P4 Kompetencja interkulturowa w stosunkach polsko-austriackich i polsko-szwajcarskich
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-KIas-DL11 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | P4 Kompetencja interkulturowa w stosunkach polsko-austriackich i polsko-szwajcarskich |
Jednostka: | Instytut Filologii Germańskiej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język niemiecki |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu typologii kultur i wpływu różnic kulturowych na komunikację międzykulturową ze szczególnym uwzględnieniem interakcji polsko-austriackich i polsko-szwajcarskich; znajomość i rozumienie uwarunkowań historycznych i politycznych kilkusetletniego okresu wzajemnych relacji i kontaktów polsko-austriackich i polsko-szwajcarskich; znajomość specyfiki tzw. miejsc pamięci, kultury i tożsamości narodowej, stosunków społecznych oraz polityki i gospodarki; umiejętność opisania wybranych zagadnień związanych z rozwojem polsko-austriackich i polsko-szwajcarskich stosunków politycznych i kulturalnych; kształtowanie świadomości różnorodności kulturowej i wielokulturowej w Europie; kształtowanie postawy otwartości wobec inności. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | III rok |
Skrócony opis: |
obowiązkowy po dokonaniu wyboru specjalizacji „Komunikacja interkulturowa” po drugim semestrze z oferty IFG |
Pełny opis: |
Polska, austriacka i szwajcarska pamięć historyczna; znaczenie stereotypów dla komunikacji polsko-austriackiej i polsko-szwajcarskiej; Polacy i Austriacy w okresie zaboru austriackiego; Tożsamość galicyjska w relacjach polsko-austriackich; Stosunki polsko-austriackie po II wojnie światowej (współpraca gospodarcza, kulturalna, polityczna); Polacy w Szwajcarii w XIX i XX wieku; Polscy internowani w Szwajcarii 1940-1945; Stosunki polsko-szwajcarskie po II wojnie światowej (współpraca gospodarcza, kulturalna, polityczna). |
Literatura: |
Grzybek, Peter: Kulturelle Stereotype und stereotype Texte, in: Walter A. Koch (Hg.), Natürlichkeit der Sprache und der Kultur. Acta colloquii. Bochum 1990 [Bochumer Beiträge zur Semiotik, Bd. 18];; Bolten, Jürgen/Ehrhardt, Claus (Hg.): Interkulturelle Kommunikation. Texte und Übungen zum interkulturellen Handeln. Sternenfels: Verlag Wissenschaft & Praxis, 2003; Radek Knapp: Gebrauchsanweisung für Polen, München 2005; Thomas Köng: Gebrauchsanweisung für die Schweiz, München-Zürich 2007; Radek Knapp: Herrn Kukas Empfehlungen, München/Zürich 2008; William M. Johnston: Österreichische Kultur- und Geistesgeschichte. Gesellschaft und Ideen im Donauraum 1848 bis 1938, Wien 1974; Friedrich Heer: Der Kampf um die Österreichische Identität, Wien, Köln, Weimar 1996. |
Efekty uczenia się: |
Student wskazuje uwarunkowania historyczne i polityczne wzajemnych relacji i kontaktów polsko-austriackich i polsko-szwajcarskich; Objaśnia specyfikę tzw. miejsc pamięci, kultury i tożsamości narodowej; Analizuje krytycznie teksty popularno-naukowe o tematyce związanej z historią stosunków polsko-austriackich i polsko-szwajcarskich; Wyszukuje informacje dot. omawianych kręgów tematycznych wykorzystując różne źródła niemieckojęzyczne; Potrafi właściwie analizować przebieg procesów komunikacyjnych i przyczyny nieporozumień w interakcjach polsko-austriackich i polsko-szwajcarskich; Posiada umiejętności językowe, które pozwalają na precyzyjne używanie słów i zwrotów, ukształtowanych przez konteksty kulturowe; Ma świadomość różnorodności kulturowej i światopoglądowej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność studenta w dyskusji, sprawdzenie na zajęciach podczas dyskusji, ocena ustnych wypowiedzi studenta na zajęciach, ocena referatu/prezentacji, praca semestralna |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.