Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy pedagogiki dla nauczycieli I (szkoła podstawowa)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-N-PPed1w-2L-12
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy pedagogiki dla nauczycieli I (szkoła podstawowa)
Jednostka: Instytut Języków i Literatur Romańskich
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Przedmioty dla programu S1-FRO
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

nieobowiązkowe

Kierunek studiów:

filologia romańska

filologia włoska

filologia hiszpańska

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

1/ wyposażenie studenta w wiedzę niezbędną dla świadomego i racjonalnego pełnienia roli wychowawcy i opiekuna uczniów na II etapie edukacyjnym

2/ wykształcenie umiejętności diagnostycznych, a więc pozyskiwania i analizy danych dotyczących ucznia na II etapie edukacyjnym oraz środowisk, w jakich funkcjonuje, jak również formułowania na ich podstawie wniosków

3/ przygotowanie do samodzielnego opracowania projektów oddziaływań wychowawczych i opiekuńczych na II etapie edukacyjnym

4/ kształtowanie empatii, prospołeczności, odpowiedzialności i etyczności

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Skrócony opis:

Zajęcia służą wyposażeniu studenta w wiedzę, umiejętności i kompetencje niezbędne do pracy nauczyciela.

Pełny opis:

Sytuacja ucznia przechodzącego na II tap edukacji; problemy adaptacji do zmian.

Poznawanie ucznia będącego na II etapie edukacyjnym i jego środowiska. Metody i techniki określania potencjału ucznia Konstruowanie narzędzi diagnostycznych. Opracowanie diagnozy dla potrzeb edukacji na II etapie edukacyjnym. Etyka w diagnozowaniu.

Wychowanie w szkole na II etapie edukacyjnym. Trudności wychowawcze na II etapie edukacyjnym: rodzaje, przyczyny, skutki.

Klasa szkolna jako środowisko życia i rozwoju ucznia będącego na II etapie edukacyjnym. Praca z klasą szkolną na II etapie edukacyjnym. Dyscyplina w klasie szkolnej i jej utrzymywanie. Integracja klasy szkolnej. Klimat społeczny klasy i jego kreowanie.

Opieka w szkole na II poziomie edukacyjnym. Działalność opiekuńcza szkoły wobec uczniów będących na II etapie edukacyjnym. Formy opieki. Profilaktyka w szkole.

Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych na II etapie edukacyjnym Nieprawidłowości w funkcjonowaniu ucznia: rodzaje, przyczyny skutki. Praca z uczniem o zaburzonym rozwoju i jej projektowanie. Uczeń przewlekle chory i praca z nim. Uczeń zdolny i praca z nim. Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych na II etapie edukacyjnym i praca z nim.

Poradnictwo edukacyjno – zawodowe. Wybory i plany edukacyjne i zawodowe Aspiracje, motywacja i jej kształtowanie Nauczyciel jako doradca.

Współpraca szkoły ze środowiskiem i nauczyciela z rodzicami na II etapie edukacyjnym.

Literatura:

Babbie E. (2004), badania społeczne w praktyce. Warszawa. Wyd. Naukowe PWN.

Clifford H.E. (2006), Dyscyplina i kierowanie klasą. Warszawa

Fontana D.(1998), Psychologia dla nauczycieli

Gajewska G. (2009), Pedagogika opiekuńcza. Elementy metodyki. Zielona Góra, Wyd. PEKW „Gaja”.

Janowski A. (2009), Pedagogika praktyczna. Warszawa. Wyd. Fraszka Edukacyjna

Janowski A. (20100, Poznawanie uczniów. Zdobywanie informacji w pracy wychowawczej. Warszawa, Wyd. Fraszka Edukacyjna

Janowski A. (1995), Uczeń w teatrze życia szkolnego. Warszawa

Jundziłł E. Pawłowska R. [red.](2008), Pedagogika opiekuńcza. Przeszłość – Teraźniejszość – Przyszłość. Gdańsk, Wydawnictwo Harmonia (wybrane rozdz.).

Krauze – Sikorska H., Kuszak K. [red.] (2008), Wybrane problemy psychospołecznego funkcjonowania dzieci i młodzieży z utrudnieniami w rozwoju. Poznań, Wyd. naukowe UAM.

Kruszewski K. [red.](1998), Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN. (rozdz.IX-XII)

Piorunek M. (2004), Projektowanie przyszłości edukacyjno-zawodowej w okresie adolescencji. Poznan, Wyd. Naukowe UAM

Rimm S.B. (1994), Bariery szkolnej kariery. Warszawa, WSiP.

Łobocki M.(2003), metody i techniki badan pedagogicznych. Kraków. Wyd. Impuls.

Łobocki M. (1985), Współdziałanie nauczycieli i rodziców w procesie wychowania. Warszawa, nasza Księgarnia..

Łuczak B. (2000), Niepowodzenia w nauce. Poznań

Materne J.(1988), Opiekuńcze funkcje szkoły. Warszawa, PWN

Stemplewska-Żakowicz K., Krejtz K.(2005), Wywiad

McWhirter, J.B.T.,A.M.,E.H.(2005), Zagrożona młodzież. Warszawa,

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:

1/ posiada wiedzę na temat swoistości wychowania i opieki na II etapie edukacyjnym

2/ posiada wiedzę na temat swoistości środowiska socjalizacji, wychowania i opieki uczniów na II etapie edukacyjnym

3/ posiada wiedzę na temat projektowania i prowadzenia badań diagnostycznych w praktyce pedagogicznej na II etapie edukacyjnym, w tym uwzględniającą specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z zaburzeniami rozwoju.

4/ posiada wiedzę na temat specyfiki funkcjonowania uczniów będących na II etapie edukacyjnym, w tym ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz uczniów szczególnie uzdolnionych.

5/ potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki do analizowania i interpretowania określonego rodzaju sytuacji i zdarzeń pedagogicznych

6/ posiada umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznawanie sytuacji uczniów na II etapie edukacyjnym, w tym ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, opracowanie wyników obserwacji i formułowania wniosków,

7/ ma świadomość znaczenia profesjonalizmu, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej; wykazuje cechy refleksyjnego praktyka

8/ ma świadomość istnienia etycznego wymiaru diagnozowania uczniów.

Metody i kryteria oceniania:

- aktywny udział studenta w dyskusjach;

- zadania indywidualne, analiza poprawności wykonania zadania;

- kolkwium podsumowujące.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 100 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Renata Wawrzyniak-Beszterda
Prowadzący grup: Renata Wawrzyniak-Beszterda
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grażyna Barabasz
Prowadzący grup: Grażyna Barabasz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 100 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)