Gramatyka opisowa języka portugalskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-GOJP-13 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Gramatyka opisowa języka portugalskiego |
Jednostka: | Instytut Filologii Romańskiej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język portugalski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia portugalska |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | 1/ przekazanie wiedzy z zakresu morfologii i składni języka portugalskiego 2/ wyrobienie u studentów orientacji w podstawowych zagadnieniach gramatycznych wypracowanych przez wybrane szkoły językoznawcze 4/ zaznajomienie uczestników kursu z typowymi procesami fleksyjnymi i słowotwórczymi we współczesnym języku portugalskim 5/ rozwinięcie u uczestników kursu umiejętności rozpoznawania różnych części mowy i ich cech kategorialnych 6/ wyrobienie u uczestników kursu umiejętności identyfikacji różnych typów wypowiedzi wraz z dokonywaniem ich charakterystyki gramatycznej 7/ wyrobienie u uczestników kursu umiejętności określania funkcji składniowych w zdaniu i ich opisu 8/ zaznajomienie uczestników kursu ze sposobami analizy składniowej zdania prostego i złożonego (w terminach gramatyki dependencyjnej bądź gramatyki struktur frazowych) 9/ wyrobienie u uczestników kursu umiejętności poprawnego stosowania następstwa czasów w zdaniu złożonym 10/ wyrobienie u uczestników kursu umiejętności poprawnego stosowania innych struktur składniowych występujących w języku portugalskim typu: mowa zależna i niezależna, szyk przestawny w zdaniu, wyrażenia ekspletywne (expressões de realce) 11/ wyrobienie u uczestników kursu umiejętności odróżniania swobodnych kombinacji wielowyrazowych od związków skostniałych i struktur zlesykalizowanych 12/ rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie doskonalenie umiejętności korzystania ze źródeł literaturowych |
Pełny opis: |
1/ podstawowe teorie gramatyczne w opisie języka naturalnego 2/ procesy fleksyjne i słowotwórcze w języku portugalskim - relacje wewnątrzparadygmatyczne i schematy derywacyjne 3/ fleksja odmiennych części mowy znaczenia kategorialne i znaczenia tekstowe 4/ rodzaje wypowiedzeń wraz z przypadkami braku symetryczności między postacią wypowiedzi a jej funkcjami dyskursywnymi 5/ cechy zdania prostego – charakterystyka modalna, kompletność, typy związków międzywyrazowwych 6/ funkcje składniowe w zdaniu – dyskusja nad trudnościami przy ich wyodrębnianiu 7/ analiza gramatyczna zdania prostego – model dependencyjny i gramatyka struktur frazowych – założenia metodologiczne 8/ typologia zdań złożonych (podział w oparciu o pełnione funkcje składniowe i w oparciu o charakter elementów podporządkowujących) 9/ analiza gramatyczna i funkcjonalna zdania złożonego – możliwości transformacji na zdania proste; problemy koreferencji 10/ następstwo czasów w zdaniu złożonym mowa zależna i niezależna 11/ pojęcie frazeologii i związku frazeologicznego |
Literatura: |
1/ Gramática da Língua Portuguesa, Mateus et. al, 2ª edição, 1989, e 3ª edição, 2003 2/ Áreas Críticas da Língua Portuguesa, Peres et al., 1995 Breve Gramática do Português Contemporâneo, Cunha et al., 1985 |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: 1/ wyjaśnia terminy z zakresu morfologii i składni języka naturalnego w ogóle i języka portugalskiego w szczególności, stosuje terminologię językoznawczą 2/ rozumie procesy fleksyjne i słowotwórcze zachodzące w języku portugalskim, potrafi je scharakteryzować, określić ich typy i produktywność na konkretnym materiale językowym 3/ identyfikuje części mowy, opisuje ich cechy kategorialne, definiuje ich funkcje, jest świadomy ich łączliwości w poszczególnych pozycjach w zdaniu 4/ określa różne typy gramatyczne wypowiedzi i dokonuje ich charakterystyki kategorialnej, włączając w to użycia nietypowe 5/ rozpoznaje funkcje składniowe wyrażeń w zdaniu i wymienia ich cechy charakterystyczne 6/ dokonuje analizy gramatycznej (dependencyjnej i składnikowej) zdania prostego i złożonego 7/ poprawnie używa form temporalnych czasownika w zdaniu złożonym 8/ stosuje struktury mowy zależnej i niezależnej 9/ odróżnia struktury luźne od związków frazeologicznych 10/ definiuje zjawisko leksykalizacji w języku i podaje jego cechy 11/ korzysta ze źródeł literaturowych |
Metody i kryteria oceniania: |
dyskusja podczas konwersatorium; praca w grupach; sprawdzian pisemny końcowy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.