Historia literatury rosyjskiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-HLROS-55 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia literatury rosyjskiej |
Jednostka: | Instytut Filologii Wschodniosłowiańskich |
Grupy: |
filologia rosyjsko-angielska, studia stacjonarne licencjackie, semestr 5 Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty dla etapu r3-X-S1-RosUkr w sem. zimowym Przedmioty dla programu X-S1x-LSROS3X |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
LUB
3.00
LUB
2.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | język rosyjski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | kierunek studiów: filologia wschodniosłowiańska specjalności studiów: - filologia rosyjska - filologia rosyjska z filologią angielską - filologia rosyjska z lingwistyką stosowaną - filologia rosyjska z filologią ukraińską |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | wprowadzenie i zapoznanie z wybranymi zagadnieniami z historii literatury rosyjskiej XX i XXI wieku, życiem i twórczością pisarzy tego okresu, problematyką ideową oraz osobliwościami artystycznymi ich utworów przekazanie wiedzy o zjawiskach historyczno-literackich zapoznanie z wybranymi tekstami literackimi przygotowanie do analizy dzieła literackiego wyrobienie umiejętności interpretacji dzieła literackiego rozwinięcie umiejętności zastosowania metod badawczych do analizy tekstu literackiego utrwalanie umiejętności korzystania z opracowań naukowych i źródeł bibliograficznych rozwijanie umiejętności komunikacji oraz właściwej postawy i odpowiedzialnego stosunku do zajęć |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | III rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | nie |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Podstawowa wiedza i umiejętności z zakresu historii literatury polskiej i powszechnej oraz ogólnej wiedzy literaturoznawczej. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | zalecana literatura oraz kanon lektur |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień Wykład problemowy Dyskusja Praca z tekstem Metoda analizy przypadków Demonstracje dźwiękowe i/lub video Praca w grupach |
Pełny opis: |
Realizm socjalistyczny w literaturze rosyjskiej. Proza wojenna. Literatura okresu „odwilży”. Poeci „czwartego pokolenia”. Piosenka autorska. Zjawisko „prozy wiejskiej”. Literatura łagrowa. Literatura okresu „zastoju”. Literatura emigracyjna. Rosyjskojęzyczni pisarze nierosyjscy. Współczesna proza postmodernistyczna. |
Literatura: |
Zalecana literatura (DO WYBORU, do wykorzystania podczas przygotowania do egzaminu, zaliczenia, przy pisaniu prac semestralnych/rocznych): Andruszko C., Жизнеописание Бабеля Исаака Эммануиловича, Poznań 1993; Drawicz A., Mistrz i diabeł: rzecz o Bułhakowie, Warszawa 2002; Dać świadectwo prawdzie. Portrety współczesnych pisarzy rosyjskich, pod red. L. Suchanka, Kraków 1996; Emigracja i tamizdat, pod red. L. Suchanka, Kraków 1993; Fast P., Realizm socjalistyczny w literaturze rosyjskiej, Kraków 2003; Fast P., Spotkania z Brodskim: (dawne i nowe), Katowice 2000; Historia literatury rosyjskiej 1917-1991, pod red. G. Porębina, S. Poręba, Katowice 1994; Historia literatury rosyjskiej XX w., pod red. A. Drawicza, Warszawa 1997; Kasack W., Leksykon literatury rosyjskiej XX wieku, przeł. B. Kodzis, Wrocław 1996; Mucha B., Historia literatury rosyjskiej od początków do czasów najnowszych, Wrocław 2002; Klimowicz T., Obywatele Arkadii, Wrocław 1993; Klimowicz T., Przewodnik po współczesnej literaturze rosyjskiej i jej okolicach (1917–1996), Wrocław 1996; Osiewicz B., Интертекстуальность в поэзии Владимира Высоцкого, Poznań 2007; Popiel-Machnicki W., Поэтика Сергея Есенина, Poznań 2000; Przebinda G., Smaga J., Kto jest kim w Rosji po 1917 roku, Kraków 2000; Sylwetki współczesnych pisarzy rosyjskich, pod red. P. Fasta i L. Rożek, Katowice 1994; Tyszkowska-Kasprzak E., Rosyjska poezja pokolenia „odwilżowego” w Polsce, Wrocław 1997; Waligórska-Olejniczak B., Moskwa-Pietuszki Wieniedikta Jerofiejewa i Pulp Fiction Quentina Tarantino w kluczu montażowego czytania, Poznań 2013; Zywert A., Романы Бориса Пильняка 20-х годов, Poznań 2001; Żejmo B., Problemy etyczne we współczesnej prozie i publicystyce rosyjskiej: (lata 60.-90.), Łódź 2000; Лейдерман Н.Л., Липовецкий М.Н., Современная русская литература: В 3-х кн., Москва 2001; Русские писатели ХХ века. Биографический словарь, pod red. П.А. Николаева, Москва 2000; Скоропанова И., Русская постмодернистская литература, Москва 2001. Kanon lektur 1. M. Bułhakow, Mistrz i Małgorzata; 2. I. Babel, Armia konna; 3. B. Pilniak, Nagi rok; 4. A. Płatonow, Wykop; 5. M. Szołochow, Zaorany ugór; 6. Liryka: • A. Achmatowa (Requiem) • M. Cwietajewa • J. Jewtuszenko • A. Wozniesienski • W. Wysocki • B. Okudżawa • I. Brodski 7. K. Simonow, Żywi i martwi; 8. J. Bondariew, Brzeg; 9. W. Szukszyn, Kalina czerwona; i 2-3 opowiadania do wyboru. 10. J. Trifonow, Dom nad rzeką Moskwą (Дом на набережной); 11. A. Wampiłow, Prowincjonalne anegdoty; Zeszłego lata w Czulimsku; 12. A. Rybakow, Dzieci Arbatu; 13. W. Grossman, Wszystko płynie; 14. B. Pasternak, Doktor Żywago; 15. W. Rasputin, Pożegnanie z Matiorą; 16. W. Astafiew, Królowa ryb (Царь-рыба); 17. Cz. Ajtmatow, Golgota (Плаха); 18. A. Sołżenicyn, Jeden dzień Iwana Denisowicza; Oddział chorych na raka (Раковый корпус); 19. W. Nabokow, Lolita; 20. Wienedikt Jerofiejew, Moskwa-Pietuszki; 21. W. Szałamow, Opowiadania kołymskie; 22. G. Władimow, Wierny Rusłan; 23. W. Pielewin, Generation П ; 24. W. Sorokin, Kolejka; |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenai się student /ka: zna biografię i twórczość wybranych pisarzy i charakteryzuje w tym kontekście daną epokę literacką rozumie i prawidłowo stosuje podstawowe terminy z zakresu literaturoznawstwa rozumie i wyjaśnia istotę oraz mechanizmy funkcjonowania poszczególnych epok literackich zna i rozumie podstawowe metody analizy interpretacji dzieła literackiego wybiera właściwe metody interpretacyjne prawidłowo interpretuje teksty literackie wybranych pisarzy rozpoznaje treści ideowe oraz charakterystyczne cechy poetyki utworów literackich w szerokim kontekście kulturowym korzysta ze źródeł bibliograficznych w języku polskim i rosyjskim potrafi w formie ustnej wykazać się umiejętnościami z zakresu analizy działa literackiego stosuje zdobytą wiedzę w kształtowaniu i wzbogacaniu własnych wypowiedzi ustnych |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania: - obecność na zajęciach (nieobecność powyżej 50% skutkuje niedopuszczeniem do zaliczenia przedmiotu); - systematyczne zaliczanie ewentualnych nieobecności; - aktywny udział i zaangażowanie w trakcie zajęć; - systematyczne przygotowanie do zajęć oraz znajomość tekstów utworów literackich zawartych w kanonie lektur; - znajomość zalecanej literatury przedmiotu; - pozytywna ocena z kolokwiów (student/ka ma prawo do poprawy oceny). - końcowy egzamin ustny. Metody oceniania: • Metody kształtujące: bieżąca ocena i ewentualna korekta realizacji zadań wykonywanych w trakcie zajęć oraz w domu. • Metody podsumowujące: ostateczna, końcowa ocena wykonania zadań polega na przeprowadzeniu egzaminu w formie ustnej. Studenci podlegają ocenie ciągłej podczas wykonywania ćwiczeń w trakcie zajęć. SKALA OCEN: • bardzo dobry (bdb; 5,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty; • dobry plus (+db; 4,5): Osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami; • dobry (db; 4,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów; • dostateczny plus (+dst; 3,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami; • dostateczny (dst; 3,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami; • niedostateczny (ndst; 2,0): brak osiągnięcia przez studenta zakładanych efektów kształcenia. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR KON
WYK
CZ KON
KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Bartosz Osiewicz, Wawrzyniec Popiel-Machnicki, Aleksandra Zywert | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN KON
KON
WT KON
KON
ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Bartosz Osiewicz, Wawrzyniec Popiel-Machnicki, Aleksandra Zywert | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR WYK
KON
CZ KON
KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Boris Lanin, Bartosz Osiewicz, Wawrzyniec Popiel-Machnicki, Aleksandra Zywert | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Wawrzyniec Popiel-Machnicki, Aleksandra Zywert | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.