Zarys literatur skandynawskich
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-LITSK-12 | Kod Erasmus / ISCED: |
09.2
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Zarys literatur skandynawskich | ||
Jednostka: | Katedra Skandynawistyki | ||
Grupy: |
filologia szwedzka, studia stacjonarne licencjackie, semestr 1 Filologia, specjalność filologia duńska, studia stacjonarne I stopnia, semestr 1 Filologia, specjalność filologia norweska, studia stacjonarne I stopnia, semestr 1 |
||
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu) ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | język polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Kierunek studiów: | filologia |
||
Poziom przedmiotu: | I stopień |
||
Cele kształcenia: | Przedstawienie zasadniczych kierunków rozwoju norweskiego i fińskiego piśmiennictwa średniowiecznego. Przedstawienie głównych tendencji renesansowych (reformacyjnych), barokowych i oświeceniowych w historii literatury norweskiej i fińskiej Zapoznanie studentów z kluczowymi zagadnieniami norweskiej i fińskiej (szwedzko- oraz ludowej fińskojęzycznej) literatury romantycznej oraz norweskiej twórczości wpisującej się w nurt realizmu poetyckiego Przedstawienie zjawiska przełomu nowoczesnego w XIX-wiecznej literaturze norweskiej oraz głównych trendów literackich zaistniałych w Norwegii w konsekwencji tegoż przełomu (realizm krytyczny, symbolizm, naturalizm, impresjonizm), zapoznanie studentów z fińskojęzycznym realizmem w literaturze fińskiej lat 80- i 90-tych XIX w.; prezentacja nurtu norweskiej i fińskiej twórczości neoromantycznej Prezentacja trendów historycznoliterackich w Norwegii i Finlandii w 1. połowie XX wieku, ze szczególnym uwzględnieniem norweskiego neorealizmu, fińskiej prozy tzw. opisu ludowego oraz psychologii głębi oraz modernizmu fińsko-szwedzkiego w poezji Zapoznanie studentów z kluczowymi tendencjami literackimi Norwegii w okresie 1945-1980 (modernizm w liryce i prozie, realizm) Przedstawienie najistotniejszych zjawisk literatury norweskiej i fińskiej po roku 1980 Przedstawienie najważniejszych lektur XIX- i XX-wiecznej literatury norweskiej i fińskiej |
||
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
||
Pełny opis: |
Prezentacja najważniejszych zabytków piśmiennictwa staroskandynawskiego („Eddy”, sag staroislandzkich) oraz zabytków runicznych (kamieni, przedmiotów z inskrypcjami runicznymi, przedmiotów o znaczeniu magicznym) Charakterystyka duńskiego i szwedzkiego piśmiennictwa średniowiecznego (pieśni i ballady ludowe, kroniki, kodeksy) na podstawie fragmentów utworów Przedstawienie głównych wydarzeń literackich w Danii i Szwecji okresu renesansu (reformacja, przekłady Biblii na języki skandynawskie, rozwój skandynawskich psalmów religijnych) z wykorzystaniem fragmentów utworów Prezentacja duńskiego i szwedzkiego baroku oraz oświecenia w literaturze (rozwój pamiętnikarstwa oraz dalszy rozwój twórczości religijnej, zaadaptowanie na gruncie skandynawskim głównych nurtów europejskiego oświecenia oraz dynamiczny rozwój gatunku dramatu) z wykorzystaniem fragmentów utworów Charakterystyka duńskiego i szwedzkiego nurtu romantycznego (fazy romantyzmu, główni przedstawiciele, utwory o przełomowym znaczeniu) oraz jego uwarunkowań społeczno-historycznych (wojny napoleońskie, utrata przez Danię Szlezwiku-Holsztynu, wpływy niemieckie) z wykorzystaniem fragmentów utworów Przedstawienie złożonej i wielowątkowej natury przełomu współczesnego w Danii i Szwecji (ostateczna kompromitacja ideałów romantyki, wykłady Georga Brandesa, rozkwit tendencji modernistycznych pod koniec XIX wieku), jego kluczowego znaczenia dla kształtu współczesnej literatury duńskiej i szwedzkiej oraz jej wybranych utworów Prezentacja najważniejszych tendencji w literaturze duńskiej i szwedzkiej 1. połowy XX wieku (ekspresjonizm, literatura komunistyczna, proza mieszczańska) , najistotniejszych przedstawicieli oraz wybranych utworów tych trendów Charakterystyka kluczowych trendów w literaturze duńskiej i szwedzkiej w 2. połowie XX wieku oraz w latach najnowszych (modernizm powojenny, konfrontacyjny, tendencje socrealistyczne lat 70., powrót liryki symbolistycznej w latach 80., minimalizm), a także najważniejszych przedstawicieli i utworów tego okresu |
||
Literatura: |
Edda poetycka. Ossolineum 1986. Floryan, Władysław (red.). Dzieje literatur europejskich vol. 2, PWN 1983 Ciesielski, Zenon (red.). Słownik pisarzy skandynawskich. Wiedza Powszechna 1991 Kaszyński, Stefan; Krysztofiak, Maria. Dzieje literatury duńskiej. Wydawnictwo Naukowe UAM 1985 Krysztofiak, Maria. Dzieje literatur skandynawskich. Wydawnictwo Naukowe UAM 2000 |
||
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: Wskazuje i identyfikuje najważniejsze trendy w historii literatury duńskiej i szwedzkiej oraz potrafi je umiejscowić w czasie Rozpoznaje i charakteryzuje kluczowe zabytki piśmiennictwa staroskandynawskiego („Edda”, sagi staroislandzkie) oraz zabytki runiczne (kamienie, przedmioty z inskrypcjami runicznymi) Wymienia podstawowe zagadnienia i formy literackie charakterystyczne dla średniowiecznego piśmiennictwa duńskiego oraz szwedzkiego Charakteryzuje zjawiska typowe dla duńskiego i szwedzkiego renesansu w literaturze Zna podstawowe tematy, nazwiska autorów, tytuły prac oraz trendy w literaturze duńskiej i szwedzkiej okresu baroku i oświecenia Przedstawia główne zagadnienia duńskiej i szwedzkiej romantyki i wymienia jej kluczowych autorów, tytuły utworów i motywy literackie, a także potrafi wskazać pozaliterackie przyczyny zaistnienia tendencji romantycznych Charakteryzuje zjawisko przełomu współczesnego oraz związanych z nim trendów literackich w Danii i Szwecji Zna główne trendy i autorów literatury duńskiej i szwedzkiej w 1. połowie XX wieku oraz wskazuje korelacje między literaturą a niektórymi zjawiskami społecznymi i historycznymi w Danii i Szwecji Referuje zasadnicze zagadnienia literatury duńskiej i szwedzkiej w 2. połowie XX wieku oraz w literaturze najnowszej oraz wymienia główne wydarzenia społeczne, mające wpływ na kształt literatury w Danii i Szwecji 2. połowy XX wieku Potrafi powiązać przeczytane utwory literatury duńskiej, szwedzkiej oraz staroskandynawskiej z konkretnym kierunkiem literackim i uzasadnić swój wybór w sposób merytoryczny Ma świadomość powtarzalności oraz ewolucji pewnych trendów oraz form literackich w literaturze staroskandynawskiej, duńskiej i szwedzkiej na przestrzeni wieków |
||
Metody i kryteria oceniania: |
F: ocena dyskusji w grupie P: test zaliczeniowy, praca zaliczeniowa z lektur 2. Przykładowe pytania służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia. a) Przykładowe pytanie z testu zaliczeniowego: Zaznacz jedną odpowiedź: Wprowadzenie luteranizmu w Danii zaowocowało: a) dużą ilością wodewilów b) rozwojem teatru c) pierwszą duńską powieścią d) przekładem Biblii na duński b) Przykładowe zagadnienie z pracy zaliczeniowej z lektur: Na podstawie Pożegnania z Afryką Karen Blixen scharakteryzuj stosunek narratorki do ciemnoskórego człowieka. Kryteria oceny 5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami 3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami 2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-21 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Joanna Cymbrykiewicz, Ewa Niewiarowska-Rasmussen | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2018-02-22 - 2018-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-21 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Joanna Cymbrykiewicz, Ewa Niewiarowska-Rasmussen | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-22 - 2019-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Joanna Cymbrykiewicz, Ewa Niewiarowska-Rasmussen | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Joanna Cymbrykiewicz, Aleksandra Wilkus-Wyrwa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (w trakcie)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.