Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Język i kultura III - zintegrowane sprawności językowe: francuski

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-JK3F-4L-34
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Język i kultura III - zintegrowane sprawności językowe: francuski
Jednostka: Instytut Języków i Literatur Romańskich
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Przedmioty dla etapu r2-X-S1-Rum w sem. letnim
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 LUB 6.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język francuski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Kierunek studiów:

filologia włoska, portugalska, rumuńska

Cele kształcenia:

• rozwijanie kompetencji komunikacyjnych w języku francuskim z naciskiem na integrowanie sprawności językowych (łączenie słuchania i czytania z mówieniem i pisaniem) na poziomie A2+ ESOKJ dla języka francuskiego

• przekazanie wiedzy o zasadach tworzenia wypowiedzi ustnych i pisemnych (formalnych i nieformalnych ) w języku francuskim oraz ich rozumienia

• przekazanie wiedzy o sposobach odróżniania punktów widzenia (uczestników debaty/autorów) i wyrażania własnej opinii na temat ważnych wydarzeń życia społecznego środkami językowymi (leksykalnymi, gramatycznymi, ortograficznymi i fonetycznymi) określonymi dla poziomu A2+ ESOKJ dla języka francuskiego

• wyrobienie umiejętności użycia środków językowych stosownych do sytuacji i rejestru języka

• przekazanie podstawowej wiedzy nt. wybranych krajów francuskiego obszaru językowego z takich dziedzin jak wybrane regiony frankofońskie, organizacja pracy, nowe formy życia społecznego itp.

• kształtowanie świadomości wielokulturowości Polski, Europy i świata, a także otwartości na kultury obcojęzyczne – rozwinięcie kompetencji kulturowych i interkulturowych

• rozwijanie umiejętności użycia strategii kompensacyjnych

• rozwinięcie umiejętności samooceny i samodzielnej pracy nad językiem

• rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie


Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

W roku akademickim 2020/21 zajęcia są prowadzone zdalnie z wykorzystaniem MS Teams

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Poziom języka: A2

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

W roku akademickim 2020/21: zespół zajęciowy na MS Teams

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Dyskusja

Praca z tekstem

Metoda analizy przypadków

Gra dydaktyczna/symulacyjna

Metoda ćwiczeniowa

Metoda warsztatowa

Metoda projektu

Demonstracje dźwiękowe i/lub video

Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”)

Praca w grupach


Pełny opis:

Programem zajęć objęte są następujące zagadnienia:

- słownictwo: wykorzystanie czasu wolnego i pieniędzy (sport, kultura, podróże, zakupy), problemy społeczne (ekologia, ekonomia, świat pracy), komunikacja i media (opinie), frankofonia (geografia, historia, język)

- programy radiowe lub audiowizualne w języku standardowym, o normalnym rytmie wymowy, bez akcentu (reportaże, wywiady, filmy…)

- teksty pisane o średniej długości, niezbyt wyspecjalizowane (fragmenty powieści lub artykułów prasowych)

- tworzenie wypowiedzi ustnych: przedstawianie i opis czegoś lub kogoś, umiejscowienie siebie lub jakichś faktów w czasie i w przestrzeni, prośba o coś (informację, opinię, radę) lub do kogoś o zrobienie czegoś, proponowanie/reagowanie na propozycję, mówienie o swoich upodobaniach, uzasadnianie swojego wyboru, wyrażanie życzenia, uczuć (zadowolenia, obawy, żalu…), zrozumienia sytuacji konfliktowej i określanie swojego stanowiska, wyrażanie zdziwienia, mówienie o przeszłości i przyszłości, porównywanie rzeczy lub faktów

- tworzenie wypowiedzi pisemnych: teksty informacyjno-opisowe, argumentacyjne, narracyjne, np. krótkie opowiadanie, szczegółowe opisy czegoś/kogoś, propozycja wycieczki lub odpowiedź na propozycję wycieczki; listy, np. list motywacyjny, reklamacja, odpowiedzi na zażalenie; krótkie sprawozdania oraz krótkie teksty argumentacyjne, w celu wyrażania własnej opinii na tematy społeczno-kulturowe

Literatura:

• Biras P., Denyer M., Gloanec A., Witta S. (2018): Défi 2. Maison des Langues.

• Barféty, M., Beaujoin, P. Compréhension orale B1. CLE International, 2018.

• Crépieux, G. et autres. Vocabulaire essentiel du français B1. Didier, 2017.

• Miquel, C. Vocabulaire progressif du français, niveau intermédiaire. CLE International, 2018.

• Steele, R. Civilisation progressive du français, niveau intermédiaire. CLE International, 2010.

• Teksty z prasy frankofońskiej i inne materiały telewizyjne, radiowe i internetowe związane z omawianą tematyką.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU

student/ka:

rozróżnia typy tekstów (pisemnych/ ustnych) oraz potrafi określać ich funkcję, potrafi formułować odpowiedź (pisemną/ustną) na pytania otwarte oraz odtwarzać główną myśl tekstu (czytanego/słuchanego) i uzasadnić swoją odpowiedź kilkoma konkretnymi przykładami

rozróżnia przedstawione punkty widzenia i umie wyrażać własną opinię na określony temat natury społeczno-kulturalnej, podać argumenty oraz przykłady popierające własne zdanie, antycypować argumenty osoby przeciwnego zdania, rozpocząć rozmowę lub debatę, utrzymać rozmowę

korzysta ze środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych i fonetycznych określonych dla poziomu A2+ ESOKJ, przyporządkowuje swoją wypowiedź do zasad odpowiednich do kontekstu komunikacyjnego, postępuje zgodnie z zasadami przekazywania informacji

używa odpowiedniego do sytuacji rejestru języka

rozumie teksty pisane i mówione na poziomie trudności A2+ odnoszące się do rzeczywistości społeczno-kulturowej krajów frankofońskich o takiej tematyce jak regiony frankofońskie, organizacja pracy, nowe formy życia społecznego itp.

jest otwarty na kultury obcojęzyczne, prawidłowo interpretuje zjawiska kultury docelowej i okazuje chęci pogłębiania i upowszechnianie tej wiedzy

wykorzystuje strategie kompensacyjne

rozumie konieczność ciągłego doskonalenia swoich kompetencji komunikacyjnych dzięki aktywnej podstawie na zajęciach i autonomicznej pracy (np. czytanie lub oglądanie materiałów dostępnych w bibliotece lub w sieci)

ocenia prawidłowo swoje umiejętności i podejmuje samodzielną pracę nad językiem

potrafi pracować w grupie

Metody i kryteria oceniania:

W roku akademickim 2020/21 zaliczenie na ocenę w formie zdalnej z wykorzystaniem narzędzi zaproponowanych przez UAM.

Warunki zaliczenia obejmują pracę na zajęciach, jak również pracę własną poza zajęciami.

Metody:

Kolokwium pisemne

Kolokwium ustne

Test

Projekt

Praca semestralna

Kryteria:

bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami

dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami

niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Mueller
Prowadzący grup: Joanna Mueller
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Mueller
Prowadzący grup: Joanna Mueller
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-5 (2025-06-04)