Pedagogika ogólna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-PEO-ILS-11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika ogólna |
Jednostka: | Instytut Lingwistyki Stosowanej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Cel (cele) modułu kształcenia: opanowanie podstawowej wiedzy z zakresu pedagogiki. Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych (jeśli obowiązują). Efekty kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych dla modułu kształcenia i odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Pełny opis: |
Opis treści kształcenia: Ideały wychowawcze i ich zmienność na przestrzeni dziejów. Geneza nauki. Nauka a inne formy ludzkiego doświadczenia. Społeczno- kulturowe uwarunkowania wiedzy pedagogicznej. Style myślenia pedagogicznego. Główne systemy pedagogiczne. Proces wychowania- struktura, funkcje, dynamika. Wychowanie adaptacyjne i emancypacyjne. Podmiotowość w wychowaniu. Podstawowe środowiska wychowawcze. Style wychowania. Źródła i przejawy kryzysu współczesnego wychowania. Diagnoza nauczycielska. Konstruowanie szkolnych i klasowych programów profilaktycznych. Postępowanie z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wzór osobowy, postawa, powinności i rozwój profesjonalny nauczyciela. Wiedza potoczna a wiedza pedagogiczna .Etyka nauczycielska. Uczenie się przez całe życie. Wypalenie zawodowe. Środowisko społeczne klasy i szkoły. Ukryte programy. Postawy nauczycieli i uczniów. Plan pracy wychowawczej. Umiejętności wychowawcze. |
Literatura: |
Janowski, A., (2004), Pedagogika praktyczna, Warszawa: Fraszka Edukacyjna. Kwieciński Z., Śliwerski B.,(2003), Pedagogika, t. 1-2, Warszawa: PWN. Strelau, J.(red), (2000), Psychologia, t. 3 Gdańsk: GWP. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi: Zna współczesne teorie dot. wychowania, uczenia się i nauczania, oraz różnorodne uwarunkowanie tych procesów. Objaśnia genezę i strukturę wiedzy pedagogicznej oraz zależność pedagogiki od innych dziedzin wiedzy. Rozróżnia wychowanie i rozwój, a także podmioty i środowiska wychowawcze. Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną do analizowania i interpretowania sytuacji i zdarzeń pedagogicznych oraz kierowania procesami edukacyjnymi. Ma świadomość wielowymiarowej odpowiedzialności związanej z pełnieniem roli nauczyciela. Zna zadania szkoły jako instytucji wychowawczej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.