Historia literatury rosyjskiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-HLROSU-55 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia literatury rosyjskiej |
Jednostka: | Instytut Filologii Rosyjskiej i Ukraińskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język rosyjski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia rosyjska z filologią ukraińską |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | wprowadzenie i zapoznanie z wybranymi zagadnieniami z historii literatury rosyjskiej XX i XXI wieku, życiem i twórczością pisarzy tego okresu, problematyką ideową oraz osobliwościami artystycznymi ich utworów przekazanie wiedzy o zjawiskach historyczno-literackich zapoznanie z wybranymi tekstami literackimi przygotowanie do analizy dzieła literackiego wyrobienie umiejętności interpretacji dzieła literackiego rozwinięcie umiejętności zastosowania metod badawczych do analizy tekstu literackiego utrwalanie umiejętności korzystania z opracowań naukowych i źródeł bibliograficznych rozwijanie umiejętności komunikacji i pracy w grupie oraz właściwej postawy i odpowiedzialnego stosunku do zajęć |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | III rok |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład problemowy Dyskusja Praca z tekstem Metoda analizy przypadków |
Pełny opis: |
Realizm socjalistyczny w literaturze rosyjskiej. Proza wojenna. Literatura okresu „odwilży”. Poeci „czwartego pokolenia”. Piosenka autorska. Zjawisko „prozy wiejskiej”. Literatura łagrowa. Literatura okresu „zastoju”. Literatura emigracyjna. Rosyjskojęzyczni pisarze nierosyjscy. Współczesna proza postmodernistyczna. |
Literatura: |
1. A. Drawicz, Mistrz i diabeł: rzecz o Bułhakowie, Warszawa 2002; 2. B. Mucha, Historia literatury rosyjskiej od początków do czasów najnowszych, Wrocław 2002; 3. Dać świadectwo prawdzie. Portrety współczesnych pisarzy rosyjskich, pod red. L. Suchanka, Kraków 1996; 4. Emigracja i tamizdat, pod red. L. Suchanka, Kraków 1993. 5. G. Przebinda, J. Smaga, Kto jest kim w Rosji po 1917 roku, Kraków 2000; 6. Historia literatury rosyjskiej 1917-1991, pod red. G. Porębina, S. Poręba, Katowice 1994; 7. Historia literatury rosyjskiej XX w., pod red. A. Drawicza, W-wa 1997; 8. Kasack W., Leksykon literatury rosyjskiej XX wieku, przeł. B. Kodzis, Wrocław 1996. 9. P. Fast, Realizm socjalistyczny w literaturze rosyjskiej, Kraków 2003; 10. Sylwetki współczesnych pisarzy rosyjskich, pod red. P. Fasta i L. Rożek, Katowice 1994 11. T. Klimowicz, Obywatele Arkadii, Wrocław 1993; 12. T. Klimowicz, Przewodnik po współczesnej literaturze rosyjskiej i jej okolicach (1917–1996), Wrocław 1996; 13. Ч. Андрушко, Жизнеописание Бабеля Исаака Эммануиловича, Познань 1993; 14. Русские писатели ХХ века. Биографический словарь, pod red. П.А. Николаева, Москва 2000. 15. И. Скоропанова, Русская постмодернистская литература, Москва 2001. Kanon lektur: 1. M. Bułhakow, Mistrz i Małgorzata; 2. I. Babel, Armia konna; 3. B. Pilniak, Nagi rok; 4. A. Płatonow, Wykop; 5. M. Szołochow, Zaorany ugór; 6. Liryka: - A. Achmatowa (Requiem) - M. Cwietajewa - J. Jewtuszenko - A. Wozniesienski - W. Wysocki - B. Okudżawa - I. Brodski 7. K. Simonow, Żywi i martwi; 8. J. Bondariew, Brzeg; 9. W. Szukszyn, Kalina czerwona; i 2-3 opowiadania do wyboru. 10. J. Trifonow, Dom nad rzeką Moskwą (Дом на набережной); 11. A. Wampiłow, Prowincjonalne anegdoty; Zeszłego lata w Czulimsku; 12. A. Rybakow, Dzieci Arbatu; 13. W. Grossman, Wszystko płynie; 14. B. Pasternak, Doktor Żywago; 15. W. Rasputin, Pożegnanie z Matiorą; 16. W. Astafiew, Królowa ryb (Царь-рыба); 17. Cz. Ajtmatow, Golgota (Плаха); 18. A. Sołżenicyn, Jeden dzień Iwana Denisowicza; Oddział chorych na raka (Раковый корпус); 19. W. Nabokow, Lolita; 20. Wienedikt Jerofiejew, Moskwa-Pietuszki; 21. W. Szałamow, Opowiadania kołymskie; 22. G. Władimow, Wierny Rusłan; 23. W. Pielewin, Generation П; 24. W. Sorokin, Kolejka. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi: zna biografię i twórczość wybranych pisarzy i charakteryzuje w tym kontekście daną epokę literacką rozumie i prawidłowo stosuje podstawowe terminy z zakresu literaturoznawstwa rozumie i wyjaśnia istotę oraz mechanizmy funkcjonowania poszczególnych epok literackich zna i rozumie podstawowe metody analizy interpretacji dzieła literackiego wybiera właściwe metody interpretacyjne prawidłowo interpretuje teksty literackie wybranych pisarzy rozpoznaje treści ideowe oraz charakterystyczne cechy poetyki utworów literackich w szerokim kontekście kulturowym korzysta ze źródeł bibliograficznych w języku polskim i rosyjskim potrafi w formie ustnej wykazać się umiejętnościami z zakresu analizy działa literackiego stosuje zdobytą wiedzę w kształtowaniu i wzbogacaniu własnych wypowiedzi ustnych i wykonywaniu prac pisemnych |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania: - obecność aktywny udział na zajęciach (nieobecność na zajęciach powyżej 50%, skutkuje niedopuszczeniem do zaliczenia przedmiotu); - systematyczne przygotowanie do zajęć; - wykonywanie ustnych i pisemnych prac domowych i kontrolnych; - znajomość tekstów utworów literackich zawartych w kanonie lektur. - posiadanie wiedzy o pisarzu i jego twórczości na tle tendencji społeczno-kulturowych epoki. - umiejętność analizy tekstu literackiego (tematyka, problematyka, struktura dzieła). - znajomość artykułów krytyczno-literackich jako elementu analizy dzieła literackiego. - umiejętność umiejscowienia omawianych utworów literackich w kontekście kultury narodowej i światowej. - inne (np. systematyczne zaliczanie ewentualnych nieobecności) - końcowy egzamin ustny. Metody oceniania: • Metody kształtujące: bieżąca ocena i ewentualna korekta realizacji zadań wykonywanych w trakcie zajęć oraz w domu. • Metody podsumowujące: ostateczna, końcowa ocena wykonania zadań polega na przeprowadzeniu oraz egzaminu w formie ustnej. Studenci podlegają ocenie ciągłej podczas wykonywania ćwiczeń w trakcie zajęć. SKALA OCEN: • bardzo dobry (bdb; 5,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty; • dobry plus (+db; 4,5): Osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami; • dobry (db; 4,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów; • dostateczny plus (+dst; 3,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami; • dostateczny (dst; 3,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami; • niedostateczny (ndst; 2,0): brak osiągnięcia przez studenta zakładanych efektów kształcenia. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.