorie komunikacji z perspektywy psychologii języka

Analiza zdarzeń komunikacyjnych z perspektywy psychologii języka i komunikacji

Literatura:

Carol, D. 2008. Psychology of language. Belmont: Thomson.

Cook, G. 1999. Discourse. Oxford: Oxford University Press.

DeKeyser, R. M. (red.). 2007. Practice in a Second Language: Perspectives from Applied Linguistics and Cognitive Psychology. Cambridge: Cambridge University Press.

Doughty, C. J. i Long, M. H. (red.). 2005. The Handbook of Second Language Acquisition. Oxford: Blackwell.

Dӧrneyi, Z. 2012. The Psychology of Second Language Acquisition. Oxford: Oxford University Press.

Ellis, R. 1994. The Study of Second Language Acquisition. Oxford: Oxford University Press.

Harley, T. A. The Psychology of Language: from data to theory. New York: Psychology Press.

Kurcz, I. 2000. Psychologia języka i komunikacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Lightbown, P. i Spada, N. 2001. How Languages are learned. Oxford: Oxford University Press

Pinker, S. 1994. The Language Instinct. Penguin Books

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu kursu student:

Posiada podstawową wiedzę z zakresu psychologii języka i komunikacji oraz rozumie charakter jej powiązań z dyscyplinami pokrewnymi.

Potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu psychologii języka i komunikacji oraz psycholingwistyki.

Posiada ogólną wiedzę na temat wybranych teorii i modeli psychologicznych, psycholingwistycznych i socjolingwistycznych, istotnych w perspektywie przedmiotu kształcenia.

Rozumie specyfikę przedmiotu określanego jako psychologia języka i komunikacji oraz jego rolę w kształceniu neofilologicznym.

Rozumie istotę interdyscyplinarności przedmiotu określanego jako psychologia języka i komunikacji.

Posiada umiejętności i kompetencje niezbędne do samodzielnej interpretacji literatury przedmiotu.

Potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę teoretyczną w celu analizowania i krytycznej oceny zdarzeń komunikacyjnych.

Potrafi odnieść wiedzę z zakresu psychologii języka i komunikacji do własnych specyficznych doświadczeń związanych z procesami komunikacji językowej.

Metody i kryteria oceniania:

test

kolokwium ustne

raport

egzamin pisemny

Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:

bardzo dobry (bdb; 5,0):

dobry plus (+db; 4,5):

dobry (db; 4,0):

dostateczny plus (+dst; 3,5):

dostateczny (dst; 3,0):

niedostateczny (ndst; 2,0):

Ocena formująca: a) przygotowanie do zajęć, b) znajomość wyznaczonej literatury, c) umiejętność krytycznego stosowania analizy i interpretacji obserwowanych zjawisk d) test semestralny

Ocena podsumowująca: egzamin pisemny sprawdzający wiedzę

bdb 92-100%

db+ 85-91%

db 76-84%

dst+ 68-75%

dst 60-67%

ndst 0-59%

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Magdalena Aleksandrzak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Aleksandrzak
Prowadzący grup: Magdalena Aleksandrzak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Aleksandrzak
Prowadzący grup: Magdalena Aleksandrzak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)