Historia literatury hebrajskiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-HJH-33 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia literatury hebrajskiej |
Jednostka: | Instytut Etnolingwistyki |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty dla programu S1-FIhe |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia; program kształcenia: hebraistyka |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | 1 zaznajomienie z wiedzą faktograficzną na temat dziejów literatury hebrajskiej od okresu Haskali po współczesność 2 zaznajomienie z wybranymi pojęciami i zagadnieniami literackimi hebrajskiej literatury świeckiej 3 zaznajomienie ze społeczną funkcją nowoczesnej literatury hebrajskiej, w szczególności jej znaczeniem dla rozwoju żydowskiej świadomości narodowej i narodzin światopoglądu laickiego 4 zapoznanie się z przykładowymi tekstami literackimi omawianych okresów w języku oryginału oraz w przekładach |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | III rok |
Pełny opis: |
1. Cele zajęć/przedmiotu: C1 Zaznajomienie z wiedzą faktograficzną na temat dziejów literatury hebrajskiej od okresu Haskali po współczesność C2 Zaznajomienie z wybranymi pojęciami i zagadnieniami literackimi hebrajskiej literatury świeckiej C3 Zaznajomienie ze społeczną funkcją nowoczesnej literatury hebrajskiej, w szczególności jej znaczeniem dla rozwoju żydowskiej świadomości narodowej i narodzin światopoglądu laickiego C4 Zapoznanie się z przykładowymi tekstami literackimi omawianych okresów w języku oryginału oraz w przekładach 2. Treści programowe dla zajęć/przedmiotu: Periodyzacja, główni przedstawiciele, najważniejsze utwory literackie i cechy języka literackiego okresu Haskali niemieckiej, Periodyzacja, główni przedstawiciele, najważniejsze utwory literackie i cechy języka literackiego okresu Haskali galicyjskiej Periodyzacja, główni przedstawiciele, najważniejsze utwory literackie i cechy języka literackiego okresu Haskali rosyjskiej Periodyzacja, główni przedstawiciele, najważniejsze utwory literackie i cechy języka literackiego okresu żydowskiego ruchu narodowego w Imperium Rosyjskim Periodyzacja, główni przedstawiciele, najważniejsze utwory literackie i cechy języka literackiego okresu osmańskiego i mandatowego w Palestynie Periodyzacja dziejów literatury hebrajskiej w Państwie Izrael, główni przedstawiciele, najważniejsze utwory literackie i cechy języka literackiego pokolenia Palmachu, Pokolenia Państwa, literatury lat 70-tych Ruchy, prądy i zjawiska literackie w literaturze izraelskiej po roku 80-tym Lektura tekstów literackich omawianych okresów |
Literatura: |
‒ Waxman, Meyer. 1945-47. A History of Jewish Literature, t. 3 i 4. New York: Bloch Publishing Co. ‒ Zinberg, Israel. 1972-1976. A History of the Jewish Literature. t. 6, 8-12. Cleveland and London: The Press of Case Western Reserve University. ‒ Shaked, Gershon. 2008. Modern Hebrew Fiction. London: New Milford. ‒ Hever, Hannan. 2002. Producing the Modern Hebrew Canon. Nation Building and Minority Discourse, New York: New York University Press. ‒ Burnshaw, Stanley. 2003. The Modern Hebrew poem itself. Detroit: Wayne State University Press. ‒ Wybrane teksty literackie dostępne w internetowej bazie Project Ben Yehuda (http://benyehuda.org) ‒ לקסיקון הספרות העברית החדשה – http://library.osu.edu/projects/hebrew-lexicon/ ‒ מאגר ספרים סרוקים – http://www.jnul.huji.ac.il/heb/digibook.html ‒ Wypisy z literatury hebrajskiej opracowane przez nauczyciela prowadzącego zajęcia |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka: - Zna poszczególne okresy, prądy i gatunki literackie z zakresu dziejów nowoczesnej literatury hebrajskiej, potrafi wymienić najważniejszych twórców i omówić ich sylwetki literackie oraz utwory. - Potrafi przyporządkować czytany tekst literacki do właściwego okresu historycznego oraz określić jego rodzaj i gatunek literacki na podstawie wyróżników językowych, przyjętej konwencji stylistycznej i zawartości treściowej. - Potraf czytać ze zrozumieniem opracowane teksty literackie z omawianych okresów. - Potrafi posługiwać się wiedzą dotyczącą podstawowych pojęć i zagadnień związanych z badaniami literaturoznawczymi z obszaru nowoczesnej literatury hebrajskiej. - Potrafi zastosować podstawowe metody interpretacyjne mające zastosowanie do tekstów literackich w języku hebrajskim. |
Metody i kryteria oceniania: |
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość poszczególnych okresów, prądów i gatunków literackich z zakresu dziejów nowoczesnej literatury hebrajskiej; znakomita wiedza dot. najważniejszych twórców, ich biografii oraz twórczości dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, choć z niewielkimi potknięciami dot. wiedzy teoretycznej dobry (db; 4,0): dobra znajomość ww. zagadnień, choć ze znaczniejszymi brakami dostateczny plus (+dst; 3,5): wiedza teoretyczna przekraczająca wymaganie minimum (patrz poniżej) dostateczny (dst; 3,0): zadawalająca, lecz bardzo wybiórcza znajomość wspomnianych zagadnień teoretycznych niedostateczny (ndst; 2,0): niezadawalająca znajomość poszczególnych okresów, prądów i gatunków literackich z zakresu dziejów nowoczesnej literatury hebrajskiej; brak wiedzy dot. najważniejszych twórców, ich biografii oraz twórczości |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Dagmara Labok, Piotr Muchowski | |
Prowadzący grup: | Dagmara Labok | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Dagmara Labok | |
Prowadzący grup: | Dagmara Labok | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Dagmara Labok | |
Prowadzący grup: | Dagmara Labok | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.