Historia języka niemieckiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-HJNI-ZL11 | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia języka niemieckiego | ||
Jednostka: | Wydział Neofilologii | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
3.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | język niemiecki | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Poziom przedmiotu: | I stopień |
||
Cele kształcenia: | Przekazanie wiedzy o rozwoju języka niemieckiego od początków do współczesnego etapu, w tym o przyczynach i mechanizmach zmian językowych. Kształtowanie historycznego podejścia do fenomenu języka zarówno z strukturalnego, jak i kulturowo-społecznego punku widzenia. Kształtowanie umiejętności w zakresie czytania, tłumaczenia i analizy filologicznej tekstów z wcześniejszych epok rozwoju języka niemieckiego |
||
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
||
Pełny opis: |
Periodyzacja historii języka niemieckiego od epoki indoeuropejskiej do współczesnego etapu jego rozwoju. Cechy szczególne każdego z etapów rozwoju języka niemieckiego, w tym w porównaniu z innymi językami germańskimi i indoeuropejskimi. Fonologia, morfologia, składnia, słownictwo języka niemieckiego w aspekcie diachronicznym. Współdziałanie czynników systemu a normy języka, szczególnie w procesie powstania i rozwoju języka standardowego. Strukturalna, funkcjonalna oraz socjalna stratyfikacja języka niemieckiego na każdym z etapów jego rozwoju. Kompleksowa analiza lingwistyczna i filologiczna tekstów staro-, średnio- oraz wczesnonowowysokoniemieckich. |
||
Literatura: |
Bergmann, Rolf, Pauly, Peter, Moulin-Fankhänel, C., Alt- und Mittelhochdeutsch, Göttingen 1993. de Boor, de, Helmuth, Wisniewski, Roswitha, Mittelhochdeutsche Grammatik, Berlin-New York 1978; Braune, Wilhelm, Eggers, Hans, Althochdeutsche Grammatik, Tübingen 1987; Ebert, Robert Peter, Reichmann, Solms, Hans-Joachim, Wegera, Robert Peter, Frühneuhochdeutsche Grammatik, Tübingen 1993; Schmidt, Wilhelm, Geschichte der deutschen Sprache, Stuttgart / Leipzig 1993. |
||
Efekty uczenia się: |
Student zna podstawową terminologię dotyczącą językoznawstwa historycznego i historyczno-porównawczego; student potrafi określić każdy z periodów rozwoju języka niemieckiego, scharakteryzować język niemiecki w porównaniu z pokrewnymi językami germańskimi i indoeuropejskimi, przedstawić poszczególne elementy struktury języka w aspekcie diachronicznym, interpretować zmiany językowe; student potrafi odpowiednio czerpać oraz we właściwy sposób wykorzystywać zawarte w tekstach historycznych informacje, dotyczące fonologii, morfologii, składni i słownictwa; student ma świadomość historycznej natury języka i zmienności wszystkich jego płaszczyzn. Posiada wiedzę odnośnie przyczyn i mechanizmów zmian językowych i potrafi wytłumaczyć współdziałanie różnych czynników, wpływających na rozwój języka, przede wszystkim konstelację czynników „wewnętrznych” (strukturalnych) i „zewnętrznych” (socjalno-kulturowych); student posiada umiejętność posługiwania się pojęciami i paradygmatami badawczymi z zakresu językoznawstwa historycznego i historyczno-porównawczego, w tym dotyczącymi ogólnych zasad analizy diachronicznej, genealogii języka i teorii zmian językowych. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Sprawdzenie w dyskusji, zaliczenie ustne lub pisemne |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2018-02-22 - 2018-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 20 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Marek Dolatowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.