Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wstęp do teorii komunikacji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-MWTKom-11
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wstęp do teorii komunikacji
Jednostka: Instytut Filologii Wschodniosłowiańskich
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Punkty ECTS i inne: 2.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

kierunek studiów: filologia wschodniosłowiańska

specjalność studiów: filologia rosyjska

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

Zapoznanie studentów z teoriami komunikacji, omówienie ich znaczenia, złożoności i wieloaspektowości oraz odniesienia do realnych sytuacji w różnych kontekstach życia społecznego.

Określenie czynników wpływających na efektywność procesów komunikacji w różnych kontekstach życia społecznego.

Zaznajomienie z siatką pojęciową umożliwiającą precyzyjny opis procesu komunikowania się.

Zdobycie umiejętności interpretacji oraz krytycznej analizy procesów komunikacyjnych zachodzących w różnych kontekstach życia społecznego na poziomie indywidualnym, organizacyjnym oraz globalnym.

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

nie

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

znajomość języka angielskiego na poziomie B2

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień

Wykład konwersatoryjny

Wykład problemowy

Dyskusja

Praca z tekstem

Metoda analizy przypadków

Demonstracje dźwiękowe i/lub video

Pełny opis:

1. Podstawowe definicje, elementy i cechy procesu komunikowania się

2. Modele komunikacji

3. Komunikowanie interpersonalne

4. Komunikowanie grupowe i organizacyjne/instytucjonalne

5. Komunikacja perswazyjna

6. Media i komunikowanie masowe

7. Kulturowe aspekty komunikacji

8. Kompetencja komunikacyjna: definicje i modele

Literatura:

Cornelissen, J. P. 2008. Corporate communication: A guide to theory and practice. London: Sage.

Griffin, E. (2009). A first look at communication theory (7th Ed.). New York: McGraw-Hill. www.afirstlook.com. C

Fiske, J. (2011). Introduction to communication studies (3rd ed.). London/New York: Routledge.

Hoffman, M. F., Ford, D. J. Organizational rhetoric: Situations and strategies. London: Sage.

McQuail, D. 2005. McQuail’s mass communication theory (5th ed.).London: Sage Publications.

Pratkanis, A., Aronson, E. (1997). Age of propaganda: The everyday use and abuse of persuasion. New York: W. H. Freeman Company.

Stiff, J. B. (1994). Persuasive communication. New York/ London: The Guilford Press.

Wąsikiewicz-Firlej, E. 2017. On (de)constructing corporate identity: An ecolinguistic approach. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

West, R., Turner, L. H. (2004). Introducing communication theory: Analysis and application. London/New York: McGraw Hill.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:

Definiuje podstawowe pojęcia z dziedziny komunikologii przy zastosowaniu fachowej i precyzyjnej terminologii

Dysponuje wiedzą na temat istniejących teorii i modeli komunikacji; potrafi wskazać i omówić podobieństwa i różnice między nimi, a także ich zalety oraz ograniczenia

Opisuje sytuacje komunikacyjne w kontekście poznanych modeli komunikacji oraz ich specyfiki w różnych kontekstach życia społecznego z zastosowaniem fachowej i precyzyjnej terminologii

Ma pogłębioną wiedzę o procesach komunikacyjnych zachodzących między ludźmi na poziomie indywidualnym, organizacyjnym i globalnym

Jest świadomy złożoności i wieloaspektowości procesu komunikacji oraz interdyscyplinarnego charakteru dziedziny komunikologii

Potrafi kompetentnie zinterpretować procesy komunikacyjne zachodzące w różnych kontekstach życia społecznego na poziomie indywidualnym, organizacyjnym i globalnym

Potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę z zakresu nauki o komunikowaniu w pracach badawczych i kształtowaniu własnej postawy poznawczej

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceniania:

- obecność oraz aktywny udział na zajęciach

- systematyczne przygotowanie do zajęć;

- przygotowanie analizy materiału badawczego oraz jej zaprezentowanie;

- ocena końcowa polegająca na umiejętności zaprezentowania wiedzy nabytej w ramach przedmiotu

Skala ocen:

• bardzo dobry (bdb; 5,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty;

• dobry plus (+db; 4,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami;

• dobry (db; 4,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów;

• dostateczny plus (+dst; 3,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami;

• dostateczny (dst; 3,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami;

• niedostateczny (ndst; 2,0): brak osiągnięcia przez studenta zakładanych efektów kształcenia.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Kinga Kowalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Joanna Puppel-Wobalis
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)