Kultura i realia rosyjskiego obszaru językowego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-KIRWOJU-11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kultura i realia rosyjskiego obszaru językowego |
Jednostka: | Instytut Filologii Rosyjskiej i Ukraińskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia rosyjska z filologią ukraińską |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | wprowadzenie szeregu pojęć charakteryzujących oblicze przestrzeni kulturowej Słowian wschodnich wyrobienie umiejętności rozpoznawania czynników składających się na odrębność geopolityczną, etnograficzną i mentalnościową Słowiańszczyzny Wschodniej zapoznanie z istotnymi etapami ewolucji kultury duchowej i materialnej rosyjskiego obszaru językowego przekazanie wiedzy o stosunkach społeczno-politycznych, które determinowały specyfikę życia intelektualnego w Rosji od pierwszych wieków formowania się państwowości do połowy XX stulecia kształtowanie umiejętności porządkowania omawianych zjawisk z punktu widzenia ich miejsca i funkcji w procesie historycznym przygotowanie do analizy i interpretacji fenomenów duchowości rosyjskiej wypracowanie zdolności samodzielnego formułowania sądów na temat dziedzictwa artystycznego Rosji rozwijanie zdolności komunikacyjnej oraz właściwej postawy i odpowiedzialnego stosunku do zajęć |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | na stronie domowej Instytutu Filologii Rosyjskiej i Ukraińskiej UAM: www.ifros.home.amu.edu.pl |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień Wykład konwersatoryjny Wykład problemowy Dyskusja Praca z tekstem Demonstracje dźwiękowe i/lub video Praca w grupach |
Pełny opis: |
Rosja na mapie świata: uwarunkowania geograficzne i przyrodnicze; symbole państwowe; podział terytorialny. Duchowość rosyjska wobec cywilizacji zachodniej – omówienie problemu w oparciu o dokument filmowy W. Herzoga „Głosy z głębi”. Mitologia słowiańska: ważniejsze bóstwa i związane z nimi święta (demonologia, wierzenia, zwyczaje ludowe). Istota prawosławia: obrzędy liturgiczne, utensylia cerkiewne, funkcja ikonostasu. Podstawy teologii ikony: kanony ikonograficzne, zabieg odwróconej perspektywy. Architektura sakralna i świecka: na przykładzie zabytków Moskwy oraz Złotego Pierścienia Rosji. Rozwój stylów architektonicznych: na przykładzie zabytków Petersburga i okolic. Sztuka użytkowa: rzemiosło folklorystyczne; historia tradycyjnych przedmiotów użytkowych. Malarstwo przełomu XIX i XX wieku: „ruch pieriedwiżników”, estetyczne poszukiwania W. Kandinsky’ego, K. Malewicza i M. Chagall’a. Ermitaż: największe muzeum sztuk plastycznych w Rosji – historia założenia, ekspozycje. Galeria Trietiakowska – twórcy galerii, omówienie kolekcji ważniejszych dzieł. Muzyka: pieśni i tańce ludowe, instrumenty narodowe. Rola członków „Potężnej Piątki” w kształtowaniu charakteru rosyjskiej muzyki klasycznej. Wielcy kompozytorzy rosyjscy i ich utwory: P. Czajkowski, A. Skriabin, S. Rachmaninow i S. Prokofiew. Balet: sylwetki artystyczne Anny Pawłowej, Mai Plisieckiej; działalność S. Diagilewa. |
Literatura: |
J. H. Billington, Ikona i topór. Historia kultury rosyjskiej, przeł. J. Hunia, Kraków 2007. W. Biełousowa, A. Markunas, W mirie kulturologičeskich poniatij, idiej, napravlenij, Poznań 2004. J. Dobrowolski, Tury po Rossii, Warszawa 2003. Ju.Vjunow (i inni), Rossija: strana i ludi. Chrestomatija dla Polakov, Opole 2004. Kultura rosyjska. Postacie, Wydarzenia, Symbole, Daty, red. E. Małek, J. Wawrzyńczyk, Warszawa 2001. J. Łotman, Kultura i eksplozja, przeł. B. Żyłko, Warszawa 1991. M. Quenot, Ikona okno ku wieczności, przeł. H. Paprocki, Białystok 1997. P. Evdokimov, Sztuka ikony. Teologia piękna, Wydawnictwo Księży Marianów 1999. A. Markunas, Istoki i suščnost’ russkogo pravoslavija. Chriestomatija, Poznań 1994. A. Gieysztor, Mitologia Słowian, Warszawa 1980. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: rozumie i prawidłowo stosuje pojęcia niezbędne dla opisu różnorodnych znaków/ aspektów systemu kulturowego Słowian wschodnich rozpoznaje i potrafi scharakteryzować geopolityczne, etnograficzne oraz mentalnościowe wyróżniki Słowiańszczyzny Wschodniej zna przełomowe stadia rozwoju duchowej oraz materialnej kultury rosyjskiej posiada wiedzę o zależnościach występujących między sferą stosunków społeczno-politycznych a kondycją elit intelektualnych na kluczowych etapach dziejów Rosji potrafi określić znaczenie omawianych zjawisk kulturotwórczych w perspektywie historycznej analizuje i interpretuje fenomeny duchowości rosyjskiej w oparciu o literaturę naukowo-badawczą potrafi samodzielnie formułować sądy/ wnioski dotyczące rozwoju poszczególnych dziedzin sztuki w Rosji wykorzystuje zdobytą wiedzę w pracy zespołowej (twórczo uczestniczy w dyskusjach grupowych) |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM: bardzo dobry (bdb; 5,0): posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu omawianych zagadnień. Potrafi swobodnie i ze znawstwem wypowiadać się na tematy związane z kulturą rosyjską. Dostrzega zależności kulturalne, historyczne, społeczne i polityczne w krajach rosyjskiego obszaru językowego. dobry plus (+db; 4,5): posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu omawianych zagadnień. Potrafi swobodnie wypowiadać się na tematy związane z kulturą rosyjską. Dostrzega zależności kulturalne, historyczne, społeczne i polityczne w krajach rosyjskiego obszaru językowego. dobry(db; 4,0): posiada dobrą wiedzę z zakresu omawianych zagadnień. Potrafi swobodnie wypowiadać się na tematy związane z kulturą rosyjską. Dostrzega zależności kulturalne, historyczne, społeczne i polityczne w krajach rosyjskiego obszaru językowego. dostateczny plus (+dst; 3,5): posiada dostateczną wiedzę z zakresu omawianych zagadnień. dostateczny (dst; 3,0): posiada wystarczającą wiedzę z zakresu omawianych zagadnień. niedostateczny (ndst; 2,0): posiada niedostateczną wiedzę z zakresu omawianych zagadnień. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.