Literatura i kultura Włoch V (XIX w.)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-LKW5-5LW-56 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Literatura i kultura Włoch V (XIX w.) |
Jednostka: | Instytut Języków i Literatur Romańskich |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język włoski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Filologia włoska |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | - przekazanie wiedzy na temat głównych prądów literackich we Włoszech w dziewiętnastym wieku: Neoklasycyzm, Romantyzm, Scapigliatura, Weryzm - przedstawienie gównych pisarzy i poetów włoskich doby Neoklasycyzmu, Romantyzmu, Scapigliatury i Weryzmu. - ukazanie procesów historycznych i kulturowych wpływających na rozwój włoskiej literatury dziewiętnastowiecznej - przekazanie wiedzy na temat typowych dla poszczególnych nurtów literackich gatunków, form, motywów, treści i stylów - wyrobienie u studentów umiejętności rozpoznawania typowych dla poszczególnych nurtów literackich gatunków form, motywów, treści i stylów kształtowanie umiejętności analizy i interpretacji dziewiętnastowiecznych tekstów literackich reprezentatywnych dla omawianych nurtów - kształtowanie świadomości miejsca literatury włoskiej w dziejach dziewiętnastowiecznej literatury i kultury europejskiej |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | III rok |
Skrócony opis: |
Zapoznanie się z włoską literaturą XIX wieku: najważniejsze prądy, przedstawiciele oraz znaczące dzieła. |
Pełny opis: |
Program przedmiotu obejmuje: Neoklasycyzm: charakterystyka nurtu literackiego i artystycznego, postać i poezja Vincenzo Monti Preromantyzm – twórczość Ugo Foscolo Romantyzm – poezja Leopardiego i poezja dialektalna G.G. Belliego Romantyzm – proza: powieść historyczna, patriotyczna, wspomnieniowa (Alessandro Manzoni, Silvio Pellico, Ippolito Nievo) Scapigliatura – poezja buntowników Weryzm – geneza, przesłanki i innowacje literackie Weryzm – twórczość Giovanniego Vergi Weryzm – twórczość Luigi Capuany Twórczość Giosue’ Carducciego Literatura dla dzieci – Carlo Collodi, Edoardo D’Amicis |
Literatura: |
1) Giulio Ferroni, Storia della letteratura italiana, Dall’Ottocento al Novecento, Einaudi, 1995. 2) Giulio Ferroni, Storia della letteratura italiana, Il Novecento, Einaud¬i, 1995. 3) Historia literatury włoskiej, tom 2, red. Halina Kralowa, Joanna Ugniewska, Krzysztof Żaboklicki, Wydawnictwo Naukowe Semper, Warszawa, 2002. 4) Tylusińska A., Ugniewska J., Włochy w czasach romantyzmu, DiG, Warszawa 2004. |
Efekty uczenia się: |
Student: - potrafi wymienić i scharakteryzować główne prądy literackie we Włoszech w XIX wieku - wymienia i charakteryzuje głównych przedstawicieli literatury włoskiego Neoklasycyzmu, Romantyzmu, Scapigliatury i Weryzmu - charakteryzuje i podsumowuje procesy historyczne i kulturowe wpływające na rozwój literatury włoskiej w XIX wieku - rozpoznaje i charakteryzuje gatunki, formy i style literackie typowe dla poszczególnych nurtów epok - określa i interpretuje motywy i treści typowe dla literatury poszczególnych nurtów dziewiętnastowiecznej literatury włoskiej - rozumie i dostrzega relacje pomiędzy ewolucją form i treści literackich a historyczno-kulturowym kontekstem - analizuje i interpretuje dziewiętnastowieczne teksty literackie - wykazuje wrażliwość na odmienną od współczesnej stylistykę i język - jest zdolny do wygłaszania indywidualnych opinii i interpretacji - ma świadomość znaczenia i miejsca literatury włoskiej w dziejach dziewiętnastowiecznej literatury i kultury europejskiej - ma zdolność korzystania ze źródeł krytyczno-literackich i stosowania ich w wypowiedzi |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: - wykład – dyskusja podczas konwersatorium, praca w grupach – wypowiedź i prezentacja na zadany temat przygotowane samodzielnie, Kryteria oceniania - obecność na zajęciach - aktywny udział studenta w zajęciach; uczestnictwo w dyskusjach - analizy, prezentacje (wykonywane samodzielne i w grupach) - umiejętność krytycznego spojrzenia na czytane teksty - krótki sprawdzian z zadanego do opracowania zagadnienia - umiejętność komunikacji i pracy w grupie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 30 miejsc
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Kornacka | |
Prowadzący grup: | Barbara Kornacka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Liczba godzin przedmiotu: | 30 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 30 miejsc
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Kornacka | |
Prowadzący grup: | Barbara Kornacka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Liczba godzin przedmiotu: | 30 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 60 miejsc
Wykład, 30 godzin, 60 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Kornacka | |
Prowadzący grup: | Barbara Kornacka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Kornacka | |
Prowadzący grup: | Barbara Kornacka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.