Wstęp do teorii komunikacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-MWTKom-11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do teorii komunikacji |
Jednostka: | Instytut Filologii Wschodniosłowiańskich |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
2.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | kierunek studiów: filologia wschodniosłowiańska specjalność studiów: filologia rosyjska |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | Zapoznanie studentów z teoriami komunikacji, omówienie ich znaczenia, złożoności i wieloaspektowości oraz odniesienia do realnych sytuacji w różnych kontekstach życia społecznego. Określenie czynników wpływających na efektywność procesów komunikacji w różnych kontekstach życia społecznego. Zaznajomienie z siatką pojęciową umożliwiającą precyzyjny opis procesu komunikowania się. Zdobycie umiejętności interpretacji oraz krytycznej analizy procesów komunikacyjnych zachodzących w różnych kontekstach życia społecznego na poziomie indywidualnym, organizacyjnym oraz globalnym. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | nie |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | znajomość języka angielskiego na poziomie B2 |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień Wykład konwersatoryjny Wykład problemowy Dyskusja Praca z tekstem Metoda analizy przypadków Demonstracje dźwiękowe i/lub video |
Pełny opis: |
1. Podstawowe definicje, elementy i cechy procesu komunikowania się 2. Modele komunikacji 3. Komunikowanie interpersonalne 4. Komunikowanie grupowe i organizacyjne/instytucjonalne 5. Komunikacja perswazyjna 6. Media i komunikowanie masowe 7. Kulturowe aspekty komunikacji 8. Kompetencja komunikacyjna: definicje i modele |
Literatura: |
Cornelissen, J. P. 2008. Corporate communication: A guide to theory and practice. London: Sage. Griffin, E. (2009). A first look at communication theory (7th Ed.). New York: McGraw-Hill. www.afirstlook.com. C Fiske, J. (2011). Introduction to communication studies (3rd ed.). London/New York: Routledge. Hoffman, M. F., Ford, D. J. Organizational rhetoric: Situations and strategies. London: Sage. McQuail, D. 2005. McQuail’s mass communication theory (5th ed.).London: Sage Publications. Pratkanis, A., Aronson, E. (1997). Age of propaganda: The everyday use and abuse of persuasion. New York: W. H. Freeman Company. Stiff, J. B. (1994). Persuasive communication. New York/ London: The Guilford Press. Wąsikiewicz-Firlej, E. 2017. On (de)constructing corporate identity: An ecolinguistic approach. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. West, R., Turner, L. H. (2004). Introducing communication theory: Analysis and application. London/New York: McGraw Hill. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka: Definiuje podstawowe pojęcia z dziedziny komunikologii przy zastosowaniu fachowej i precyzyjnej terminologii Dysponuje wiedzą na temat istniejących teorii i modeli komunikacji; potrafi wskazać i omówić podobieństwa i różnice między nimi, a także ich zalety oraz ograniczenia Opisuje sytuacje komunikacyjne w kontekście poznanych modeli komunikacji oraz ich specyfiki w różnych kontekstach życia społecznego z zastosowaniem fachowej i precyzyjnej terminologii Ma pogłębioną wiedzę o procesach komunikacyjnych zachodzących między ludźmi na poziomie indywidualnym, organizacyjnym i globalnym Jest świadomy złożoności i wieloaspektowości procesu komunikacji oraz interdyscyplinarnego charakteru dziedziny komunikologii Potrafi kompetentnie zinterpretować procesy komunikacyjne zachodzące w różnych kontekstach życia społecznego na poziomie indywidualnym, organizacyjnym i globalnym Potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę z zakresu nauki o komunikowaniu w pracach badawczych i kształtowaniu własnej postawy poznawczej |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania: - obecność oraz aktywny udział na zajęciach - systematyczne przygotowanie do zajęć; - przygotowanie analizy materiału badawczego oraz jej zaprezentowanie; - ocena końcowa polegająca na umiejętności zaprezentowania wiedzy nabytej w ramach przedmiotu Skala ocen: • bardzo dobry (bdb; 5,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty; • dobry plus (+db; 4,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami; • dobry (db; 4,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów; • dostateczny plus (+dst; 3,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami; • dostateczny (dst; 3,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami; • niedostateczny (ndst; 2,0): brak osiągnięcia przez studenta zakładanych efektów kształcenia. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Kinga Kowalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Joanna Puppel-Wobalis | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.