Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia literatury rosyjskiej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-HLROS-55
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Historia literatury rosyjskiej
Jednostka: Instytut Filologii Wschodniosłowiańskich
Grupy: filologia rosyjsko-angielska, studia stacjonarne licencjackie, semestr 5
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Przedmioty dla etapu r3-X-S1-RosUkr w sem. zimowym
Przedmioty dla programu X-S1x-LSROS3X
Punkty ECTS i inne: 4.00 LUB 3.00 LUB 2.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język rosyjski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

kierunek studiów: filologia wschodniosłowiańska

specjalności studiów:

- filologia rosyjska

- filologia rosyjska z filologią angielską

- filologia rosyjska z lingwistyką stosowaną

- filologia rosyjska z filologią ukraińską

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

wprowadzenie i zapoznanie z wybranymi zagadnieniami z historii literatury rosyjskiej XX i XXI wieku, życiem i twórczością pisarzy tego okresu, problematyką ideową oraz osobliwościami artystycznymi ich utworów

przekazanie wiedzy o zjawiskach historyczno-literackich

zapoznanie z wybranymi tekstami literackimi

przygotowanie do analizy dzieła literackiego

wyrobienie umiejętności interpretacji dzieła literackiego

rozwinięcie umiejętności zastosowania metod badawczych do analizy tekstu literackiego

utrwalanie umiejętności korzystania z opracowań naukowych i źródeł bibliograficznych

rozwijanie umiejętności komunikacji oraz właściwej postawy i odpowiedzialnego stosunku do zajęć

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

III rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

nie

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Podstawowa wiedza i umiejętności z zakresu historii literatury polskiej i powszechnej oraz ogólnej wiedzy literaturoznawczej.

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

zalecana literatura oraz kanon lektur

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień

Wykład problemowy

Dyskusja

Praca z tekstem

Metoda analizy przypadków

Demonstracje dźwiękowe i/lub video

Praca w grupach

Pełny opis:

Realizm socjalistyczny w literaturze rosyjskiej.

Proza wojenna.

Literatura okresu „odwilży”. Poeci „czwartego pokolenia”. Piosenka autorska.

Zjawisko „prozy wiejskiej”.

Literatura łagrowa.

Literatura okresu „zastoju”.

Literatura emigracyjna.

Rosyjskojęzyczni pisarze nierosyjscy.

Współczesna proza postmodernistyczna.

Literatura:

Zalecana literatura (DO WYBORU, do wykorzystania podczas przygotowania do egzaminu, zaliczenia, przy pisaniu prac semestralnych/rocznych):

Andruszko C., Жизнеописание Бабеля Исаака Эммануиловича, Poznań 1993;

Drawicz A., Mistrz i diabeł: rzecz o Bułhakowie, Warszawa 2002;

Dać świadectwo prawdzie. Portrety współczesnych pisarzy rosyjskich, pod red. L. Suchanka, Kraków 1996;

Emigracja i tamizdat, pod red. L. Suchanka, Kraków 1993;

Fast P., Realizm socjalistyczny w literaturze rosyjskiej, Kraków 2003;

Fast P., Spotkania z Brodskim: (dawne i nowe), Katowice 2000;

Historia literatury rosyjskiej 1917-1991, pod red. G. Porębina, S. Poręba, Katowice 1994;

Historia literatury rosyjskiej XX w., pod red. A. Drawicza, Warszawa 1997;

Kasack W., Leksykon literatury rosyjskiej XX wieku, przeł. B. Kodzis, Wrocław 1996;

Mucha B., Historia literatury rosyjskiej od początków do czasów najnowszych, Wrocław 2002;

Klimowicz T., Obywatele Arkadii, Wrocław 1993;

Klimowicz T., Przewodnik po współczesnej literaturze rosyjskiej i jej okolicach (1917–1996), Wrocław 1996;

Osiewicz B., Интертекстуальность в поэзии Владимира Высоцкого, Poznań 2007;

Popiel-Machnicki W., Поэтика Сергея Есенина, Poznań 2000;

Przebinda G., Smaga J., Kto jest kim w Rosji po 1917 roku, Kraków 2000;

Sylwetki współczesnych pisarzy rosyjskich, pod red. P. Fasta i L. Rożek, Katowice 1994;

Tyszkowska-Kasprzak E., Rosyjska poezja pokolenia „odwilżowego” w Polsce, Wrocław 1997;

Waligórska-Olejniczak B., Moskwa-Pietuszki Wieniedikta Jerofiejewa i Pulp Fiction Quentina Tarantino w kluczu montażowego czytania, Poznań 2013;

Zywert A., Романы Бориса Пильняка 20-х годов, Poznań 2001;

Żejmo B., Problemy etyczne we współczesnej prozie i publicystyce rosyjskiej: (lata 60.-90.), Łódź 2000;

Лейдерман Н.Л., Липовецкий М.Н., Современная русская литература: В 3-х кн., Москва 2001;

Русские писатели ХХ века. Биографический словарь, pod red. П.А. Николаева, Москва 2000;

Скоропанова И., Русская постмодернистская литература, Москва 2001.

Kanon lektur

1. M. Bułhakow, Mistrz i Małgorzata;

2. I. Babel, Armia konna;

3. B. Pilniak, Nagi rok;

4. A. Płatonow, Wykop;

5. M. Szołochow, Zaorany ugór;

6. Liryka:

• A. Achmatowa (Requiem)

• M. Cwietajewa

• J. Jewtuszenko

• A. Wozniesienski

• W. Wysocki

• B. Okudżawa

• I. Brodski

7. K. Simonow, Żywi i martwi;

8. J. Bondariew, Brzeg;

9. W. Szukszyn, Kalina czerwona; i 2-3 opowiadania do wyboru.

10. J. Trifonow, Dom nad rzeką Moskwą (Дом на набережной);

11. A. Wampiłow, Prowincjonalne anegdoty; Zeszłego lata w Czulimsku;

12. A. Rybakow, Dzieci Arbatu;

13. W. Grossman, Wszystko płynie;

14. B. Pasternak, Doktor Żywago;

15. W. Rasputin, Pożegnanie z Matiorą;

16. W. Astafiew, Królowa ryb (Царь-рыба);

17. Cz. Ajtmatow, Golgota (Плаха);

18. A. Sołżenicyn, Jeden dzień Iwana Denisowicza; Oddział chorych na raka (Раковый корпус);

19. W. Nabokow, Lolita;

20. Wienedikt Jerofiejew, Moskwa-Pietuszki;

21. W. Szałamow, Opowiadania kołymskie;

22. G. Władimow, Wierny Rusłan;

23. W. Pielewin, Generation П ;

24. W. Sorokin, Kolejka;

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenai się student /ka:

zna biografię i twórczość wybranych pisarzy i charakteryzuje w tym kontekście daną epokę literacką

rozumie i prawidłowo stosuje podstawowe terminy z zakresu literaturoznawstwa

rozumie i wyjaśnia istotę oraz mechanizmy funkcjonowania poszczególnych epok literackich

zna i rozumie podstawowe metody analizy interpretacji dzieła literackiego

wybiera właściwe metody interpretacyjne

prawidłowo interpretuje teksty literackie wybranych pisarzy

rozpoznaje treści ideowe oraz charakterystyczne cechy poetyki utworów literackich w szerokim kontekście kulturowym

korzysta ze źródeł bibliograficznych w języku polskim i rosyjskim

potrafi w formie ustnej wykazać się umiejętnościami z zakresu analizy działa literackiego

stosuje zdobytą wiedzę w kształtowaniu i wzbogacaniu własnych wypowiedzi ustnych

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceniania:

- obecność na zajęciach (nieobecność powyżej 50% skutkuje niedopuszczeniem do zaliczenia przedmiotu);

- systematyczne zaliczanie ewentualnych nieobecności;

- aktywny udział i zaangażowanie w trakcie zajęć;

- systematyczne przygotowanie do zajęć oraz znajomość tekstów utworów literackich zawartych w kanonie lektur;

- znajomość zalecanej literatury przedmiotu;

- pozytywna ocena z kolokwiów (student/ka ma prawo do poprawy oceny).

- końcowy egzamin ustny.

Metody oceniania:

• Metody kształtujące:

bieżąca ocena i ewentualna korekta realizacji zadań wykonywanych w trakcie zajęć oraz w domu.

• Metody podsumowujące:

ostateczna, końcowa ocena wykonania zadań polega na przeprowadzeniu egzaminu w formie ustnej.

Studenci podlegają ocenie ciągłej podczas wykonywania ćwiczeń w trakcie zajęć.

SKALA OCEN:

• bardzo dobry (bdb; 5,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty;

• dobry plus (+db; 4,5): Osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami;

• dobry (db; 4,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów;

• dostateczny plus (+dst; 3,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami;

• dostateczny (dst; 3,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami;

• niedostateczny (ndst; 2,0): brak osiągnięcia przez studenta zakładanych efektów kształcenia.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Bartosz Osiewicz, Wawrzyniec Popiel-Machnicki, Aleksandra Zywert
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Bartosz Osiewicz, Wawrzyniec Popiel-Machnicki, Aleksandra Zywert
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Boris Lanin, Bartosz Osiewicz, Wawrzyniec Popiel-Machnicki, Aleksandra Zywert
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Wawrzyniec Popiel-Machnicki, Aleksandra Zywert
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)