Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia Żydów w średniowieczu i wczesnych czasach nowożytnych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-HZSN-11
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Historia Żydów w średniowieczu i wczesnych czasach nowożytnych
Jednostka: Instytut Etnolingwistyki
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Przedmioty dla programu S1-HB
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

filologia, program kształcenia: hebraistyka

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

- zapoznanie studentów z głównymi trendami historiografii dziejów Żydów na ziemiach polskich w epoce średniowiecza oraz w czasach wczesnonowożytnych (na tle historiografii powszechnej i żydowskiej)

- kształtowanie krytycznej postawy wobec tekstu historycznego

- zaznajomienie studentów z najważniejszymi zbiorami bibliotecznymi i źródłami do dziejów Żydów na ziemiach polskich w epoce średniowiecza oraz w czasach wczesnonowożytnych

- kształtowanie umiejętności korzystania z literatury przedmiotu

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Pełny opis:

1. Cele zajęć/przedmiotu:

C1 zapoznanie studentów z głównymi trendami historiografii dziejów Żydów na ziemiach polskich w epoce średniowiecza oraz w czasach wczesnonowożytnych (na tle historiografii powszechnej i żydowskiej)

C2 kształtowanie krytycznej postawy wobec tekstu historycznego

C3 zaznajomienie studentów z najważniejszymi zbiorami bibliotecznymi i źródłami do dziejów Żydów na ziemiach polskich w epoce średniowiecza oraz w czasach wczesnonowożytnych

C4 kształtowanie umiejętności korzystania z literatury przedmiotu

2. Treści programowe dla zajęć/przedmiotu:

Dzieje Żydów w epoce średniowiecza oraz w czasach wczesnonowożytnych

Początki i rozwój nowożytnej historiografii żydowskiej

Główne terminy związane z dziejami społecznymi, kulturalnymi i ekonomicznymi dotyczącymi dziejów Żydów w epoce średniowiecza oraz w czasach wczesnonowożytnych

Bibliografie, biblioteki i czasopisma

Przegląd dorobku historiografii dziejów Żydów w epoce średniowiecza oraz w czasach wczesnonowożytnych

Meandry pisarstwa historycznego – analiza tekstów (mity w historiografii)

Zbiory archiwaliów

Zbiory muzealne

Źródła drukowane, ikonografia, źródła internetowe

Źródłoznawstwo i praca ze źródłem

Literatura:

Fuks, M., Z. Hoffman, M. Horn, J. Tomaszewski (ed.). 1982. Żydzi polscy. Dzieje i kultura. Warszawa.

Bałaban M., 1920-1925. Historia i literatura żydowska ze szczególnym uwzględnieniem historii Żydów w Polsce, t. 1-3. Lwów. (Reprint: Warszawa 1988).

Simon, Heinrich i Marie. 1990. Filozofia żydowska. Tł. T. G. Pszczółkowski. Warszawa.

Trachtenberg, Joshua. 1997. Diabeł i Żydzi. Średniowieczna koncepcja Żyda a współczesny antysemityzm. Gdynia.

Gilbert, Martin. 1998. Atlas historii Żydów. Kraków.

Tollet, Daniel. 1999. Historia Żydów w Polsce od XV wieku do rozbiorów. Tł. D. Zamojska, red. nauk. A. Wyczański, Warszawa.

Ben-Sasson, Haim Hillel (ed.). 1999. A History of the Jewish People. Cambridge.

Cała, Alina, Hanna Węgrzynek, Gabriela Zalewska. 2000. Historia i kultura Żydów polskich. Słownik. Warszawa.

Haumann, Heiko. 2000. Historia Żydów w Europie Środkowej i Wschodniej. Tł. Cezary Jenne. Warszawa.

Johnson, Paul. 1993 (2. wyd. 2000). Historia Żydów. Tł. M. Godyń, M. Wójcik, A. Nelicki. Kraków.

Horoszewicz, Michał. 2001. Przez dwa millenia do rzymskiej synagogi. Szkice o ewolucji postawy Kościoła katolickiego wobec Żydów i judaizmu. Warszawa.

Tomaszewski, Jerzy, Andrzej Żbikowski (red.). 2001. Żydzi w Polsce. Dzieje i kultura. Leksykon. Warszawa.

Borzymińska, Z., R. Żebrowski (red.). 2003. Polski słownik judaistyczny, tom 1: Dzieje, kultura, religia, ludzie; tom 2: Dzieje, kultura, religia, ludzie. Warszawa.

Pilarczyk, K. 2006. Literatura żydowska od epoki biblijnej do haskali, Kraków.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU

student/ka potrafi:

- zdefiniować i porównać główne nurty żydowskiej historiografii w epoce średniowiecza oraz w czasach wczesnonowożytnych

- zreferować genezę i rozwój głównych pojęć i terminów dotyczących dziejów Żydów w epoce średniowiecza oraz w czasach wczesnonowożytnych

- dotrzeć do głównych bibliotek oraz bibliografii czasopism specjalizujących się w tematyce żydowskiej

- przeprowadzić krytyczną analizę wybranych dzieł historiograficznych

- zlokalizować i scharakteryzować główne zbiory różnorodnych źródeł dotyczących dziejów Żydów w epoce średniowiecza oraz w czasach wczesnonowożytnych.

- dokonać krytyki i interpretacji źródeł

Metody i kryteria oceniania:

bardzo dobry (bdb; 5,0): Bardzo dobra wiedza nabyta w ramach przedmiotu oraz poziom tej wiedzy (np. węzłowe punkty dziejów Żydów w epoce średniowiecza i wczesnonowożytnej (od powstania Talmudu do Haskali); początki średniowiecza i wczesnonowożytnej historiografii dziejów Żydów polskich; główne ośrodki badań nad Żydami w epoce średniowiecza i wczesnonowożytnej). Potrafi wymienić podstawowe elementy krytyki źródeł, przedstawić mity w historiografii.

dobry plus (+db; 4,5): Jak wyżej, choć z niewielkimi potknięciami w wyżej wymienionych obszarach.

dobry (db; 4,0): Dobra wiedza na temat ww. zagadnień, choć z zauważalnymi brakami ww. obszarach. Popełnione błędy nie wpływają jednak nadmiernie negatywnie na ogólnie pozytywną ocenę pracy i wiedzy studenta.

dostateczny plus (+dst; 3,5): Jak wyżej, choć z poważnymi brakami ww. obszarach. Popełnione błędy są i liczne, i poważne. Student co prawda legitymuje się podstawową wiedzą.

dostateczny (dst; 3,0): Student w minimalnym stopniu opanował wymaganą wiedzę.

niedostateczny (ndst; 2,0): Student zupełnie nie orientuje się w zagadnieniach poruszanych w trakcie zajęć.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Witkowska
Prowadzący grup: Agnieszka Witkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Witkowska
Prowadzący grup: Agnieszka Witkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Witkowska
Prowadzący grup: Agnieszka Witkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)