Metodologia badań w lingwistyce stosowanej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-MBLSt-ILS-11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodologia badań w lingwistyce stosowanej |
Jednostka: | Instytut Lingwistyki Stosowanej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty dla programu X-S1x-LingStX |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | język niemiecki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Lingwistyka stosowana z wiodącym niemieckim, drugim angielskim |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | · zdobycie wiedzy o metodologii pracy naukowej z zakresu metodologii badań lingwistycznych; · zdobycie wiedzy z zakresu metod, technik i narzędzi badawczych; · nabycie umiejętności planowania procesu badawczego z zastosowaniem odpowiednich narzędzi oraz umiejętności wyszukiwania, analizowania, oceniania, selekcjonowania i integrowania informacji z wykorzystaniem różnych źródeł; · nabycie umiejętności badawczych obejmujących analizę prac innych autorów, syntezę różnych poglądów, dobór metody, opracowanie i prezentację wyników w formie pisemnej i ustnej indywidulnie lub w tandemie (małym zespole) · nabycie umiejętności samodzielnego zdobywania i poszerzania wiedzy oraz swoich umiejętności badawczych; · wykształcenie umiejętności porozumiewa się w trakcie pracy projektowej w zespole (tandemie) z wykorzystaniem tradycyjnych i multimedialnych środków komunikacji przy wykonaniu konkretnych zadań badawczych |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | III rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | Nie dotyczy. |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Różne - w zależności od specjalizacji. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Materiały do zajęć przekazywane są przez prowadzącego drogą elektroniczną. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień Wykład konwersatoryjny Dyskusja Praca z tekstem Metoda projektu Pokaz i obserwacja Praca w grupach Rozwiązywanie zadań Metoda badawcza |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 3 ECTS |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest teoretyczne wprowadzenie w pojęcia kluczowe metodologii badań, zaprezentowanie wybranych metod oraz wypróbowanie jednej z nich w części praktycznej. |
Pełny opis: |
Metodologia badań w zakresie lingwistyki stosowanej – wprowadzenie do podstawowych pojęć oraz przegląd najważniejszych metod jakościowych (wywiad) i ilościowych (ankietyzacja) Projektowanie fazy koncepcyjnej badań własnych i w tandemie (zespole) Analiza informacji z wykorzystaniem różnych źródeł z zakresu metodologii badań Prezentacja wyników własnego projektu badawczego w zespole |
Literatura: |
Literatura metodologiczna w języku niemieckim: Albert, Ruth/Marx, Nicole (2014): Empirisches Arbeiten in Linguistik und Sprachlehrforschung. 2. überarbeitete und aktualisierte Auflage. Tübingen: Narr. Aguado, Karin (Hg.) (2000): Zur Methodologie der empirischen Fremdsprachenforschung. Baltmannsweiler, Schneider Verlag Hohengehren. Cerri, Chiara/ Jentges, Sabine/ Stork, Antje (2012) (Hrsg.): Methoden empirischer Fremdsprachenforschung im Prozess. Ein Blick hinter die Kulissen aktueller Forschungsprojekte. Göttingen: Universitätsverlag. Doff, Sabine (Hg.) (2012): Fremdsprachenunterricht empirisch erforschen. Grundlagen - Methoden – Anwendung. Tübingen: Narr. Edmondson Willis J./House, Juliane (2011): Einführung in die Sprachlehrforschung. 4. Auflage. Tübingen: Narr Francke. Literatura metodologiczna w języku angielskim: Dawson, C. 2009. Introduction to research methods. A practical guide for anyone undertaking a research project. Howtobooks Murray, N., Hughes,G. 2008. Writing up your university assignments and research Project. A practical handbook. Open University Press Wray, A., Trott, K., A. Bloomer. 1998. Projects in linguistics. New York: Arnol |
Efekty uczenia się: |
zna w zaawansowanym stopniu specyfikę metodologiczną lingwistyki stosowanej, poprawnie opisuje metody, techniki i narzędzia badawcze z językoznawstwa stosowanego, dobiera wybrane metody i narzędzia badawcze i skutecznie się nimi posługuje w trakcie indywidulnej lub zespołowej pracy badawczej potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje pisemne z wykorzystaniem innowacyjnych i multimedialnych źródeł informacji; potrafi samodzielnie, analitycznie i krytycznie interpretować prace innych autorów, przeprowadzić syntezę różnych poglądów, dokonać doboru metod, opracować i zaprezentować wyniki pracy własnej w formie pisemnej i ustnej; napisać pracę semestralną o właściwej strukturze i na właściwym poziomie argumentacji potrafi planować i realizować własne uczenie się przez całe życie, doskonalić zdobyte umiejętności oraz ukierunkować rozwój innych; zna podstawowe pojęcia i zasady z zakresu prawa autorskiego i stosuje je odnosząc się do poglądów innych autorów w zakresie prac badawczych z lingwistyki stosowanej porozumiewa się w trakcie pracy projektowej w zespole (tandemie) z wykorzystaniem tradycyjnych i multimedialnych środków komunikacji |
Metody i kryteria oceniania: |
Aby otrzymać zaliczenie przedmiotu, student ma obowiązek przygotować indywidulany lub grupowy projekt badawczy w formie pisemnej pracy semestralnej, zaprezentować wyniki pracy projektowej w formie prezentacji ustnej. W skład oceny wchodzą: ü praca projektowa polegająca na wypróbowaniu wybranej metody badawczej ü prezentacja w formie plakatu lub Power Point najważniejszych wyników pracy projektowej (kryteria oceny: poprawność merytoryczna, poprawność językowa, przejrzystość, czas prezentacji nie dłuższy niż 10 minut) ü przygotowanie pisemnego raportu z badań i wyników pracy projektowej i oddanie go w formie pracy semestralnej na koniec semestru (kryteria oceny: poprawność merytoryczna, poprawność językowa, objętość do 10 stron łącznie ze spisem literatury, uwzględnienie wszystkich wymienionych kryteriów oceny: - terminowość oddania projektu lub jego fragmentu - właściwy dobór i selekcja literatury - poprawność przeprowadzonych analiz i badań - poprawność oceny przeprowadzonych analiz i badań - poprawność formułowanych tez i wniosków - poprawność terminologiczna i gramatyczna - właściwa struktura tekstu - odpowiedni zapis bibliograficzny - odpowiedni sposób cytowań |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Sylwia Adamczak-Krysztofowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sylwia Adamczak-Krysztofowicz | |
Prowadzący grup: | Sylwia Adamczak-Krysztofowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT KON
KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Szczepaniak-Kozak | |
Prowadzący grup: | Anna Szczepaniak-Kozak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Sylwia Adamczak-Krysztofowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.