Historia literatury rosyjskiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-HLROS-46 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia literatury rosyjskiej |
Jednostka: | Instytut Filologii Wschodniosłowiańskich |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
LUB
5.00
LUB
3.00
LUB
6.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | język rosyjski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | kierunek studiów: filologia wschodniosłowiańska specjalności studiów: - filologia rosyjska - filologia rosyjska z filologią angielską - filologia rosyjska z lingwistyką stosowaną - filologia rosyjska z filologią ukraińską |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | wprowadzenie i zapoznanie z wybranymi zagadnieniami z historii literatury rosyjskiej od 1856-1918 r., życiem i twórczością pisarzy tego okresu, problematyką ideową oraz wartościami artystycznymi ich utworów. zapoznanie z procesem historycznoliterackim w danej epoce. zapoznanie z podstawowymi wiadomościami dotyczącymi biografii najważniejszych twórców epoki i ich najważniejszymi dziełami. kształtowanie umiejętności analizy wybranych utworów literackich z kanonu lektur. kształtowanie umiejętności wykonania pisemnej pracy literaturoznawczej w języku rosyjskim rozwinięcie umiejętności zastosowania metod badawczych do analizy tekstu literackiego kształtowanie umiejętności przeprowadzania kwerendy bibliograficznej i korzystania z opracowań naukowych i źródeł bibliograficznych |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | nie |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Podstawowa wiedza i umiejętności z zakresu literatury rosyjskiej (w zakresie programu I roku studiów) oraz ogólnej wiedzy o kulturze. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Materiały są udostępniane na platformie Microsoft Teams i drogą mailową. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień Wykład konwersatoryjny Wykład problemowy Dyskusja Praca z tekstem Metoda badawcza (dociekania naukowego) Demonstracje dźwiękowe i/lub video Praca w grupach |
Pełny opis: |
Charakterystyka procesu historycznoliterackiego z uwzględnieniem specyfiki poszczególnych epok (lata 60., 70., 80., Srebrny Wiek) oraz rozwoju poszczególnych rodzajów literackich. Literaturocentryzm kultury rosyjskiej, przyczyny, odniesienie do innych kultur europejskiej. Literatura rosyjska w kontekście dyskusji światopoglądowych i społecznych epoki. Spór okcydentalistów ze słowianofilami. Literatura rosyjska w kontekście ówczesnych idei filozoficznych i etycznych (np. idealizm niemiecki, pozytywizm, systemy Schopenhauera, Feuerbacha, Nietzschego). „Obłomow” Iwana. Gonczarowa. Kompozycja. Psychologizm. Obłomow jako zbędny człowiek. Rola Schillera. Sen o Obłomowce w kontekście sporu okcydentalistów ze słowianofilami. Koncept bohatera niepełnego (Obłomow i Sztolc). Interpretacja M. Dobrolubowa („Что такое обломовщина?”). „Co robić?” N. Czernyszewskiego w kontekście postulatów rewolucyjnych demokratów. Problem emancypacji. Twórczość Fiodora Dostojewskiego jako wyraz ogólnorosyjskiego „dialogu z Zachodem”. Problem osobowości/sobowtóra w kontekście ocen mentalności zachodniej. Rola idei w świecie artystycznym Fiodora Dostojewskiego. Wybitne jednostki wobec „przeklętych problemów”. Sytuacja egzystencjalna bohaterów. Poetyka powieści Fiodora Dostojewskiego – fenomen powieści polifonicznej, idea karnawalizacji i karnawału w strukturze dzieła. Istota Dostojewowsko-Bachtinowskiego „słowa dialogowego”. Jurodiwyj i antyzachowanie w rosyjskiej kulturze. Wielopłaszczyznowa aktualność spuścizny Dostojewskiego w XX i XXI w. Psychologizm Lwa Tołstoja. Pojęcie „urody życia”, „dialektyki duszy”, „duchowej iluminacji”. Myśl rodzinna i historiozofia Tołstoja. Tołstoizm i „myśl ekologiczna” pisarza. Nowelistyka Nikołaja Leskowa („Napiętnowany Anioł”, „Mańkut”). Skaz i problem stylizacji w kontekście wymowy utworów. „Mąż sprawiedliwy” Leskowa. Ikonologia pisarza. „Powiatowa Lady Makbet”: mroczna siła namiętności wobec ciasnych norm społecznych. Poetyka utworu. Relacja do Katarzyny z „Burzy” Ostrowskiego. Rozwój dramatu i teatru. Wielka Reforma Teatralna. Opowiadania Antona Czechowa. Specyfika humoru Czechowa. Typowość. Obraz miłości. Dialog postaw egzystencjalnych w „Sali nr 6”. Nowatorstwo dramatów psychologicznych Czechowa. Dramaturgia Czechowa w kontekście Wielkiej Reformy Teatralnej. Rola Meiningenczyków i Konstantina Stanisławskiego w recepcji dramatów. Naturalizm w kulturze rosyjskiej. „Pojedynek” Aleksandra Kuprina, „Wieś” Iwana Bunina, „Mały bies” Fiodora Sołoguba, opowiadania Leonida Andriejewa. Twórczość Iwana Bunina. Stosunek do rosyjskiej tradycji i miejsce pamięci w świecie artystycznym noblisty. Koncepcja miłości w późniejszej fazie twórczości. „Czełkasz” Maksyma Gorkiego. Tradycja i nowatorstwo. Stosunek do Tołstoja i Czechowa. Charakterystyczny typ bohatera (bosiak). Modernizm w Rosji. Idea „Srebrnego wieku”. Symbolizm, akmeizm, futuryzm – ramy czasowe, przedstawiciele, wizja sztuki, wzajemne relacje i stosunek do analogicznych prądów na Zachodzie. Atmosfera duchowa. „Petersburg” Andrieja Biełego – cechy powieści symbolistycznej. Fenomen „tekstu petersburskiego”. Opozycje Wschód-Zachód, racjonalizm-chaos. Wizja rewolucji. Język utworu. Żywioł apolliński i dionizyjski. Rozbicie osobowości a forma utworu. Ezoteryka wobec zracjonalizowanej machiny administracyjnej. „Nieznajoma” Aleksandra Błoka. Dramat modernistyczny i autoironia. Obraz kobiety. Świadomość kategorii widza w kontekście Wielkiej Reformy Teatralnej. „Życie człowieka” Leonida Andriejewa. Poetyka dramatu symbolistyczno-ekspresjonistycznego. Egzystencjalizm i nastroje końca wieku. „Mały bies” Fiodora Sołoguba. Elementy naturalizmu i symbolizmu w strukturze utworu. Psychologizm Sołoguba. „Pieredonowszczyzna” jako zjawisko społeczno-obyczajowe i filozoficzne. Poezja akmeistów – analiza wybranych wierszy. „Obłok w spodniach” Władimira Majakowskiego. Twórczość poety w kontekście założeń futuryzmu. Rola metafory i groteski w artystycznym obrazowaniu. |
Literatura: |
Kanon lektur obowiązkowych dla filologii rosyjskiej: ‒ I. Gonczarow, Obłomow. ‒ M. Czernyszewski, Co robić? (fragment: Czwarty sen Wiery Pawłownej). ‒ F. Dostojewski, Biedni ludzie, Notatki z podziemia, Zbrodnia i kara, Idiota, Biesy, Bracia Karamazow. ‒ L. Tołstoj, Anna Karenina, Sonata Kreutzerowska, Zmartwychwstanie, Ciemna potęga, Śmierć Iwana Iljicza. ‒ A. Ostrowski, Burza. ‒ M. Leskow, Powiatowa Lady Makbet. ‒ A. Czechow, Śmierć urzędnika, Człowiek w futerale, Dama z pieskiem, Sala nr 6, Mewa, Trzy siostry. ‒ A. Kuprin, Pojedynek. ‒ I. Bunin, Wieś, Udar słoneczny, Lekki oddech, Ciemne aleje, Nathalie ‒ M. Gorki, Czełkasz. ‒ F. Sołogub, Mały bies. ‒ L. Andrejew, Życie człowieka, Otchłań, We mgle. ‒ A. Błok, Nieznajoma (dramat). ‒ wybrane wiersze akmeistów. ‒ W. Majakowski, Obłok w spodniach. Lektury uzupełniające: ‒ F. Dostojewski, Łagodna. ‒ L. Tołstoj, Wojna i pokój, Żywy trup ‒ M. Leskow, Mańkut, Napiętnowany Anioł. ‒ M. Sałtykow-Szczedrin, Historia jednego miasta. ‒ M. Niekrasow, Mróz-Czerwony nos. ‒ W. Garszyn, Czerwony kwiatek. ‒ A. Czechow, Kameleon, Wiśniowy sad, Wujaszek Wania. ‒ I. Bunin, Pan z San Francisco. ‒ L. Andriejew, Życie Wasilija Fiwiejskiego. ‒ A. Błok, Buda jarmarczna, Dwunastu. ‒ A. Bieły, Petersburg ‒ W. Majakowski, Misterium Buffo. ‒ M. Gorki, Na dnie. Podręczniki i literatura naukowa: ‒ Historia literatury rosyjskiej, pod red. M. Jakóbca, t. II, Warszawa 1976. ‒ Historia literatury rosyjskiej XX wieku, pod red. A. Drawicza, Warszawa 1997. ‒ Святополк-Мирский Д.П., История русской литературы, Новосибирск 2005. ‒ Portal https://polka.academy/ ‒ Cykl miniwykładów Сто лекций с Дмитрием Быковым ‒ G. Porębina, St. Poręba, Historia literatury rosyjskiej 1917–1991, Katowice 1994. ‒ T. Klimowicz, Przewodnik po współczesnej literaturze rosyjskiej i jej okolicach (1917–1996), Wrocław 1996. ‒ Literatura rosyjska w zarysie, pod red. Z. Barańskiego i A. Semczuka, Warszawa 1975. ‒ Г.Н. Поспелов, История русской литературы XIX века, Москва 1991. ‒ А.Г. Соколов, История русской литературы конца XIX – начала ХХ века, Москва 2006. ‒ Русская литература рубежа веков (1890-е – начало 1920-х годов), кн. 1–2, отв. ред. В.А. Келдыш, Москва 2001. ‒ Z. Barański, J. Litwinow, Rosyjskie manifesty literackie. cz.1, (Przełom XIX i XX wieku), Poznań 1974. ‒ И. Гарин, Серебряный век в 3 томах, Москва 1999. ‒ М. Г. Зельдович, Л.Я. Лившиц, Русская литература XIX в. Хрестоматия критических материалов, Москва 1964. ‒ История русской литературы XIX века 70-90-е годы, под ред. В.Н. Аношкиной, Л.Д. Громовой, В.Б. Катаева, Москва 2001. ‒ A. Walicki, Zarys myśli rosyjskiej. Od Oświecenia do Renesansu religijno-filozoficznego, Kraków 2005. ‒ M. Bachtin, Problemy poetyki Dostojewskiego, przeł. N. Modzelewska, Warszawa 1970. ‒ R. Przybylski, Dostojewski i „przeklęte problemy”. Od „Biednych ludzi” do „Zbrodni i kary”, Warszawa 1964. ‒ B. Urbankowski, Dostojewski: dramat humanizmów, Warszawa 1994. ‒ M. Bohun, Fiodor Dostojewski i idea upadku cywilizacji europejskiej, Katowice 1996. ‒ Tołstoj w oczach krytyki światowej, pod red. P. Hertza, Warszawa 1972. ‒ А. Semczuk, Lew Tołstoj, Warszawa 1967. ‒ О.В. Сливицкая, «Истина в движении»: О человеке в мире Л. Толстого, Москва 2009. ‒ О.В. Сливицкая, «Война и мир» Л.Н. Толстого: проблемы человеческого общения, Ленинград 1988. ‒ В творческой лаборатории Чехова, под ред. Л.Д. Опульской, З.С. Паперного и С.Е. Шаталова, Москва 1974. ‒ А.П. Скафтымов, Поэтика художественного произведения, Москва 2007. ‒ А.П. Чудаков, Поэтика Чехова, Москва 1971. ‒ R. Śliwowski, Antoni Czechow, Warszawa 1965. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student /ka: ma uporządkowaną wiedzę na temat rosyjskiego procesu historycznoliterackiego w latach 1856-1918 ma uporządkowaną wiedzę na temat epok i prądów literackich w latach 1856-1918 posiada uporządkowaną wiedzę nt. zjawisk decydujących o specyfice literatury rosyjskiej i jej uprzywilejowanego miejsca w rosyjskiej kulturze materialnej i duchowej ma uporządkowaną wiedzę nt. roli i form krytyki literackiej ma podstawową wiedzę nt. biografii najważniejszych twórców posiada uporządkowaną wiedzę, dotyczącą najważniejszych utworów, historii ich powstania oraz recepcji potrafi dokonać analizy i interpretacji najważniejszych utworów literackich epoki, angażując zdobytą wiedzę teoretyczną i historycznoliteracką |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): dobry plus (+db; 4,5): dobry (db; 4,0): dostateczny plus (+dst; 3,5): dostateczny (dst; 3,0): niedostateczny (ndst; 2,0): Kryteria oceniania: bardzo dobry (bdb; 5,0): Znakomita i uporządkowana wiedza na temat literatury rosyjskiej okresu 1856-1918 oraz omawianego na zajęciach kontekstu kulturowego, umiejętność pogłębionej analizy i interpretacji omawianych lektur obowiązkowych, umiejętność formułowania własnych, propozycji interpretacyjnych podpartych solidnymi argumentami. Aktywność na zajęciach konwersatoryjnych. Na egzaminie: wyczerpująca odpowiedź na wszystkie 3 pytania, przekonująca i samodzielna argumentacja prowadzona w odwołaniu do licznych przykładów z lektur obowiązkowych. dobry plus (+db; 4,5): Dobra i uporządkowana wiedza na temat literatury rosyjskiej okresu 1856-1918 oraz omawianego na zajęciach kontekstu kulturowego, umiejętność pogłębionej analizy i interpretacji omawianych lektur obowiązkowych. Aktywność na zajęciach konwersatoryjnych. Na egzaminie: pozytywna i rozległa odpowiedź na wszystkie 3 pytania, w stosunku do oceny bardzo dobrej dopuszczalne są drobne braki w samodzielnej argumentacji i odwołaniu do licznych przykładów z lektur obowiązkowych. dobry (db; 4,0): Dobra i uporządkowana wiedza na temat literatury rosyjskiej okresu 1856-1918 oraz omawianego na zajęciach kontekstu kulturowego z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów, umiejętność analizy i interpretacji lektur obowiązkowych. Aktywność na zajęciach konwersatoryjnych. Na egzaminie: pozytywna odpowiedź na wszystkie 3 pytania na poziomie dobrym, poprawna i w przeważającym stopniu samodzielna argumentacja ilustrowana bazowymi przykładami z lektur obowiązkowych. dostateczny plus (+dst; 3,5): Zadowalająca wiedza na temat literatury rosyjskiej okresu 1856-1918 oraz omawianego na zajęciach kontekstu kulturowego z wyraźnymi nieścisłościami, umiejętność analizy lektur obowiązkowych. Sporadyczna aktywność na zajęciach konwersatoryjnych lub jej brak. Na egzaminie: pozytywna odpowiedź na wszystkie 3 pytania na poziomie ogólnym, poprawna argumentacja ilustrowana bazowymi przykładami z lektur obowiązkowych. dostateczny (dst; 3,0): Wystarczająca wiedza na temat literatury rosyjskiej okresu 1856-1918 oraz omawianego na zajęciach kontekstu kulturowego z poważnymi nieścisłościami, umiejętność analizy lektur obowiązkowych. Sporadyczna aktywność na zajęciach konwersatoryjnych lub jej brak. Na egzaminie: pozytywna odpowiedź na wszystkie 3 pytania na poziomie ogólnym z dopuszczalnymi brakami w niektórych aspektach, z poprawną argumentacją ilustrowaną bazowymi przykładami z lektur obowiązkowych LUB wyczerpująca odpowiedź na 2 pytania z przekonującą argumentacją prowadzoną w odwołaniu do licznych przykładów z lektur obowiązkowych (dopuszczalne drobne braki). niedostateczny (ndst; 2,0): Niewystarczająca wiedza na temat literatury rosyjskiej okresu 1856-1918 oraz omawianego na zajęciach kontekstu kulturowego, brak umiejętności analizy i interpretacji omawianych lektur obowiązkowych. Brak aktywności na zajęciach konwersatoryjnych. Na egzaminie brak pozytywnej odpowiedzi na wszystkie 3 pytania na poziomie ogólnym z poprawną argumentacją ilustrowaną bazowymi przykładami z lektur obowiązkowych LUB wyczerpującej odpowiedzi na 2 pytania z przekonującą argumentacją prowadzoną w odwołaniu do licznych przykładów z lektur obowiązkowych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN KON
KON
WT KON
KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Stryjakowska | |
Prowadzący grup: | Anna Stryjakowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN KON
WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Stryjakowska | |
Prowadzący grup: | Anna Stryjakowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.