Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyczna nauka języka niemieckiego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-NIE-26
Kod Erasmus / ISCED: 09.102 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0232) Literatura i językoznawstwo (lingwistyka) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Praktyczna nauka języka niemieckiego
Jednostka: Katedra Skandynawistyki
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 7.00 LUB 8.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język niemiecki
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

filologia

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

poszerzenie aktywnego zasobu słownictwa w języku niemieckim z zakresu wybranych kręgów tematycznych do poziomu B2+ wg ESOKJ

rozwinięcie sprawności rozumienia czytanych tekstów fabularnych i publicystycznych w języku niemieckim do poziomu B2+ wg ESOKJ

przedstawienie szczegółowej wiedzy w zakresie praktycznej znajomości gramatyki języka niemieckiego (morfologia) i podniesienie kompetencji językowej studentów w dziedzinie poprawności gramatycznej do poziomu B2+ wg ESOKJ

kształtowanie umiejętności formułowania wypowiedzi ustnych w języku niemieckim oraz rozwinięcie kompetencji komunikacyjnych, odpowiadających poziomowi B2+ wg ESOKJ

kształtowanie umiejętności rozumienia słuchanych oryginalnych nagrań tekstów w języku niemieckim, odpowiadającej poziomowi B2+ wg ESOKJ

zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu fonetyki i fonologii segmentalnej języka niemieckiego (dyftongi i spółgłoski)

przedstawienie jakościowej analizy dyftongów i spółgłosek w języku niemieckim i wykształcenie percepcyjnej i produktywnej umiejętności ich realizowania zgodnie z zasadami wynikającymi z praw fonetycznych języka niemieckiego

rozwinięcie umiejętności praktycznego stosowania transkrypcji fonetycznej, ze szczególnym uwzględnieniem dyftongów i spółgłosek

doskonalenie umiejętności korzystania z jednojęzycznych słowników języka niemieckiego w pracy nad poprawą znajomości języka

rozwinięcie umiejętności pracy i nauki samodzielnej z wykorzystaniem różnych źródeł

rozwinięcie umiejętności pracy w grupie z przyjmowaniem różnych ról we wspólnych projektach i dyskusji


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Skrócony opis:

Wyrównanie poziomu studentów do standardu Mittelstufe III w zakresie wszystkich sprawności językowych. Zajęcia obejmują następujące komponenty: fonetyka, poszerzanie słownictwa, gramatyka praktyczna, konwersacja. Studenci poznają podstawowe pojęcia z zakresu fonetyki i fonologii, zasady artykulacji i opisu samogłosek niemieckich oraz transkrybowania w zakresie podstawowym, a także nabywają praktycznej umiejętności artykulacji samogłosek. W ramach zajęć z gramatyki omawiane jest użycie czasów niemieckich, czasowników modalnych, trybów warunkowych, liczby mnogiej rzeczowników.

Pełny opis:

Opis treści kształcenia

praca z tekstami dotyczącymi wybranych kręgów tematycznych: poszerzanie i utrwalanie aktywnego zasobu słownictwa języka niemieckiego do poziomu B2+ ESOKJ

ćwiczenia w zakresie rozumienia czytanych tekstów w języku niemieckim, odpowiadających poziomowi B2+ wg ESOKJ.

ćwiczenia rozwijające kompetencję komunikacyjną na poziomie B2+ ESOKJ: formułowanie wypowiedzi ustnych na wybrane tematy

prezentacja wybranych zagadnień z gramatyki praktycznej języka niemieckiego (morfologia) oraz wprowadzające i utrwalające (pisemne i ustne) ćwiczenia w ich praktycznym zastosowaniu, na poziomie B2+ wg ESOKJ

ćwiczenie sprawności rozumienia ze słuchu różnych rodzajów tekstów, na poziomie B2+ wg ESOKJ

przedstawienie jakościowej analizy dyftongów i spółgłosek i wykształcenie percepcyjnej i produktywnej umiejętności ich realizowania, zgodnie z zasadami wynikającymi z praw fonetycznych języka niemieckiego

doskonalenie umiejętności praktycznego stosowania transkrypcji fonetycznej i korzystania z różnych słowników wymowy niemieckiej

ćwiczenie umiejętności samodzielnej pracy nad poprawą znajomości języka, z wykorzystaniem różnych źródeł

ćwiczenie umiejętności pracy w grupie i przyjmowania w niej różnych ról we wspólnych projektach i dyskusji

Literatura:

K-H. Drohner. Texte von heute. Kapitel 3 u. 4.

H. Foeldeak. Sag’s besser. Teil 2.

H. Dreyer, R. Schmitt. Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik

C.u.P. Martens, Übungstexte zur deutschen Aussprache. Teil 2: Diphtonge und Konsonanten.

Aktualna ogólnodostępna niemieckojęzyczna prasa, także na stronach www.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:

posiada aktywny zasób słownictwa w języku niemieckim z zakresu objętych modułem kręgów tematycznych, odpowiadający poziomowi B2+ ESOKJ

posiada szczegółową wiedzę z praktycznej gramatyki języka niemieckiego w zakresie objętym modułem i potrafi ją poprawnie, pisemnie i ustnie, stosować, na poziomie B2+ wg ESOKJ

potrafi wypowiadać się w języku niemieckim na tematy przewidziane w module, wyrazić swoją opinię i ją uzasadnić, posiada kompetencję komunikacyjną odpowiadającą poziomowi B2+ wg ESOKJ

czyta i rozumie oryginalne teksty fabularne i publicystyczne w języku niemieckim na poziomie B2+ wg ESOKJ

rozumie ze słuchu teksty fabularne, publicystyczne i słuchowiska w języku niemieckim na poziomie B2+ wg ESOKJ

zna różnice jakościowe między spółgłoskami w języku niemieckim i polskim i poprawnie artykułuje niemieckie spółgłoski

zna zasady transkrypcji fonetycznej i potrafi je zastosować w praktyce

zna i rozumie podstawowe pojęcia z dziedziny fonetyki i fonologii segmentalnej języka niemieckiego (dyftongi i spółgłoski) oraz podstawowe różnice między językiem polskim i niemieckim w tym zakresie

zna i rozumie terminologię gramatyczną w języku niemieckim w zakresie objętym modułem na poziomie B2+ wg ESOKJ

ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności w zakresie objętym modułem dla poziomu B2+ wg ESOKJ i rozumie potrzebę ciągłości praktyki komunikacyjnej

potrafi samodzielnie pracować w zakresie objętym modułem dla poziomu B2+ wg ESOKJ z wykorzystaniem różnych źródeł

potrafi pracować w grupie, przyjmując różne role we wspólnych projektach i dyskusji w zakresie objętym modułem dla poziomu B2+ wg ESOKJ

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceniania stopnia osiągnięcia założonego efektu kształcenia

F. omawianie wyników ćwiczeń

P. egzamin końcowy

F. omawianie wyników ćwiczeń, podsumowywanie dyskusji przez prowadzącego

P. końcowy test na rozumienie tekstu słuchanego

przykładowych zadania (pytania) służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.

a. Formen Sie die folgenden Passivsätze in Passivumschreibungen um.

b. Lesen Sie den folgenden Text durch und beantworten Sie dann die folgenden Fragen.

c. Tragen sie in die Lücken im text die richtigen Wörter ein. In jede Lücke gehört nur ein Wort.

d. Hören Sie den Text 2 Mal an und entscheiden Sie dann, welche von diesen Informationen sich im Text befinden.

4. Kryteria oceniania:

5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4,5 - bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4,0 - dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

3,5 - zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze

znacznymi niedociągnięciami

3.0 - zadawalajaca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi

błędami

2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 90 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 90 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 90 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)