Dydaktyka języka rosyjskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-MDydJRos-44 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka języka rosyjskiego |
Jednostka: | Instytut Filologii Wschodniosłowiańskich |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język rosyjski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | kierunek studiów: filologia wschodniosłowiańska specjalność studiów: filologia rosyjska |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | zapoznanie ze statusem dydaktyki języka rosyjskiego jako dziedziny nauki, zapoznanie z głównymi dziedzinami pokrewnymi, omówienie nowych kierunków w dydaktyce języka rosyjskiego przekazanie wiedzy o twórczym podejściu w dydaktyce języka rosyjskiego jako obcego, nabycie umiejętności aktywnej obserwacji lekcji języka rosyjskiego przez pryzmat kreatywności, przygotowanie do właściwej interpretacji przeprowadzonej lekcji lub jej fragmentów; kształtowanie umiejętności realizacji podejścia twórczego do planowania i prowadzenia lekcji języka rosyjskiego lub jej fragmentu nabycie umiejętności oceny i wyboru podręczników do nauki języka rosyjskiego według ustalonych kryteriów nabycie umiejętności wyboru oraz prawidłowego stosowania nowoczesnych metod i technik nauczania języka rosyjskiego zapoznanie z tradycyjnymi i współczesnymi rodzajami zdalnego nauczania języka rosyjskiego; omówienie specyfiki edukacji na odległość; kształtowanie umiejętności wyboru i/lub modyfikacji ćwiczeń (w tym sprawdzających i testowych) do zastosowania ich na lekcjach języka rosyjskiego prowadzonych zdalnie omówienie kierunków, sposobów oraz form rozwoju nauczyciela jako badacza, (refleksyjnego) praktyka oraz innowatora; przekazanie wiedzy o istocie innowacji dydaktycznych oraz zapoznanie z czynnikami wpływającymi na wprowadzenie innowacji dydaktycznych; kształtowanie umiejętności planowania i prowadzenia badania w działaniu omówienie wybranych zagadnień z zakresu nauczania języka rosyjskiego młodzieży ze szczególnymi potrzebami; nabycie umiejętności stosowania podejścia indywidualnego w nauczaniu języka rosyjskiego młodzieży ze szczególnymi potrzebami zapoznanie z elementami składowymi warsztatu pracy nauczyciela; zapoznanie z czynnikami warunkującymi warsztat pracy, z formami doskonalenia zawodowego nauczycieli; zapoznanie ze sposobami zapobiegania wypaleniu zawodowemu; kształtowanie umiejętności zastosowania ćwiczeń przeznaczonych dla nauczycieli (ćwiczenia relaksacyjne, ćwiczenia przygotowujące do efektywnej komunikacji na lekcji języka rosyjskiego jako obcego itd.). utrwalanie umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy z wykorzystaniem tradycyjnych i multimedialnych źródeł informacji |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | nie |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | podstawowa wiedza i umiejętności z zakresu dydaktyki języka rosyjskiego oraz prowadzenia lekcji języka rosyjskiego jako obcego. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | na platformie Microsoft Teams. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień Wykład konwersatoryjny Dyskusja Praca z tekstem Metoda analizy przypadków Metoda warsztatowa Metoda projektu Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”) Praca w parach |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem: 60 godz. Przygotowanie do zajęć: 30 godz. Czytanie wskazanej literatury: 35 godz. Wykonywanie prac domowych: 15 godz. Przygotowanie do kolokwiów: 40 godz. SUMA GODZIN: 180 LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU: 6 |
Pełny opis: |
Dydaktyka języka rosyjskiego jako dyscyplina naukowa (nowe kierunki). Teoria dydaktyki międzykulturowej. Dydaktyka języka rosyjskiego i teoria komunikacji międzykulturowej. Kreatywność jako element kompetencji nauczyciela. Pojęcie kreatywności zawodowej. Kreatywny nauczyciel i uczeń, zasady nauczania języka rosyjskiego przez pryzmat kreatywności. Planowanie i prowadzenie lekcji języka rosyjskiego (podejście twórcze). Kryteria wyboru i oceny podręczników do nauki języka rosyjskiego. Nauczanie aspektów języka i sprawności językowych z uwzględnieniem specyfiki nauczania/uczenia się przedstawicieli nowej generacji. Metody nauczania języka rosyjskiego uczniów należących do pokolenia homo clipus. Nowoczesne metody i techniki nauczania języka rosyjskiego jako obcego. Jak wyreżyserować lekcję języka rosyjskiego. Specyfika zdalnego nauczania języka rosyjskiego. Zasada orientacji na sieciowość a aktywność analogowa. Rozwój nauczyciela jako badacza, (refleksyjnego) praktyka oraz innowatora. Badania w działaniu. Edukatorium w rozwoju nauczyciela jako badacza (refleksyjnego) praktyka oraz innowatora. Innowacje dydaktyczne z języka rosyjskiego jako obcego. Wybrane zagadnienia z zakresu nauczania języka rosyjskiego młodzieży ze szczególnymi potrzebami (bardzo zdolni uczniowie, uczniowie z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej). Doskonalenie zawodowe nauczyciela. Zapobieganie wypaleniu zawodowemu. Różnorodne rodzaje ćwiczeń dla nauczycieli (ćwiczenia relaksacyjne, ćwiczenia przygotowujące do efektywnej komunikacji na lekcji języka rosyjskiego jako obcego itd.). |
Literatura: |
Э. Г. Азимов, А. Н. Щукин, Новый словарь методических терминов и понятий (теория и практика обучения языкам), Москва 2009. Т. И. Капитонова, Л. В. Московкин, А. Н. Щукин, Методы и технологии обучения русскомe языку как иностранному, Москва 2009. А. И. Кравченоко, Психология и педагогика, Москва 2008. Е. А. Маслыко, П. К. Бабинская и др., Настольная книга преподавателя иностранного языка, Минск 2004. Е. Н. Соловова, Методика обучения иностранным языкам. Продвинутый курс, Москва 2010. Н. Л. Федотова, Методика преподавания русского языка как иностранного, Санкт-Петербург 2013. А. Н. Щукин, Методика преподавания РКИ, Москва 2003. D. A. Gortych, K. Kowalewska, N. Królikiewicz, O. Makarowska, S. I. Schab, Mozaika glottodydaktyczna. Edukatorium w kształtowaniu kreatywności zawodowej glottodydaktyków, Poznań 2021. B. Łukasik, M. Adamska-Staroń, M. Piasecka, Twórcze myślenie. Kreatywny student i nauczyciel, Częstochowa 2009. M. Łukowicz, Wyreżyserować lekcję. Nauczyciel jako aktor, reżyser i mistrz, Katowice 2020. A. Szulc, Słownik dydaktyki języków obcych, Warszawa 1994. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student /ka: zna specyfikę dydaktyki języka rosyjskiego jako dziedziny nauki, zna nowe kierunki w dydaktyce języka rosyjskiego, charakteryzuje główne terminy i pojęcia dydaktyczne oraz prawidłowo operuje aparatem pojęciowym rozumie i prawidłowo stosuje pojęcia twórczość, kreatywność, podejście twórcze, postawa twórcza; prawidłowo określa cechy i powinności kreatywnego nauczyciela i ucznia; umie ocenić stopień kreatywności lekcji języka rosyjskiego bądź jej fragmentów; umie zaplanować i przeprowadzić lekcję języka rosyjskiego bądź jej fragmenty stosując podejście twórcze analizuje i ocenia podręczniki do nauki języka rosyjskiego; umie analizować, trafnie oceniać i dokonywać właściwego wyboru podręczników do nauki języka rosyjskiego uwzględniając potrzeby i zainteresowania uczniów potrafi dokonać wyboru nowoczesnych metod i technik nauczania języka rosyjskiego oraz prawidłowo stosować je z uwzględnieniem takich czynników jak aspekty i sprawności językowe, rodzaje podręczników, indywidualny rozwój ucznia itd. umie ocenić trafność ćwiczeń przeznaczonych do zdalnego nauczania języka rosyjskiego; prawidłowo dostosowuje ćwiczenia i zadania do lekcji języka rosyjskiego prowadzonej zdalnie, potrafi prawidłowo sformułować polecenia dydaktyczne; prawidłowo stosuje techniki nauczania języka rosyjskiego na odległość zna podstawowe kierunki, sposoby oraz formy rozwoju nauczyciela jako badacza, (refleksyjnego) praktyka oraz innowatora; potrafi zaplanować i przeprowadzić badania w działaniu zna podstawowe strategie nauczania języka rosyjskiego młodzieży ze szczególnymi potrzebami; potrafi opracować zestaw ćwiczeń przeznaczonych dla osób uzdolnionych oraz wyróżniających się nadpobudliwością psychoruchową stosuje zdobytą wiedzę w doskonaleniu własnego warsztatu pracy oraz w zapobieganiu wypalenia zawodowego korzysta ze źródeł bibliograficznych i pomocy dydaktycznych w języku polskim i rosyjskim; potrafi opracować prezentacje na określone tematy (samodzielnie, w parze i/lub grupie); stosuje zdobytą wiedzę w kształtowaniu i wzbogacaniu własnych wypowiedzi ustnych w prezentacji multimedialnej, jest zorientowany na prawidłowe i interesujące zaprezentowanie problemu dydaktycznego |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawowe kryteria: - obecność na zajęciach, - aktywny udział i zaangażowanie w trakcie zajęć, - znajomość zalecanej literatury przedmiotu, operowanie aparatem pojęciowym, - realizacja zadań domowych, - pozytywne oceny z kolokwiów. Skala ocen bardzo dobry (bdb; 5,0): - przygotowanie i zaprezentowanie samodzielnej wypowiedzi na określone zagadnienie w sposób świadczący o pełnym zrozumieniu pytania i znajomości tematu; - bardzo dokładne i wnikliwe omówienie zagadnienia; - pełna znajomości tematu i zagadnień przedstawionych podczas zajęć a także przeczytanie zadanej lektury; - dopuszczalne są pojedyncze nieścisłości, które nie mają istotnego znaczenia dla całości wypowiedzi; - brak błędów w kompozycji całej wypowiedzi ustnej. dobry plus (+db; 4,5): - skomponowanie i artykulacja samodzielnej wypowiedzi na zadany temat w sposób świadczący o pełnym zrozumieniu pytania i znajomości tematu; - pełne omówienie zagadnienia oraz zapoznanie się z literaturą obowiązkową; - nieliczne błędy o małym znaczeniu merytorycznym; - brak błędów w kompozycji; - odpowiedź spójna. dobry (db; 4,0): - skomponowanie i artykulacja samodzielnej wypowiedzi na zadany temat w sposób świadczący o zrozumieniu pytania i znajomości tematu; - pełne omówienie zagadnienia; - drobne błędy w kompozycji. dostateczny plus (+dst; 3,5): - podjęcie próby skomponowania i artykulacji samodzielnej wypowiedzi na zadany temat w sposób świadczący o co najmniej częściowym zrozumieniu pytania i znajomości tematu; - całościowe, choć powierzchowne omówienie zagadnienia; - nieliczne, ale istotne błędy językowe; - drobne błędy w kompozycji. dostateczny (dst; 3,0): - podjęcie próby skomponowania i artykulacji samodzielnej wypowiedzi na zadany temat w sposób świadczący o co najmniej częściowym zrozumieniu pytania i znajomości tematu; - częściowe omówienie zagadnienia; - błędy w kompozycji wypowiedzenia. niedostateczny (ndst; 2,0): - niespełnienie kryteriów właściwych dla oceny: dostateczny (3,0); - trudność stworzenia samodzielnej wypowiedzi na zadany temat; - wypowiedź przepełniona licznymi błędami; - chaotyczna kompozycja. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Olga Makarowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.