Kultura zachodniego/ wschodniego świata arabskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-KULARABZW-22 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kultura zachodniego/ wschodniego świata arabskiego |
Jednostka: | Instytut Orientalistyki |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
3.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Kierunek studiów: | filologia specjalność arabistyka |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | 1. Cel (cele) modułu kształcenia wprowadzenie terminów dotyczących kultury oraz jej aspektów społecznych, politycznych i geograficznych; przekazanie wiedzy na temat grup etnicznych świata arabskiego i ich roli w kształtowaniu współczesnych społeczeństw arabskich; wskazanie na istotne różnice pomiędzy prawem religijnym, stanowionym a także poznanie współczesnych stosunków społeczno-politycznych zaznajomienie z dziedzictwem kultury, sztuki, przekazanie wiedzy na temat obrzędów i tradycji społeczeństw arabskich; Kształtowanie otwartości na inne wzorce kulturowe. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | wymagana znajomość języka polskiego, znajomość j.angielskiego na poziomie średnio zaawansowanym |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Częśc materiałów będzie udostępniana przez prowadzącego a część pozycji dostępna jest w Bibliotece Uniwersyteckiej i/lub Bibliotece Filologicznej NOVUM lub w internecie |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład prowadzącego; analiza map, diagramów i innych źródeł geograficznych i statystycznych Wykład prowadzącego wraz z ewentualnie przygotowaną przez niego prezentacją multimedialną lub prezentacja filmu. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 3 |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu poszerzenie wiedzy w zakresie wiedzy na temat kultury świata arabskiego. Ze względu na rozległy obszar i mnogość wielu narodów i religii, świat arabski jest mozaiką kulturową, w skład której wchodzą najstarsze i nierzadko mało znane kultury. Poza różnorodnością etniczną i kulturową, istotne jest zapoznanie studentów z obyczajowością ludów zamieszkujących świat arabski. wiąże się z tym poznanie najważniejszych zwyczajów, zachowań społecznych, oraz wpływu religii na co dzień. Współczesny obraz świata arabskiego podlega wielu stereotypom, co przeszkadza w komunikacji międzykulturowej. W trakcie zajęć studenci oprócz aktywnego uczestnictwa w zajęciach będą mogli sami poruszać i prezentować tematy dla nich ciekawe i istotne. |
Pełny opis: |
W trakcie zajęć zostanie poruszonych wiele istotnych tematów dot. kultury świata arabskiego, m.in. Media w świecie arabskim. Kultura popularna – film, telewizja, internet, muzyka popularna, teledyski Socjalizm arabski, liberalizm, modernizm, fundamentalizm religijny – współczesne dyskusje światopoglądowe w świecie arabskim Kwestia konfliktów i terroryzmu - rozwój w świecie arabskim Współczesne spojrzenie na świat arabski: zagrożenie czy współpraca - rzeczywiste relacje między Zachodem a światem arabskim Przemiany w świecie arabskim po „arabskiej wiośnie” i i konsekwencje społeczne, polityczne i religijne. Współczesna mapa zmian politycznych świata arabskiego - zagrożenia i nadzieje |
Literatura: |
Bielawski, Józef. 1971. Mały słownik kultury świata arabskiego. Warszawa: Wiedza Powszechna. Corm, Georges, Bliski Wschód w ogniu, Dialig, Warszawa,2003. Danecki, Janusz, 1997. Podstawowe wiadomości o islamie, tom 1-2. Warszawa:Wydawnictwo Akademickie "Dialog. Danecki, Janusz, 2001. Arabowie. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy. Gole, Nilufer, 2016Muzułmanie w Europie. Dzisiejsze kontrowersje wokół islamu, Karakter, Kraków. Hourani, Albert,2005. Historia Arabów, Gdańsk :Marabut. Jamsheer, Hassan Ali. 2009. Historia powstania islamu jako doktryny społeczno-politycznej. Warszawa. Jansen, Johannes J.G.2005. Podwójna natura fundamentalizmu islamskiego.Kraków. Jomma, Fuad. 2001. Kurdowie i Kurdystan, Gdańsk. Lewis, Bernard. 2003. Muzułmański Bliski Wschód, Gdańsk, Wydawnictwo Marabut. Kapiszewski, Andrzej, 2008, Świat arabski w procesie przemian, ksiegarnia Akademicka, Kraków. |
Efekty uczenia się: |
Student zna najważniejszą terminologię i pojęcia związane z kulturą arabską. Potrafi je sprawnie definiować - ma uporządkowaną wiedzę na temat sztuki i architektury świata arabskiego oraz potrafi lokować geograficznie najważniejsze obiekty kultury arabskiej - potrafi zdefiniować różnice i podobieństwa w obszarze zachowań i tradycji społecznych ze względu na poma uporządkowaną wiedzę na temat grup etnicznych świata arabskiego i ich roli w kształtowaniu współczesnych społeczeństw arabskich oraz potrafi je lokować geograficznie - potrafi zdefiniować różnice i podobieństwa w obszarze wierzeń, obrzędowości, zwyczajów - Rozumie i potrafi wyjaśnić złożone procesy i zjawiska społeczne oraz kulturowe zachodzące w świecie arabskim - Jest otwarty na inne wzorce kulturowe oraz potrafi sprawnie prowadzić dialog międzykulturowy |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność, aktywne uczestnictwo w zajęciach oraz zaprezentowanie referatu na wybrany temat Praca semestralna poruszająca istotny temat związany z kulturą świata arabskiego. 5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4,0 - dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami 3,0 - zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami 2,0 - niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne Kryteria punktacji: ocena bardzo dobra - od 90 % ocena dobra + - od 83 % ocena dobra - od 75% ocena dostateczna + - od 68 % ocena dostateczna - od 60% ocena niedostateczna - poniżej 60% |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Graczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.