Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Język i kultura IV - zintegrowane sprawności językowe: francuski

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-JK4F-5L-44
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Język i kultura IV - zintegrowane sprawności językowe: francuski
Jednostka: Instytut Języków i Literatur Romańskich
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Przedmioty dla etapu r3-X-S1-Rum w sem. zimowym
Przedmioty dla programu S1-FPO
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język francuski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Kierunek studiów:

fil. włoska, fil. rumuńska, fil. portugalska

Cele kształcenia:

• pogłębienie wiedzy o sposobie wyrażania opinii na tematy dotyczące życia codziennego i problemów społecznych, politycznych, ekonomicznych z wykorzystaniem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych i fonetycznych) określonych dla poziomu B1 ESOKJ dla języka francuskiego

• przekazanie umiejętności ustosunkowania się do problemów społecznych, politycznych, ekonomicznych z wykorzystaniem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych i fonetycznych) określonych dla poziomu B1 ESOKJ dla języka francuskiego

• pogłębienie umiejętności uczestniczenia w komunikacji językowej w języku francuskim, reagowania w formie ustnej i pisemnej, a także przetwarzania tekstu ustnie lub pisemnie w sposób uporządkowany i spójny

• przekazanie wiedzy o zasadach tworzenia dość złożonych wypowiedzi ustnych i pisemnych w języku francuskim oraz rozumienia dyskursu argumentacyjnego

• wyrobienie umiejętności tworzenia dość złożonych wypowiedzi ustnych i pisemnych formalnych i nieformalnych w języku francuskim

• przekazanie podstawowej wiedzy nt. najważniejszych zagadnień społecznych wybranych krajów francuskiego obszaru językowego, jak praca, solidarność, dyskryminacja, polityka, nauka, prasa, media

• rozwinięcie umiejętności samooceny i samodzielnej pracy nad kompetencją komunikacyjną w języku francuskim

• rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie


Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Poziom języka: A2+

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Dyskusja

Praca z tekstem

Metoda analizy przypadków

Gra dydaktyczna/symulacyjna

Metoda ćwiczeniowa

Metoda warsztatowa

Metoda projektu

Demonstracje dźwiękowe i/lub video

Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”)

Praca w grupach


Pełny opis:

-tematyka i słownictwo dotyczące społeczeństw francuskiego/frankofońskich: pracy, solidarności, dyskryminacji, polityki, nauki, prasy, mediów

-programy radiowe lub audiowizualne w języku standardowym, o normalnym rytmie wymowy, bez akcentu (reportaże, wywiady, film itp. lub ich fragmenty), zawierające informacje i opinie

-teksty pisane o średniej długości, niezbyt wyspecjalizowane (fragmenty powieści lub esejów, artykułów prasowych)

-sytuacje komunikacyjne zawierające: opis osób, przedmiotów, miejsc, wydarzeń, upodobań, różnych uczuć, planów na przyszłość, przedstawianie wydarzeń z przeszłości, opinii własnych i innych osób, uzasadnianie swojego wyboru, określanie swojego stanowiska

Literatura:

• Dufief, A.-S. S’exprimer avec logique. Hatier. 2004.

• Niquet, G. Du paragraphe à l’essai. Hatier. 1998.

• Seria: Vocabulaire progressif. CLE International.

• Wybrane aktualne artykuły prasowe i programy radiowe, telewizyjne i internetowe

Efekty uczenia się:

-umiejętnie korzysta ze środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych i fonetycznych) określonych dla poziomu B1 ESOKJ, aby wyrazić swoją opinię na wybrany temat; przedstawia opinię/opinie wyrażoną/e przez innych

-tworzy wypowiedzi ustne i przede wszystkim pisemne: szczegółowy opis osób, przedmiotów, miejsc, wydarzeń, upodobań, różnych uczuć, planów na przyszłość, przedstawia wydarzenia z przeszłości, uwzględniając kolejność wydarzeń, opinii, uzasadnia swój wybór, określa swoje stanowisko

-rozumie postawę wyrażoną w wypowiedzi ustnej /pisemnej i ustosunkowuje się do niej (reakcja/interakcja) w wypowiedzi opartej na wiedzy (językowej/kulturowej) na określony temat

przetwarza tekst ustnie /pisemnie, stosując środki językowe odpowiednie do wyrażenia oceny sytuacji, problematyki

-analizuje strukturę tekstu, pisze jasno ustrukturyzowane teksty: opisy szczegółowe, recenzje filmowe /wydarzeń kulturalnych

-analizuje i pisze listy, w których wyraża różne uczucia, stopniując ich intensywność

-analizuje i poddaje krytyce teksty, pisze raport (dot. tekstu albo wydarzenia), streszcza teksty

-analizuje i pisze krótkie teksty argumentacyjne

prawidłowo ocenia swoje umiejętności i podejmuje samodzielną pracę nad językiem; korzysta ze źródeł bibliograficznych

-stosuje strategie komunikacyjne i strategie kompensacyjne; potrafi pracować w grupie

Metody i kryteria oceniania:

Metody:

Egzamin pisemny

Egzamin ustny

Kolokwium pisemne

Test

Projekt

Kryteria:

-bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

-dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

-dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

-dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami

-dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami

-niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Mueller
Prowadzący grup: Joanna Mueller
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Mueller
Prowadzący grup: Joanna Mueller
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-5 (2025-06-04)