Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Literatura niemiecka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-LNL-12
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Literatura niemiecka
Jednostka: Instytut Filologii Rosyjskiej i Ukraińskiej
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język niemiecki
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

filologia rosyjska z lingwistyką stosowaną

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

• przekazanie wiedzy z zakresu historii literatury niemieckiego obszaru językowego w przedziale czasowym od poezji starogermańskiej do 1945 r.

• wyrobienie umiejętności syntetyzowania zdobytej wiedzy dotyczącej epok literackich

• wyrobienie umiejętności czytania tekstów literackich z różnych epok w języku niemieckim

• rozwinięcie krytycznej analizy tekstów literackich

• wyrobienie umiejętności pisania prac z zakresu przerabianych tematów

• rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupach

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

III rok

Pełny opis:

semestr zimowy:

Poezja starogermańska (tło historyczne, największe zabytki)

Kultura średniowiecza. Epos dworski. Rozwój mistyki

Reformacja w Niemczech. Martin Luther, życie i dzieło

Oświecenie niemieckie. Kontekst filozoficzny (G.W. Leibniz, I. Kant)

„Nathan der Weise” G.E. Lessinga. Wychowanie w duchu tolerancji

Okres „burzy i naporu”. Ballada jako gatunek literacki ( wybrane ballady J.W. Goethego i F. Schillera)

Wędrówka Fausta

Klasyka Weimarska. Wychowanie przez sztukę i piękno

Kanon lektur w semestrze zimowym:

• G.E. Lessing : Nathan der Weise

• J.W. Goethe : Faust I, Erlkönig, Liebeslyrik zur Wahl

• F. Schiller : An die Freude, Die Kraniche des Ibykus, Die Bürgschaft, Der Handschuh

• H. Kleist: Die Marquise von O.

Nowela jako gatunek literacki. „Die Marquise von O.“ H. Kleista

semestr letni:

Romantyczna poezja uniwersalna

„Das Fräulein von Scuderi” E.T.A. Hoffmanna – co wolno artyście ?

H. Heine – spóźniony romantyk

Świat bez Boga. Charakterystyka tendencji w literaturze i sztuce 19. wieku. Kontekst historyczno-filozoficzny

Nowy bohater, nowa wizja świata – „Woyzeck” Büchnera

Kobieta w sztuce i literaturze w drugiej połowie 19. wieku. Powieść T. Fontane „Effi Briest”

Eros und Thanatos. Sztuka i literatura przełomu 19. i 20. wieku

Motyw śmierci w noweli „Der Tod in Venedig” T. Manna

Ekstremalna dwuznaczność świata – „Der Prozeß“ F. Kafki

Wstęp tylko dla szalonych – „Der Steppenwolf” H. Hessego

Kanon lektur w semestrze letnim:

• H. Heine : Lyrik zur Wahl

• G. Büchner : Woyzeck

• T. Fontane : Effi Briest

• T. Mann : Der Tod in Venedig

• F. Kafka : Der Prozess

• H. Hesse : Der Steppenwolf

Literatura:

• Baumann, B.,Oberle, B. (1985). Deutsche Literatur in Epochen. München

• Gössmann, W. (1996). Deutsche Kulturgeschichte im Grundriss. Mainz

• Geschichte der deutschen Literatur, Band 1-6.( 1983). Stuttgart

• Bark, J.,Steinbach, D.,Wittenberg, H. Hrsg.).(1989). Epochen der deutschen Literatur. Stuttgart

• Böttcher, K. (Hrsg,).(1987). Lexikon deutschsprachiger Schriftsteller, von den Anfängen bis zum Ausgang des 19.Jhs. Leipzig

• Müller, J.,D. (2003). Reallexikon der deutschen Literatur Wissenschaft. Band 1-3. Berlin

• Wetzel, Ch. (1986). Lexikon der Autoren und Werke. Stuttgart

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:

rozpoznaje i nazywa główne tendencje historycznego rozwoju literatury niemieckiej w przerabianym zakresie

analizuje i interpretuje tekst literacki w kontekście historycznym

czyta ze zrozumieniem teksty literackie w języku niemieckim napisane w różnych epokach

proponuje własną interpretację tekstów i bierze aktywny udział w dyskusji na zajęciach

korzysta ze źródeł literaturowych w języku niemieckim

zna zasady pisania pracy dyplomowej i potrafi je zastosować w pisaniu pracy semestralnej z literatury

wykazuje otwartość na nowe idee i punkty widzenia

potrafi aktywnie uczestniczyć w projektach grupowych

Metody i kryteria oceniania:

semestr zimowy:

A. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest napisanie pracy semestralnej, zaliczenie wszystkich sprawdzianów testujących znajomość tekstów literackich (lista lektur w załączniku poniżej) oraz uczestnictwo w przynajmniej jednym projekcie grupowym.

B. W pracy semestralnej oceniane są:

- użycie reguł stosowanych przy pisaniu pracy dyplomowej

- poprawne korzystanie ze źródeł literaturowych

- bezpośrednia polemika z tekstem literackim (np. umiejętnie stosowane cytaty)

- samodzielność przy formułowaniu i wyciąganiu wniosków

- poprawność językowa

C. Aby zaliczyć sprawdzian testujący znajomość lektury, należy odpowiedzieć przynajmniej na dwa z trzech postawionych krótkich pytań dotyczących treści.

D. W prezentacjach grupowych oceniane są:

- treści merytoryczne

- umiejętność kreatywnej współpracy w grupie

- poprawność językowa

semestr letni:

A. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zdany egzamin ustny, obejmujący odpowiedź na trzy pytania: dwa zagadnienia dotyczące przerobionych zagadnień oraz krótką rozmowę na temat obowiązkowego tekstu literackiego (np. omówienia motywu literackiego).

B. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie wszystkich sprawdzianów testujących znajomość tekstów literackich (lista lektur w załączniku poniżej) oraz uczestnictwo w przynajmniej jednym projekcie grupowym.

C. Aby zaliczyć sprawdzian testujący znajomość lektury, należy odpowiedzieć przynajmniej na dwa z trzech postawionych krótkich pytań dotyczących treści.

D. W prezentacjach grupowych oceniane są:

- treści merytoryczne

- umiejętność kreatywnej współpracy w grupie

- poprawność językowa

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)