Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Lektorat I - drugi język nowożytny: francuski

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-L1F-2L-14
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Lektorat I - drugi język nowożytny: francuski
Jednostka: Instytut Języków i Literatur Romańskich
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Przedmioty dla programu S1-FPO
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język francuski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Kierunek studiów:

filologia włoska

filologia rumuńska

filologia portugalska

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

Przedmiot ma na celu:

• przekazanie wiedzy o podstawowych środkach językowych (leksykalnych, gramatycznych i fonetycznych) określonych dla poziomu A1 ESOKJ dla języka francuskiego

• kształtowanie sprawności rozumienia ze słuchu

• wyrobienie umiejętności posługiwania się podstawowymi środkami językowymi w pro-stych wypowiedziach ustnych

• rozwijanie umiejętności komunikacji i pracy w grupie

• rozwijanie umiejętności samooceny i samodzielnej pracy nad językiem


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

W roku akademickim 2020/21 zajęcia są prowadzone zdalnie z wykorzystaniem MS Teams

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Brak wymagań wstępnych.

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

W roku akademickim 2020/21: zespół zajęciowy na MS Teams

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Dyskusja. Metoda analizy przypadków. Gry dydaktyczne. Metoda ćwiczeniowa. Metoda warsztatowa. Metoda projektu. Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”). Praca w grupach



Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

Przygotowanie do zajęć. Przygotowanie projektu. Przygotowanie do zaliczenia.

ECTS 2

Skrócony opis:

Praktyczny kurs języka francuskiego na poziomie A1.

Pełny opis:

Kurs obejmuje:

podstawowe słownictwo z następujących dziedzin: człowiek, dom, praca, życie rodzinne i towarzyskie, żywienie, zakupy i usługi, podróżowanie i turystyka, sport, zdrowie

struktury gramatyczne określone dla poziomu A1 ESOKJ dla języka francuskiego:

- rzeczownik - liczba mnoga rzeczowników

- przymiotnik - rodzaj męski i żeński przymiotników, miejsce przymiotnika

- rodzajnik - rodzajniki określone i nieokreślone, cząstkowe, ściągnięte, rodzajnik de po przeczeniu

- zaimek - zaimki osobowe w funkcji podmiotu i akcentowane, zaimki przymiotne dzierżawcze i wskazujące

- czasownik - odmiana czasowników 1. i 2. grupy, czasowników zwrotnych oraz podstawowych czasowników nieregularnych, czas przyszły futur proche, czas przeszły passé composé z czasownikiem posiłkowym avoir i être, tryb rozkazujący czasowników regularnych oraz être i avoir

- pytania - intonacyjne i z est-ce que, pytanie/odpowiedź: pourquoi? parce que…, pytania z wyrazami pytającymi: quel, où itd.

- przeczenie - ne… pas

- liczebniki główne i porządkowe

- przyimki używane z nazwami miast i krajów

- wyrażenia ilościowe, np. combien de, un peu de, beaucoup de...

podstawowe zasady fonetyczne – wymowa samogłosek

Literatura:

Chahi F., Denyer M., Gloanec A. (2018): Défi 1. Maison des Langues.

Crépieux, G. et autres. Vocabulaire essentiel du français A1/A2. Didier, 2016.

Glaud, L. et autres. Grammaire essentielle du français A1/A2. Didier, 2015.

Grégoire, M. Grammaire progressive du français, niveau débutant. CLE International, 2013.

Miquel, C. Vocabulaire progressif du français, niveau débutant. CLE International, 2018.

Miquel, C. Grammaire en dialogues. Niveau débutant. CLE International, 2015.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu kursu student/ka:

1/posiada wiedzę z zakresu podstawowych środków językowych języka francuskiego - zarówno tych leksykalnych, jak i gramatycznych i fonetycznych zdefiniowanych przez ESOKJ dla poziomu A1

2/rozumie proste i krótkie wypowiedzi ustne w standardowej odmianie języka, dotyczące uczącego się, jego rodziny i bezpośredniego otoczenia - polecenia, proste wskazówki, krótkie nagrania na automatycznej sekretarce, proste wypowiedzi nt. upodobań, prosty opis miejsca, krótkie dialogi na tematy związane z najbliższym otoczeniem

3/uczestniczy w prostej rozmowie, reaguje w sposób zrozumiały i adekwatny do sytuacji komunikacyjnej – nawiązuje kontakt, przedstawia siebie i inne osoby, proponuje, akceptuje i odrzuca propozycje, prowadzi rozmowę w celu kupienia czegoś, prosi o wskazówki, daje proste rady

4/potrafi współpracować, posiada zdolność pracy w grupie i przejawia inicjatywę

5/potrafi ocenić swoje możliwości w zakresie znajomości języka francuskiego, 6/dostrzega i koryguje własne błędy, samodzielnie pracuje nad rozwijaniem kompetencji językowych

Metody i kryteria oceniania:

W roku akademickim 2020/21 zaliczenie na ocenę w formie zdalnej z wykorzystaniem narzędzi zaproponowanych przez UAM.

Warunki zaliczenia obejmują pracę na zajęciach, jak również pracę własną poza zajęciami.

Kolokwium pisemne i ustne. Test. Projekt.

Kryteria oceny:

bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami

dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami

niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabela Majcher
Prowadzący grup: Izabela Majcher
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-5 (2025-06-04)