Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Komunikacja niewerbalna-fakultet

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-KN-F-22
Kod Erasmus / ISCED: 15.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0329) Dziennikarstwo i informacja (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Komunikacja niewerbalna-fakultet
Jednostka: Instytut Językoznawstwa
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 LUB 3.75 LUB 0.00 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

ZAJĘCIA NALEŻĄ DO MODUŁU KONWERSATORIUM SPECJALIZACYJNE, PEŁNY OPIS MODUŁU ZNAJDUJE SIĘ POD: 09-AJM-F-11

Pełny opis:

Zapoznanie słuchaczy z wybranymi zagadnieniami z zakresu komunikacji niewerbalnej oraz nauki o gestach, podstawowymi problemami związanymi z metodologią badań zachowań niewerbalnych:

1. Historia badań nad zachowaniem niewerbalnym

2. Charakterystyka gestu

3. Klasyfikacje zachowań niewerbalnych

4. Systemy opisu zachowań niewerbalnych

5. Emblemat jako autonomiczne zachowanie niewerbalne

6. Relacja między słowem a gestem 7. Semantyka a pragmatyka gestu 8. Funkcja gestu w dialogu 10. Rozwój zachowań niewerbalnych u dzieci

11. Emocje a zachowania niewerabalne

12. Zachowania niewerbalne jako silnie uzależnione kulturowo

13. Postawa ciała

14. Proksemika

Literatura:

Podstawowa:

1. Kendon A., Gesture. Visible Action as Utterance, Cambridge 2005.

2. Leathers D. G., Komunikacja niewerbalna, Warszawa 2007

3. McNeill D., Hand and Mind. What Gestures Reveal about Thought, Chicago 1995.

4. McNeill D., Gesture & Thought, Chicago 2005.

Dodatkowa:

1. Brocki M., Język ciała w ujęciu antropologicznym, Wrocław 2001.

2. Ekman P., Friesen W.V., The Repertoire of Nonverbal Behavior: Categories, Origins, Usage, and Coding, [w:] Kendon A., (red.), Nonverbal Communication, Interaction, and Gesture. Selections from Semiotica, The Hague 1980.

3. Hinde R.A., Non-Verbal Communication, Cambridge 1999.

4. Grochowalska M., Gestykulacja i mowa. O niewerbalnym komunikowaniu się dzieci w wieku przedszkolnym, Kraków 2002.

5. Kendon A., Harris R. M., Ritchie Key M. (red.), Organization of Behavior in Face-to-Face Interaction, The Hague 1975.

6. Kendon A., Gesture. Visible Action as Utterance, Cambridge 2005.

7. Knapp L.M., Hall J.A., Komunikacja niewerbalna w interakcjach międzyludzkich, Wrocław 2000.

8. Załazińska A., Niewerbalna struktura dialogu. Kraków 2006.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:

1. Zna podstawowe teorie związane z problematyką komunikacji niewerbalnej

2. Definiuje podstawowe terminy związane z komunikacją niewerbalną

3. Potrafi analizować teksty naukowe związane z problematyką komunikacji niewerbalnej

4. Opisuje i analizuje materiał video

5. Opracowuje metodologię badań z zakresu komunikacji niewerbalnej

Metody i kryteria oceniania:

aktywność w trakcie zajęć (udział w dyskusji i w pracy zespołowej);

wartość merytoryczna i projekt prezentacji oraz sposób jej przedstawienia;

umiejętność zaprezentowania na egzaminie wiedzy nabytej w ramach przedmiotu oraz poziom tej wiedzy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)