Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Język i kultura I - zintegrowane sprawności językowe: francuski

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-JK1F-2L-14
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Język i kultura I - zintegrowane sprawności językowe: francuski
Jednostka: Instytut Języków i Literatur Romańskich
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Przedmioty dla programu S1-FPO
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 LUB 6.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język francuski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Kierunek studiów:

filologia włoska

filologia portugalska

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

1/rozwijanie kompetencji komunikacyjnych w języku francuskim z naciskiem na integrowanie sprawności językowych (łączenie słuchania i czytania z mówieniem i pisaniem) na poziomie A1 ESOKJ dla języka francuskiego

2/rozwijanie umiejętności posługiwania się podstawowymi środkami językowymi (leksykalnymi, gramatycznymi, ortograficznymi i fonetycznymi) określonymi dla poziomu A1 ESOKJ dla języka francuskiego w prostych wypowiedziach ustnych i pisemnych

3/przekazanie podstawowej wiedzy nt. wybranych krajów francuskiego obszaru językowego z takich dziedzin jak życie rodzinne i towarzyskie, żywienie, zakupy itp.

4/rozwijanie zainteresowania kulturą francuskiego obszaru językowego

5/rozwijanie umiejętności komunikacji i pracy w grupie

6/rozwijanie umiejętności samooceny i samodzielnej pracy nad językiem


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Brak wymagań wstępnych.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Dyskusja. Praca z tekstem. Metoda analizy przypadków. Gry symulacyjne. Metoda ćwiczeniowa. Metoda warsztatowa. Metoda projektu. Demonstracje dźwiękowe i/lub video. Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”). Praca w grupach




Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

Przygotowanie do zajęć

Czytanie wskazanej literatury

Przygotowanie pracy pisemnej, raportu, prezentacji, demonstracji, itp.

Przygotowanie projektu

Przygotowanie pracy semestralnej

ECTS 4


Skrócony opis:

Kurs praktyczny j. francuskiego na poziomie A1 z rozwijaniem wszystkich umiejętności językowych.

Pełny opis:

Kurs obejmuje: podstawowe słownictwo z następujących dziedzin: człowiek, dom, praca, życie rodzinne i towarzyskie, żywienie, zakupy i usługi, podróżowanie i turystyka, sport, zdrowie

teksty: krótkie i proste teksty informacyjne, dotyczące uczącego się, jego rodziny i bezpośredniego otoczenia, proste ogłoszenia, wskazówki, proste formularze, krótkie e-maile i nagrania audio i wideo

ćwiczenia rozwijające rozumienie tekstu pisemnego i rozumienie ze słuchu

sytuacje komunikacyjne: przedstawianie siebie i innych osób, pisanie pocztówek, krótkich e-maili z opisem wydarzeń życia codziennego, upodobań, planów, wydarzeń z przeszłości, składanie propozycji, akceptowanie i odrzucanie propozycji

podstawowe zasady ortograficzne – zapis podstawowego słownictwa i form gramatycznych określonych dla poziomu A1 ESOKJ dla języka francuskiego

Literatura:

Barféty, M., Beaujoin, P. Compréhension orale A1, A2. CLE International, 2015.

Carlo, C., Causa, M. Civilisation progressive du français, niveau débutant. CLE International, 2010.

Crépieux, G. et autres. Vocabulaire essentiel du français A1/A2. Didier, 2016.

Miquel, C. Vocabulaire progressif du français, niveau débutant . CLE International, 2018.

Nagrania audio i wideo z mediów francuskojęzycznych, np. TV5 Monde, RFI, France 2 (1-2 minuty, akcent standardowy).

Krótkie, proste teksty lub fragmenty tekstów użytkowych i prasowych w języku francuskim.

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu kursu student/ka:

rozumie proste i krótkie wypowiedzi ustne w standardowej odmianie języka, dotyczące uczącego się, jego rodziny i bezpośredniego otoczenia - polecenia, proste wskazówki, krótkie nagrania na automatycznej sekretarce, proste wypowiedzi nt. upodobań, prosty opis miejsca, krótkie dialogi na tematy związane z najbliższym otoczeniem

rozumie proste i krótkie wypowiedzi pisemne w standardowej odmianie języka – proste formularze, krótkie e-maile, zaproszenia, proste polecenia pisemne, proste teksty na pocztówkach, proste ogłoszenia, krótkie i proste teksty informacyjne i opisy

formułuje proste i krótkie wypowiedzi ustne, głównie przygotowane wcześniej – przedstawia siebie i inne osoby, mówi o planach na weekend, opowiada o minionym dniu, wyraża proste opinie, mówi o upodobaniach, opisuje najbliższe otoczenie

formułuje proste i krótkie wypowiedzi pisemne – w prosty sposób przedstawia siebie i inne osoby, pisze krótką pocztówkę, krótki

e-mail

reaguje w formie prostego tekstu pisanego w typowych sytuacjach – używa form grzecznościowych w korespondencji prywatnej, wypełnia prosty formularz, pisze proste pozdrowienia, zaproszenia, proponuje, akceptuje i odrzuca propozycje, dziękuje

posługuje się podstawowymi środkami językowymi języka francuskiego - zarówno leksykalnymi, jak i gramatycznymi, ortograficznymi, fonetycznymi zdefiniowanymi przez ESOKJ dla poziomu A1 dla języka francuskiego

posiada wiedzę nt. wybranych aspektów kultury w krajach francuskiego obszaru językowego, jak życie rodzinne i towarzyskie, żywienie, zakupy itp.

potrafi współpracować, posiada zdolność pracy w grupie i przejawia inicjatywę

potrafi ocenić swoje możliwości w zakresie znajomości języka francuskiego, dostrzega i koryguje własne błędy, samodzielnie pracuje nad rozwijaniem kompetencji językowych

Metody i kryteria oceniania:

Kolokwium pisemne. Kolokwium ustne. Test. Projekt. Praca semestralna.

Kryteria oceniania:

bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami

dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami

niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Stefaniak
Prowadzący grup: Magdalena Stefaniak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-5 (2025-06-04)