Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka języka rosyjskiego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-MDydJRos-44
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Dydaktyka języka rosyjskiego
Jednostka: Instytut Filologii Wschodniosłowiańskich
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język rosyjski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

kierunek studiów: filologia wschodniosłowiańska

specjalność studiów: filologia rosyjska

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

zapoznanie ze statusem dydaktyki języka rosyjskiego jako dziedziny nauki, zapoznanie z głównymi dziedzinami pokrewnymi, omówienie nowych kierunków w dydaktyce języka rosyjskiego

przekazanie wiedzy o twórczym podejściu w dydaktyce języka rosyjskiego jako obcego, nabycie umiejętności aktywnej obserwacji lekcji języka rosyjskiego przez pryzmat kreatywności, przygotowanie do właściwej interpretacji przeprowadzonej lekcji lub jej fragmentów; kształtowanie umiejętności realizacji podejścia twórczego do planowania i prowadzenia lekcji języka rosyjskiego lub jej fragmentu

nabycie umiejętności oceny i wyboru podręczników do nauki języka rosyjskiego według ustalonych kryteriów

nabycie umiejętności wyboru oraz prawidłowego stosowania nowoczesnych metod i technik nauczania języka rosyjskiego

zapoznanie z tradycyjnymi i współczesnymi rodzajami zdalnego nauczania języka rosyjskiego; omówienie specyfiki edukacji na odległość; kształtowanie umiejętności wyboru i/lub modyfikacji ćwiczeń (w tym sprawdzających i testowych) do zastosowania ich na lekcjach języka rosyjskiego prowadzonych zdalnie

omówienie kierunków, sposobów oraz form rozwoju nauczyciela jako badacza, (refleksyjnego) praktyka oraz innowatora; przekazanie wiedzy o istocie innowacji dydaktycznych oraz zapoznanie z czynnikami wpływającymi na wprowadzenie innowacji dydaktycznych; kształtowanie umiejętności planowania i prowadzenia badania w działaniu

omówienie wybranych zagadnień z zakresu nauczania języka rosyjskiego młodzieży ze szczególnymi potrzebami; nabycie umiejętności stosowania podejścia indywidualnego w nauczaniu języka rosyjskiego młodzieży ze szczególnymi potrzebami

zapoznanie z elementami składowymi warsztatu pracy nauczyciela; zapoznanie z czynnikami warunkującymi warsztat pracy, z formami doskonalenia zawodowego nauczycieli; zapoznanie ze sposobami zapobiegania wypaleniu zawodowemu; kształtowanie umiejętności zastosowania ćwiczeń przeznaczonych dla nauczycieli (ćwiczenia relaksacyjne, ćwiczenia przygotowujące do efektywnej komunikacji na lekcji języka rosyjskiego jako obcego itd.).

utrwalanie umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy z wykorzystaniem tradycyjnych i multimedialnych źródeł informacji

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

nie

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

podstawowa wiedza i umiejętności z zakresu dydaktyki języka rosyjskiego oraz prowadzenia lekcji języka rosyjskiego jako obcego.

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

na platformie Microsoft Teams.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień

Wykład konwersatoryjny

Dyskusja

Praca z tekstem

Metoda analizy przypadków

Metoda warsztatowa

Metoda projektu

Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”)

Praca w parach

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem: 60 godz.

Przygotowanie do zajęć: 30 godz.

Czytanie wskazanej literatury: 35 godz.

Wykonywanie prac domowych: 15 godz.

Przygotowanie do kolokwiów: 40 godz.

SUMA GODZIN: 180

LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU: 6

Pełny opis:

Dydaktyka języka rosyjskiego jako dyscyplina naukowa (nowe kierunki). Teoria dydaktyki międzykulturowej. Dydaktyka języka rosyjskiego i teoria komunikacji międzykulturowej.

Kreatywność jako element kompetencji nauczyciela. Pojęcie kreatywności zawodowej. Kreatywny nauczyciel i uczeń, zasady nauczania języka rosyjskiego przez pryzmat kreatywności. Planowanie i prowadzenie lekcji języka rosyjskiego (podejście twórcze).

Kryteria wyboru i oceny podręczników do nauki języka rosyjskiego.

Nauczanie aspektów języka i sprawności językowych z uwzględnieniem specyfiki nauczania/uczenia się przedstawicieli nowej generacji. Metody nauczania języka rosyjskiego uczniów należących do pokolenia homo clipus.

Nowoczesne metody i techniki nauczania języka rosyjskiego jako obcego. Jak wyreżyserować lekcję języka rosyjskiego.

Specyfika zdalnego nauczania języka rosyjskiego. Zasada orientacji na sieciowość a aktywność analogowa.

Rozwój nauczyciela jako badacza, (refleksyjnego) praktyka oraz innowatora. Badania w działaniu. Edukatorium w rozwoju nauczyciela jako badacza (refleksyjnego) praktyka oraz innowatora.

Innowacje dydaktyczne z języka rosyjskiego jako obcego.

Wybrane zagadnienia z zakresu nauczania języka rosyjskiego młodzieży ze szczególnymi potrzebami (bardzo zdolni uczniowie, uczniowie z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej).

Doskonalenie zawodowe nauczyciela. Zapobieganie wypaleniu zawodowemu. Różnorodne rodzaje ćwiczeń dla nauczycieli (ćwiczenia relaksacyjne, ćwiczenia przygotowujące do efektywnej komunikacji na lekcji języka rosyjskiego jako obcego itd.).

Literatura:

Э. Г. Азимов, А. Н. Щукин, Новый словарь методических терминов и понятий (теория и практика обучения языкам), Москва 2009.

Т. И. Капитонова, Л. В. Московкин, А. Н. Щукин, Методы и технологии обучения русскомe языку как иностранному, Москва 2009.

А. И. Кравченоко, Психология и педагогика, Москва 2008.

Е. А. Маслыко, П. К. Бабинская и др., Настольная книга преподавателя иностранного языка, Минск 2004.

Е. Н. Соловова, Методика обучения иностранным языкам. Продвинутый курс, Москва 2010.

Н. Л. Федотова, Методика преподавания русского языка как иностранного, Санкт-Петербург 2013.

А. Н. Щукин, Методика преподавания РКИ, Москва 2003.

D. A. Gortych, K. Kowalewska, N. Królikiewicz, O. Makarowska, S. I. Schab, Mozaika glottodydaktyczna. Edukatorium w kształtowaniu kreatywności zawodowej glottodydaktyków, Poznań 2021.

B. Łukasik, M. Adamska-Staroń, M. Piasecka, Twórcze myślenie. Kreatywny student i nauczyciel, Częstochowa 2009.

M. Łukowicz, Wyreżyserować lekcję. Nauczyciel jako aktor, reżyser i mistrz, Katowice 2020.

A. Szulc, Słownik dydaktyki języków obcych, Warszawa 1994.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student /ka:

zna specyfikę dydaktyki języka rosyjskiego jako dziedziny nauki, zna nowe kierunki w dydaktyce języka rosyjskiego, charakteryzuje główne terminy i pojęcia dydaktyczne oraz prawidłowo operuje aparatem pojęciowym

rozumie i prawidłowo stosuje pojęcia twórczość, kreatywność, podejście twórcze, postawa twórcza; prawidłowo określa cechy i powinności kreatywnego nauczyciela i ucznia; umie ocenić stopień kreatywności lekcji języka rosyjskiego bądź jej fragmentów; umie zaplanować i przeprowadzić lekcję języka rosyjskiego bądź jej fragmenty stosując podejście twórcze

analizuje i ocenia podręczniki do nauki języka rosyjskiego; umie analizować, trafnie oceniać i dokonywać właściwego wyboru podręczników do nauki języka rosyjskiego uwzględniając potrzeby i zainteresowania uczniów

potrafi dokonać wyboru nowoczesnych metod i technik nauczania języka rosyjskiego oraz prawidłowo stosować je z uwzględnieniem takich czynników jak aspekty i sprawności językowe, rodzaje podręczników, indywidualny rozwój ucznia itd.

umie ocenić trafność ćwiczeń przeznaczonych do zdalnego nauczania języka rosyjskiego; prawidłowo dostosowuje ćwiczenia i zadania do lekcji języka rosyjskiego prowadzonej zdalnie, potrafi prawidłowo sformułować polecenia dydaktyczne; prawidłowo stosuje techniki nauczania języka rosyjskiego na odległość

zna podstawowe kierunki, sposoby oraz formy rozwoju nauczyciela jako badacza, (refleksyjnego) praktyka oraz innowatora; potrafi

zaplanować i przeprowadzić badania w działaniu

zna podstawowe strategie nauczania języka rosyjskiego młodzieży ze szczególnymi potrzebami; potrafi opracować zestaw ćwiczeń przeznaczonych dla osób uzdolnionych oraz wyróżniających się nadpobudliwością psychoruchową

stosuje zdobytą wiedzę w doskonaleniu własnego warsztatu pracy oraz w zapobieganiu wypalenia zawodowego

korzysta ze źródeł bibliograficznych i pomocy dydaktycznych w języku polskim i rosyjskim; potrafi opracować prezentacje na określone tematy (samodzielnie, w parze i/lub grupie); stosuje zdobytą wiedzę w kształtowaniu i wzbogacaniu własnych wypowiedzi ustnych w prezentacji multimedialnej, jest zorientowany na prawidłowe i interesujące zaprezentowanie problemu dydaktycznego

Metody i kryteria oceniania:

Podstawowe kryteria:

- obecność na zajęciach,

- aktywny udział i zaangażowanie w trakcie zajęć,

- znajomość zalecanej literatury przedmiotu, operowanie aparatem pojęciowym,

- realizacja zadań domowych,

- pozytywne oceny z kolokwiów.

Skala ocen

bardzo dobry (bdb; 5,0):

- przygotowanie i zaprezentowanie samodzielnej wypowiedzi na określone zagadnienie w sposób świadczący o pełnym zrozumieniu pytania i znajomości tematu;

- bardzo dokładne i wnikliwe omówienie zagadnienia;

- pełna znajomości tematu i zagadnień przedstawionych podczas zajęć a także przeczytanie zadanej lektury;

- dopuszczalne są pojedyncze nieścisłości, które nie mają istotnego znaczenia dla całości wypowiedzi;

- brak błędów w kompozycji całej wypowiedzi ustnej.

dobry plus (+db; 4,5):

- skomponowanie i artykulacja samodzielnej wypowiedzi na zadany temat w sposób świadczący o pełnym zrozumieniu pytania i znajomości tematu;

- pełne omówienie zagadnienia oraz zapoznanie się z literaturą obowiązkową;

- nieliczne błędy o małym znaczeniu merytorycznym;

- brak błędów w kompozycji;

- odpowiedź spójna.

dobry (db; 4,0):

- skomponowanie i artykulacja samodzielnej wypowiedzi na zadany temat w sposób świadczący o zrozumieniu pytania i znajomości tematu;

- pełne omówienie zagadnienia;

- drobne błędy w kompozycji.

dostateczny plus (+dst; 3,5):

- podjęcie próby skomponowania i artykulacji samodzielnej wypowiedzi na zadany temat w sposób świadczący o co najmniej częściowym zrozumieniu pytania i znajomości tematu;

- całościowe, choć powierzchowne omówienie zagadnienia;

- nieliczne, ale istotne błędy językowe;

- drobne błędy w kompozycji.

dostateczny (dst; 3,0):

- podjęcie próby skomponowania i artykulacji samodzielnej wypowiedzi na zadany temat w sposób świadczący o co najmniej częściowym zrozumieniu pytania i znajomości tematu;

- częściowe omówienie zagadnienia;

- błędy w kompozycji wypowiedzenia.

niedostateczny (ndst; 2,0):

- niespełnienie kryteriów właściwych dla oceny: dostateczny (3,0);

- trudność stworzenia samodzielnej wypowiedzi na zadany temat;

- wypowiedź przepełniona licznymi błędami;

- chaotyczna kompozycja.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Olga Makarowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)