Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Drugi język wschodniosłowiański

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-LJRUA-24
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Drugi język wschodniosłowiański
Jednostka: Instytut Filologii Wschodniosłowiańskich
Grupy: filologia ukraińska, studia stacjonarne licencjackie, semestr 4
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Przedmioty dla programu S1-FWSrB
Punkty ECTS i inne: 5.00 LUB 2.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język rosyjski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

kierunek studiów: filologia wschodniosłowiańska

specjalność studiów: filologia ukraińska

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

1. Kształtowanie umiejętności posługiwania się prostymi strukturami leksykalno-gramatycznymi, umożliwiającymi formułowanie poprawnych wypowiedzi w zakresie tematyki określonej w programie.

2. Kształtowanie umiejętności odbioru tekstu pisanego i ustnego w zakresie tematycznym określonym w programie.

3. Kształtowanie umiejętności tworzenia tekstu w postaci krótkiej wypowiedzi ustnej i pisemnej w zakresie tematycznym określonym w programie.

4. Kształtowanie umiejętności reagowania w określonych sytuacjach językowych.

5. Kształtowanie umiejętności w zakresie różnych form pracy: indywidualnej i grupowej.

6. Rozwijanie słuchu fonematycznego i pamięci fonetycznej.

7. Opanowanie zasad wymowy.

8. Rozwijanie umiejętności komunikacji i pracy w grupie oraz właściwej postawy i odpowiedniego stosunku do zajęć.

9. Rozwijanie indywidualnych strategii uczenia się, korzystanie z różnych źródeł informacji, w tym również elektronicznych.

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

nie

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

brak

Pełny opis:

My i nasi znajomi. Nasza rodzina.

zawieranie znajomości, określenie wieku, członków rodziny, bliskie otoczenie, kto gdzie mieszka, skąd pochodzi, gdzie pracuje, zainteresowania, wybrane nazwy narodowości

Czas wolny. Zainteresowania, hobby.

formy spędzania czasu wolnego, zainteresowania, hobby

Szkoła. Uniwersytet. Nauka.

przedmioty nauczania, oceny i wymagania, dni tygodnia, określenie czasu

Dom, mieszkanie.

miejsce zamieszkania, opis domu, pomieszczeń i ich wyposażenia, zwierzęta domowe, obowiązki domowe

W mieście.

pytanie o drogę, podstawowe środki transportu.

Rzeczownik: deklinacja, rodzaj, liczba, przypadek.

Artykulacja głosek języka rosyjskiego.

Podstawowe modele akcentacyjne w poszczególnych częściach mowy:

Akcent stały i ruchomy w rzeczownikach, przymiotnikach, czasownikach i liczebnikach.

Podstawowe konstrukcje intonacyjne.

Przymiotnik: odmiana twardotematowa, miękkotematowa, mieszana; rodzaj; związek zgody przymiotnika z rzeczownikiem.

Czasownik: koniugacja, czasy, tryby, aspekt.

Zaimek: osobowy, dzierżawczy, pytający, wskazujący, odmiana.

Liczebniki główne i porządkowe, odmiana.

Przyimki i wyrażenia przyimkowe.

Literatura:

1. M. Wiatr-Kmieciak, S. Wujec, Вот и мы cz.1, Warszawa 2009.

2. Л.В.Миллер, Л.В.Политова, И.Я.Рыбакова, Жили-были... 28 уроков русского языка для начинающих, Санкт-Петербург, 2008.

3. A.Pado, Успех1, Warszawa, 2002.

4. С.Чернышов, Поехали – русский язык для взрослых, Санкт-Петербург 2002.

5. D. Dziewanowska, Грамматика без проблем, Warszawa 2005.

6. Н.Б. Караванова, Слушаем живую русскую речь, Москва 2009.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:

- zna proste struktury leksykalno-gramatycznymi w zakresie tematów określonych w podstawie programowej;

- formułuje krótkie wypowiedzi ustne i pisemne poprawne pod względem fonetycznym, ortograficznym, morfosyntaktycznym i leksykalnym w zakresie tematów określonych w podstawie programowej;

- tworzy tekst w postaci krótkiej wypowiedzi ustnej, uwzględniającej: opisywanie ludzi, miejsc, przedmiotów, czynności, zjawisk itp. określonych w podstawie programowej;

- tworzy tekst w postaci krótkiej wypowiedzi pisemnej, uwzględniającej: uwzględniającej: opisywanie ludzi, miejsc, przedmiotów, czynności, zjawisk itp. określonych w podstawie programowej;

- umie poprawnie napisać list prywatny, zaproszenie, pocztówkę

wykazuje się umiejętnością adekwatnego reagowania językowego w zakresie mówienia (uczestniczenie w prostej rozmowie, uzyskiwanie, udzielenie lub odmowa informacji, wyjaśnień, pozwoleń);

- rozumie prosty tekst słuchany i potrafi: określić główną myśl i intencję autora, wyselekcjonować informacje, kontekst sytuacyjny, streścić tekst wg planu, z użyciem słów-kluczy;

- rozumie tekst czytany i potrafi: określić główną myśl i intencję autora, wyselekcjonować informacje, streścić tekst wg planu, z użyciem słów-kluczy;

- poprawnie czyta teksty i dialogi na głos, potrafi przeprowadzić nieprzygotowane wcześniej dialogi;

- opanował prawidłową artykulację głosek języka rosyjskiego

opanował podstawowe zasady użycia konstrukcji intonacyjnych w wypowiedziach ustnych oraz tekstach czytanych;

- opanował podstawowe zasady użycia akcentu i w poszczególnych częściach mowy i potrafi je zastosować w wypowiedziach i czytanych tekstach;

- rozumie i prawidłowo stosuje wprowadzone zasady gramatyczne, ortograficzne i interpunkcyjne w prostych tekstach pisanych.

Metody i kryteria oceniania:

Podstawowe kryteria oceniania:

- obecność aktywny udział na zajęciach;

- systematyczne przygotowanie do zajęć;

- wykonywanie ustnych i pisemnych prac domowych i kontrolnych;

- zaliczenie śródsemestralnych prac kontrolnych, sprawdzających stopień opanowania materiału z zakresu zajęć oraz poszczególne umiejętności językowe.

Metody oceniania:

• Metody kształtujące:

bieżąca ocena i ewentualna korekta realizacji zadań wykonywanych w trakcie ćwiczeń oraz w domu

• Metody podsumowujące:

ostateczna, końcowa ocena wykonania zadań polega na przeprowadzeniu testu pisemnego.

Kryteria oceniania wg skali ocen stosowanej w UAM:

• bardzo dobry (bdb; 5,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty;

• dobry plus (+db; 4,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami;

• dobry (db; 4,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów;

• dostateczny plus (+dst; 3,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami;

• dostateczny (dst; 3,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami;

• niedostateczny (ndst; 2,0): brak osiągnięcia przez studenta zakładanych efektów kształcenia.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Lektorat z języka obcego, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Lektorat z języka obcego - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Lektorat z języka obcego, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Beata Nowicka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Lektorat z języka obcego - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Lektorat z języka obcego, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Beata Nowicka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Lektorat z języka obcego - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30

Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Beata Nowicka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)