Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Język francuski

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-JIKFR-24
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Język francuski
Jednostka: Instytut Języków i Literatur Romańskich
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

Filologia portugalska

Cele kształcenia:

1. przekazanie wiedzy o podstawowych środkach językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych i fonetycznych), określonych dla poziomu A2 ESOKJ dla języka francuskiego

2. wyrobienie umiejętności posługiwania się podstawowymi środkami językowymi oraz powtarzanie tych nabytych

3. powtarzanie i użycie słownictwa nabytego na pierwszym etapie kształcenia (poziom A1)

4. przyswajanie i opanowanie nowego słownictwa z zakresu podstawowych dziedzin życia codziennego, m.in. informacje dotyczące osoby rozmówcy i jego rodziny oraz przyjaciół, zakupów, otoczenia, pracy, podróżowania, rzeczy lubianych i nielubianych, pozwalające na porozumiewanie się w rutynowych, prostych sytuacjach komunikacyjnych, wymagających jedynie bezpośredniej wymiany zdań na tematy znane i typowe

5. rozumienie głównych myśli zawartych w jasnej, sformułowanej w standardowej odmianie języka, wypowiedzi dotyczącej najważniejszych obszarów tematycznych, takich jak m.in. informacje dotyczące osoby rozmówcy i jego rodziny oraz przyjaciół, zakupów, otoczenia, pracy, podróżowania, rzeczy lubianych i nielubianych; rozumienie głównych wątków wybranych programów TV oraz krótkich tekstów prasowych traktujących o sprawach bieżących (m.in. wydarzenia kulturalne, np. premiera filmu, wyjazdy na wakacje, prognoza pogody, itp.) pod warunkiem, że wypowiedzi są artykułowane wyraźnie i powoli

6. tworzenie wypowiedzi ustnych w formie ciągu prostych zwrotów i zdań dotyczących podstawowych dziedzin życia codziennego: informacje dotyczące osoby rozmówcy i jego rodziny oraz przyjaciół, zakupów, otoczenia, pracy, podróżowania, rzeczy lubianych i nielubianych, pozwalające na porozumiewanie się w rutynowych, prostych sytuacjach komunikacyjnych

7. rozumienie krótkich, prostych tekstów oraz odnajdywanie konkretnych przewidywalnych informacji w prostych tekstach dotyczących życia codziennego: informacje dotyczące osoby rozmówcy i jego rodziny oraz przyjaciół, zakupów, otoczenia, pracy, podróżowania, rzeczy lubianych i nielubianych, itp.

8. tworzenie tekstów składających się z prostych wyrażeń i zdań, by opisać sytuacje związane z życiem codziennym: informacje dotyczące osoby rozmówcy i jego rodziny oraz przyjaciół, zakupów, otoczenia, pracy, podróżowania, rzeczy lubianych i nielubianych, itp.

9. rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie

10. rozwinięcie umiejętności samooceny i samodzielnej pracy nad językiem

Pełny opis:

1. słownictwo z zakresu następujących dziedzin życia codziennego: podstawowe informacje dotyczące osoby rozmówcy i jego rodziny, zakupów, otoczenia, pracy, pozwalające na porozumiewanie się w rutynowych, prostych sytuacjach komunikacyjnych, wymagających jedynie bezpośredniej wymiany zdań na tematy znane i typowe

struktury gramatyczne określone dla poziomu A2 ESOKJ dla języka francuskiego: czasowniki zwrotne, wyrażenia ilościowe (peu de, un litre de...), wyrażenia służące do opowiadania (d’abord, puis), zaimki en i y, zadawanie pytań (par inversion), czas przeszły imparfait, użycie imparfait i passé composé, czas zaprzeszły plus-que-parfait, wyrażenia do określania czasu (en, dans, depuis, il y a), czas przyszły futur simple, tryb łączący subjonctif présent, zaimki dzierżawcze (le mien, le tien), forma ne … que, stopniowanie i porównania (le comparatif, le superlatif), miejsce zaimków osobowych (pronoms COD i COI)

2. typy tekstów:

komunikaty i ogłoszenia, reklamy, prospekty, karty dań, rozkłady jazdy, proste listy prywatne

3. zakresy tematyczne: opis swojej rodziny, innych ludzi, warunków życia, swojego wykształcenia, ewent. swojej pracy, opis codziennych rutynowych czynności, rzeczy lubianych i nielubianych, wydarzeń życia codziennego

4. krótkie i proste notatki lub wiadomości wynikające z doraźnych potrzeb, napisanie listu prywatnego, na przykład dziękując komuś za coś, opis codziennych rutynowych czynności, rzeczy lubianych i nielubianych, wydarzeń życia codziennego

Literatura:

1. Mérieux R., Loiseau Y. Latitudes 1. Didier, 2008 (podręcznik z 2 płytami CD)

2. Mérieux R., Loiseau Y. Latitudes 2. Didier, 2008 (zeszyt ćwiczeń z 1 płytą CD).

3. Miquel C. Vocabulaire progressif du français .CLE International, 2010.

4. Grégoire M. Grammaire progressive du français .CLE International, 2010.

5. Akyuz A, Les exercices de grammaire. Niveau A2, Hachette, 2006

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:

1. posiada wiedzę z zakresu podstawowych środków językowych języka francuskiego - zarówno tych leksykalnych, jak i gramatycznych, ortograficznych, fonetycznych zdefiniowanych przez ESOKJ

2. posługuje się nabytymi wcześniej podstawowymi środkami językowymi i dodaje do nich nowe, rozbudowując repertuar środków niezbędnych w codziennej komunikacji

3. stosuje bez większych potknięć słownictwo nabyte na pierwszym etapie kształcenia języka (poziom A1), wzbogacając je o nowe jednostki leksykalne

4. posługuje się słownictwem z zakresu podstawowych dziedzin życia codziennego wyszczególnionych w treściach kształcenia m.in. słownictwem dotyczącym osoby rozmówcy i jego rodziny oraz przyjaciół, zakupów, otoczenia, pracy, podróżowania, rzeczy lubianych i nielubianych, porozumiewanie się w rutynowych, prostych sytuacjach komunikacyjnych, wymagających jedynie bezpośredniej wymiany zdań na tematy znane i typowe

5. rozumie i wyodrębnia główne myśli i wątki zawarte w jasnej, sformułowanej w standardowej odmianie języka wypowiedzi na tematy dotyczące życia codziennego, dotyczące osoby rozmówcy i jego rodziny oraz przyjaciół, zakupów, otoczenia, pracy, podróżowania, rzeczy lubianych i nielubianych, wyodrębnia główne wątki wybranych programów TV traktujących o sprawach bieżących pod warunkiem, że wypowiedzi są artykułowane wyraźnie i powoli

6. formułuje krótkie wypowiedzi ustne w formie ciągu prostych zwrotów i zdań dotyczących podstawowych dziedzin życia codziennego, takich jak tematy dotyczące osoby rozmówcy i jego rodziny oraz przyjaciół, zakupów, otoczenia, pracy, podróżowania, rzeczy lubianych i nielubianych

7. rozumie krótkie, proste teksty pisane z zakresu życia codziennego, odnajduje w nich konkretne, przewidywalne informacje dotyczące osoby rozmówcy i jego rodziny oraz przyjaciół, zakupów, otoczenia, pracy, podróżowania, rzeczy lubianych i nielubianych itp.

8. redaguje teksty składające się z prostych wyrażeń i zdań, by opisać sytuacje związane z życiem codziennym, zawierające informacje dotyczące osoby rozmówcy i jego rodziny oraz przyjaciół, zakupów, otoczenia, pracy, podróżowania, rzeczy lubianych i nielubianych itp.

9. potrafi współpracować, posiada zdolność pracy w grupie i przejawia inicjatywę

10. potrafi krytycznie ocenić swoje możliwości w zakresie znajomości języka francuskiego, dostrzega i koryguje własne błędy, samodzielnie pracuje nad rozwijaniem kompetencji językowych

Metody i kryteria oceniania:

1. obecność na zajęciach

2. aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach

3. prace domowe

4. weryfikacja wiedzy i umiejętności przez sprawdziany cząstkowe i podsumowujące

5. egzamin

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Waszau
Prowadzący grup: Anna Waszau
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)