Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodologia badań literaturoznawczych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-MMBL-11
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodologia badań literaturoznawczych
Jednostka: Instytut Filologii Wschodniosłowiańskich
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język rosyjski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

kierunek studiów: filologia wschodniosłowiańska

specjalność studiów: filologia rosyjska

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

przekazanie pogłębionej i poszerzonej wiedzy na temat przedmiotu badań i dróg rozwoju literaturoznawstwa

przekazanie pogłębionej wiedzy o szkołach badawczych współczesnej metodologii literaturoznawczej, ich powiązaniach oraz specyficznej terminologii wprowadzanej w zakresie badań nad dziełem literackim

kształtowanie umiejętności interpretacji, wartościowania i problematyzowania utworów literackich zgodnie z wytycznymi określonych teorii i szkół badawczych

kształtowanie umiejętności w zakresie analizy i syntezy poglądów przedstawicieli poszczególnych metodologii literaturoznawczych

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

nie

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

wiedza i umiejętności z zakresu literatury, kultury i historii rosyjskiego obszaru kulturowego – odpowiednia dla poziomu studiów

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Materiały są udostępniane na platformie Microsoft Teams i drogą mailową.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład konwersatoryjny

Dyskusja

Praca z tekstem

Demonstracje dźwiękowe i/lub video

Pełny opis:

Ewolucja refleksji teoretycznej. Przedmiot zainteresowań teorii literatury

Interpretacja tekstu literackiego. Polemika wokół swobody interpretacji

Fenomenologiczna percepcja dzieła literackiego

Formalizm rosyjski. Pojęcie chwytu

Strukturalizm i semiotyka w literaturoznawstwie.

Hermeneutyka literaturoznawcza jako „wyzwolenie interpretacji”. Pojęcie koła hermeneutycznego

Wkład Michaiła Bachtina w rozwój refleksji teoretycznoliterackiej

Poststrukturalizm i dekonstrukcja. Krytyka znaku J. Derridy. Dekonstrukcja jako praktyka interpretacyjna. Intertekstualność a koncepcja tekstowej natury rzeczywistości

Kulturowa teoria literatury. Wybrane zagadnienia

Badania genderowe w literaturoznawstwie

Zagadnienie podmiotu literackiego

Antropologia literatury. Filologia jako laboratorium antropofikcji

Dzieło literackie jako pole konstruowania tożsamości. Autobiografizm i autofikcja.

Wybrane zagadnienia z zakresu najnowszych metod badawczych.

Literatura:

A. Burzyńska, M. P. Markowski, Teorie literatury XX wieku. Podręcznik, Kraków 2006.

Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy, red. M. P. Markowski, R. Nycz, Kraków 2006.

U. Eco, Dzieło otwarte. Forma i nieokreśloność w poetykach współczesnych, tłum. zbiorowe, Warszawa 2008.

Ju. Lotman, Оb iskusstve, Sаnkt-Peterburg 1998.

N. Frye, Wielki kod. Biblia i literatura, tłum. A. Fulińska, Kraków 2008.

D. Danek, Sztuka rozumienia. Literatura i psychoanaliza, Warszawa 1997.

T. Hawkes, Strukturalizm i semiotyka, tłum. I. Sieradzki, Warszawa 1988.

Horyzonty interpretacji. Wokół myśli Paula Ricoeura, red. A. Grzegorczyk, M. Loba, R. Koschany, Poznań 2003.

Intersemiotyczność. Literatura wobec innych sztuk (i odwrotnie), red. S. Balbus, A. Hejmej, J. Niedźwiedź, Kraków 2004.

Dekonstrukcja i literatura, red. R. Nycz, Gdańsk 2003.

J. Culler, Literatura w teorii, tłum. M. Maryl, Kraków 2013.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student /ka:

posiada pogłębioną i poszerzoną wiedzę na temat przedmiotu badań i ujęć literaturoznawstwa, na poziomie rozszerzonym zna i stosuje jego terminologię

ma pogłębioną wiedzę o szkołach badawczych współczesnej metodologii literaturoznawczej, ich powiązaniach oraz specyficznej terminologii wprowadzanej w zakresie badań nad dziełem literackim

zna i rozumie metody interpretacji, wartościowania i problematyzowania utworów literackich właściwe dla określonych teorii i szkół badawczych

posiada pogłębione umiejętności badawcze w zakresie analizy i syntezy poglądów przedstawicieli poszczególnych metodologii literaturoznawczych, potrafi na ich podstawie merytorycznie argumentować i wyrazić własne zdanie

Metody i kryteria oceniania:

bardzo dobry (bdb; 5,0):

znakomita wiedza na temat omawianych metodologii i teorii humanistycznych, umiejętność ich zastosowania w analizie i interpretacji dzieła literackiego, umiejętność krytycznej dyskusji z wybranymi metodami i teoriami, aktywność i zaangażowanie w trakcie zajęć

dobry plus (+db; 4,5):

bardzo dobra wiedza na temat omawianych metodologii i teorii humanistycznych, umiejętność ich zastosowania w analizie i interpretacji dzieła literackiego, umiejętność krytycznej dyskusji z wybranymi metodami i teoriami

dobry (db; 4,0):

dobra wiedza na temat omawianych metodologii i teorii humanistycznych, umiejętność ich zastosowania w analizie i interpretacji dzieła literackiego, znajomość ograniczeń wybranych metod i teorii

dostateczny plus (+dst; 3,5):

zadowalająca wiedza na temat omawianych metodologii i teorii humanistycznych z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów, umiejętność ich zastosowania w analizie i interpretacji dzieła literackiego

dostateczny (dst; 3,0):

wystarczająca wiedza na temat omawianych metodologii i teorii humanistycznych z pominięciem niektórych aspektów, umiejętność ich zastosowania w analizie i interpretacji dzieła literackiego

niedostateczny (ndst; 2,0):

niewystarczająca wiedza na temat omawianych metodologii i teorii humanistycznych, brak umiejętności ich zastosowania w analizie i interpretacji dzieła literackiego

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-5 (2025-06-04)