Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodologia badań w lingwistyce stosowanej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-MBLSt-ILS-11
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodologia badań w lingwistyce stosowanej
Jednostka: Instytut Lingwistyki Stosowanej
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Przedmioty dla programu X-S1x-LingStX
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język niemiecki
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

Lingwistyka stosowana z wiodącym niemieckim, drugim angielskim

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

· zdobycie wiedzy o metodologii pracy naukowej z zakresu metodologii badań lingwistycznych;


· zdobycie wiedzy z zakresu metod, technik i narzędzi badawczych;


· nabycie umiejętności planowania procesu badawczego z zastosowaniem odpowiednich narzędzi oraz umiejętności wyszukiwania, analizowania, oceniania, selekcjonowania i integrowania informacji z wykorzystaniem różnych źródeł;


· nabycie umiejętności badawczych obejmujących analizę prac innych autorów, syntezę różnych poglądów, dobór metody, opracowanie i prezentację wyników w formie pisemnej i ustnej indywidulnie lub w tandemie (małym zespole)


· nabycie umiejętności samodzielnego zdobywania i poszerzania wiedzy oraz swoich umiejętności badawczych;


· wykształcenie umiejętności porozumiewa się w trakcie pracy projektowej w zespole (tandemie) z wykorzystaniem tradycyjnych i multimedialnych środków komunikacji przy wykonaniu konkretnych zadań badawczych



Rok studiów (jeśli obowiązuje):

III rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

Nie dotyczy.

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Różne - w zależności od specjalizacji.

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Materiały do zajęć przekazywane są przez prowadzącego drogą elektroniczną.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień




Wykład konwersatoryjny




Dyskusja




Praca z tekstem




Metoda projektu




Pokaz i obserwacja




Praca w grupach




Rozwiązywanie zadań




Metoda badawcza

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

3 ECTS

Skrócony opis:

Celem zajęć jest teoretyczne wprowadzenie w pojęcia kluczowe metodologii badań, zaprezentowanie wybranych metod oraz wypróbowanie jednej z nich w części praktycznej.

Pełny opis:

Metodologia badań w zakresie lingwistyki stosowanej – wprowadzenie do podstawowych pojęć oraz przegląd najważniejszych metod jakościowych (wywiad) i ilościowych (ankietyzacja)

Projektowanie fazy koncepcyjnej badań własnych i w tandemie (zespole)

Analiza informacji z wykorzystaniem różnych źródeł z zakresu metodologii badań

Prezentacja wyników własnego projektu badawczego w zespole

Literatura:

Literatura metodologiczna w języku niemieckim:

Albert, Ruth/Marx, Nicole (2014): Empirisches Arbeiten in Linguistik und Sprachlehrforschung. 2. überarbeitete und aktualisierte Auflage. Tübingen: Narr.

Aguado, Karin (Hg.) (2000): Zur Methodologie der empirischen Fremdsprachenforschung. Baltmannsweiler, Schneider Verlag Hohengehren.

Cerri, Chiara/ Jentges, Sabine/ Stork, Antje (2012) (Hrsg.): Methoden empirischer Fremdsprachenforschung im Prozess. Ein Blick hinter die Kulissen aktueller Forschungsprojekte. Göttingen: Universitätsverlag.

Doff, Sabine (Hg.) (2012): Fremdsprachenunterricht empirisch erforschen. Grundlagen - Methoden – Anwendung. Tübingen: Narr.

Edmondson Willis J./House, Juliane (2011): Einführung in die Sprachlehrforschung. 4. Auflage. Tübingen: Narr Francke.

Literatura metodologiczna w języku angielskim:

Dawson, C. 2009. Introduction to research methods. A practical guide for anyone undertaking a research project. Howtobooks

Murray, N., Hughes,G. 2008. Writing up your university assignments and research Project. A practical handbook. Open University Press

Wray, A., Trott, K., A. Bloomer. 1998. Projects in linguistics. New York: Arnol

Efekty uczenia się:

zna w zaawansowanym stopniu specyfikę metodologiczną lingwistyki stosowanej, poprawnie opisuje metody, techniki i narzędzia badawcze z językoznawstwa stosowanego, dobiera wybrane metody i narzędzia badawcze i skutecznie się nimi posługuje w trakcie indywidulnej lub zespołowej pracy badawczej

potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje pisemne z wykorzystaniem innowacyjnych i multimedialnych źródeł informacji;

potrafi samodzielnie, analitycznie i krytycznie interpretować prace innych autorów, przeprowadzić syntezę różnych poglądów, dokonać doboru metod, opracować i zaprezentować wyniki pracy własnej w formie pisemnej i ustnej; napisać pracę semestralną o właściwej strukturze i na właściwym poziomie argumentacji

potrafi planować i realizować własne uczenie się przez całe życie, doskonalić zdobyte umiejętności oraz ukierunkować rozwój innych;

zna podstawowe pojęcia i zasady z zakresu prawa autorskiego i stosuje je odnosząc się do poglądów innych autorów w zakresie prac badawczych z lingwistyki stosowanej

porozumiewa się w trakcie pracy projektowej w zespole (tandemie) z wykorzystaniem tradycyjnych i multimedialnych środków komunikacji

Metody i kryteria oceniania:

Aby otrzymać zaliczenie przedmiotu, student ma obowiązek przygotować indywidulany lub grupowy projekt badawczy w formie pisemnej pracy semestralnej, zaprezentować wyniki pracy projektowej w formie prezentacji ustnej. W skład oceny wchodzą:

ü praca projektowa polegająca na wypróbowaniu wybranej metody badawczej

ü prezentacja w formie plakatu lub Power Point najważniejszych wyników pracy projektowej (kryteria oceny: poprawność merytoryczna, poprawność językowa, przejrzystość, czas prezentacji nie dłuższy niż 10 minut)

ü przygotowanie pisemnego raportu z badań i wyników pracy projektowej i oddanie go w formie pracy semestralnej na koniec semestru (kryteria oceny: poprawność merytoryczna, poprawność językowa, objętość do 10 stron łącznie ze spisem literatury, uwzględnienie wszystkich wymienionych kryteriów oceny:

- terminowość oddania projektu lub jego fragmentu

- właściwy dobór i selekcja literatury

- poprawność przeprowadzonych analiz i badań

- poprawność oceny przeprowadzonych analiz i badań

- poprawność formułowanych tez i wniosków

- poprawność terminologiczna i gramatyczna

- właściwa struktura tekstu

- odpowiedni zapis bibliograficzny

- odpowiedni sposób cytowań

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Sylwia Adamczak-Krysztofowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sylwia Adamczak-Krysztofowicz
Prowadzący grup: Sylwia Adamczak-Krysztofowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Szczepaniak-Kozak
Prowadzący grup: Anna Szczepaniak-Kozak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Sylwia Adamczak-Krysztofowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)