Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kultura zachodniego/ wschodniego świata arabskiego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-KULARABZW-22
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kultura zachodniego/ wschodniego świata arabskiego
Jednostka: Instytut Orientalistyki
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Punkty ECTS i inne: 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Kierunek studiów:

filologia specjalność arabistyka

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

1. Cel (cele) modułu kształcenia


wprowadzenie terminów dotyczących kultury oraz jej aspektów społecznych, politycznych i geograficznych;




przekazanie wiedzy na temat grup etnicznych świata arabskiego i ich roli w kształtowaniu współczesnych społeczeństw arabskich;




wskazanie na istotne różnice pomiędzy prawem religijnym, stanowionym a także poznanie współczesnych stosunków społeczno-politycznych




zaznajomienie z dziedzictwem kultury, sztuki,




przekazanie wiedzy na temat obrzędów i tradycji społeczeństw arabskich;




Kształtowanie otwartości na inne wzorce kulturowe.



Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

wymagana znajomość języka polskiego, znajomość j.angielskiego na poziomie średnio zaawansowanym

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Częśc materiałów będzie udostępniana przez prowadzącego a część pozycji dostępna jest w Bibliotece Uniwersyteckiej i/lub Bibliotece Filologicznej NOVUM lub w internecie

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład prowadzącego; analiza map, diagramów i innych źródeł geograficznych i statystycznych


Wykład prowadzącego wraz z ewentualnie przygotowaną przez niego prezentacją multimedialną lub prezentacja filmu.



Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

3

Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu poszerzenie wiedzy w zakresie wiedzy na temat kultury świata arabskiego. Ze względu na rozległy obszar i mnogość wielu narodów i religii, świat arabski jest mozaiką kulturową, w skład której wchodzą najstarsze i nierzadko mało znane kultury. Poza różnorodnością etniczną i kulturową, istotne jest zapoznanie studentów z obyczajowością ludów zamieszkujących świat arabski. wiąże się z tym poznanie najważniejszych zwyczajów, zachowań społecznych, oraz wpływu religii na co dzień. Współczesny obraz świata arabskiego podlega wielu stereotypom, co przeszkadza w komunikacji międzykulturowej. W trakcie zajęć studenci oprócz aktywnego uczestnictwa w zajęciach będą mogli sami poruszać i prezentować tematy dla nich ciekawe i istotne.

Pełny opis:

W trakcie zajęć zostanie poruszonych wiele istotnych tematów dot. kultury świata arabskiego, m.in.

Media w świecie arabskim. Kultura popularna – film, telewizja, internet, muzyka popularna, teledyski

Socjalizm arabski, liberalizm, modernizm, fundamentalizm religijny – współczesne dyskusje światopoglądowe w świecie arabskim

Kwestia konfliktów i terroryzmu - rozwój w świecie arabskim

Współczesne spojrzenie na świat arabski: zagrożenie czy współpraca - rzeczywiste relacje między Zachodem a światem arabskim

Przemiany w świecie arabskim po „arabskiej wiośnie” i i konsekwencje społeczne, polityczne i religijne.

Współczesna mapa zmian politycznych świata arabskiego - zagrożenia i nadzieje

Literatura:

Bielawski, Józef. 1971. Mały słownik kultury świata arabskiego. Warszawa: Wiedza Powszechna.

Corm, Georges, Bliski Wschód w ogniu, Dialig, Warszawa,2003.

Danecki, Janusz, 1997. Podstawowe wiadomości o islamie, tom 1-2. Warszawa:Wydawnictwo Akademickie "Dialog.

Danecki, Janusz, 2001. Arabowie. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Gole, Nilufer, 2016Muzułmanie w Europie. Dzisiejsze kontrowersje wokół islamu, Karakter, Kraków.

Hourani, Albert,2005. Historia Arabów, Gdańsk :Marabut.

Jamsheer, Hassan Ali. 2009. Historia powstania islamu jako doktryny społeczno-politycznej. Warszawa.

Jansen, Johannes J.G.2005. Podwójna natura fundamentalizmu islamskiego.Kraków.

Jomma, Fuad. 2001. Kurdowie i Kurdystan, Gdańsk.

Lewis, Bernard. 2003. Muzułmański Bliski Wschód, Gdańsk, Wydawnictwo Marabut.

Kapiszewski, Andrzej, 2008, Świat arabski w procesie przemian, ksiegarnia Akademicka, Kraków.

Efekty uczenia się:

Student zna najważniejszą terminologię i pojęcia związane z kulturą arabską. Potrafi je sprawnie definiować

- ma uporządkowaną wiedzę na temat sztuki i architektury świata arabskiego oraz potrafi lokować geograficznie najważniejsze obiekty kultury arabskiej

- potrafi zdefiniować różnice i podobieństwa w obszarze zachowań i tradycji społecznych ze względu na poma uporządkowaną wiedzę na temat grup etnicznych świata arabskiego i ich roli w kształtowaniu współczesnych społeczeństw arabskich oraz potrafi je lokować geograficznie

- potrafi zdefiniować różnice i podobieństwa w obszarze wierzeń, obrzędowości, zwyczajów

- Rozumie i potrafi wyjaśnić złożone procesy i zjawiska społeczne oraz kulturowe zachodzące w świecie arabskim

- Jest otwarty na inne wzorce kulturowe oraz potrafi sprawnie prowadzić dialog międzykulturowy

Metody i kryteria oceniania:

Obecność, aktywne uczestnictwo w zajęciach oraz zaprezentowanie referatu na wybrany temat

Praca semestralna poruszająca istotny temat związany z kulturą świata arabskiego.

5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4,0 - dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami

3,0 - zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami

2,0 - niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

Kryteria punktacji:

ocena bardzo dobra - od 90 %

ocena dobra + - od 83 %

ocena dobra - od 75%

ocena dostateczna + - od 68 %

ocena dostateczna - od 60%

ocena niedostateczna - poniżej 60%

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Agnieszka Graczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)