Gramatyka opisowa języka niemieckiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-GOJNML-12 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Gramatyka opisowa języka niemieckiego |
Jednostka: | Instytut Filologii Rosyjskiej i Ukraińskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | język niemiecki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia rosyjska z lingwistyką stosowaną |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | zdobycie wiedzy z zakresu zasad słowotwórstwa języka niemieckiego zdobycie wiedzy z zakresu morfologii w obrębie poszczególnych części mowy języka niemieckiego rozwijanie umiejętności rozpoznawania i analizowania struktur morfologicznych |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Materiały do konwersatorium i wykładu dostępne są na platformie moodle lub wysyłane na zbiorczą skrzynkę mailową studentów. Ramowy program zajęć wraz z literaturą i warunkami zaliczenia przedstawiany jest studentom na pierwszych zajęciach oraz wysyłany na skrzynkę mailową grupy. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | wykład z prezentacją multimedialną, konwersatorium, omówienie zadań domowych na forum, krótkie prezentacje ustne, wspólna analiza przykładów |
Pełny opis: |
Analiza słowotwórcza wyrazów i grup wyrazowych, rozpoznawanie struktury morfologicznej i tworzenie wyrazów wg zasad poprawności gramatycznej Niemiecki system koniugacyjny, charakterystyka strukturalna, semantyczna i funkcjonalna czasownika Niemiecki system deklinacyjny, charakterystyka strukturalna, semantyczna i funkcjonalna odmiennych części mowy (rzeczownika, przymiotnika, zaimków) Charakterystyka strukturalna, semantyczna i funkcjonalna nieodmiennych części mowy (partykuł, przysłówków, spójników, przyimków) |
Literatura: |
Wybrane fragmenty następujących pozycji: Eisenberg, P. et al. (2009): Die Grammatik. Unentbehrlich für richtiges Deutsch. [= Duden Bd. 4]. Mannheim usw. Engel, U. (2004): Deutsche Grammatik – Neubearbeitung. München. Helbig, G. / Buscha, J. (1999): Deutsche Grammatik. Ein Handbuch für den Ausländerunterricht. Leipzig. Helbig, G. / Buscha, J. (2000): Übungsgrammatik Deutsch. Berlin. Hentschel, E. / Weydt, H. (2003): Handbuch der deutschen Grammatik. Berlin. Hoberg, R. / Hoberg, U. (1997): Der kleine Duden. Deutsche Grammatik. Mannheim. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: wymienia i definiuje podstawowe pojęcia i terminologię z zakresu słowotwórstwa języka niemieckiego opisuje i wyjaśnia podstawowe pojęcia i terminologię z zakresu morfologii w obrębie odmiennych i nieodmiennych części mowy języka niemieckiego skutecznie posługuje się poznanymi metodami i narzędziami w celu analizy morfologicznej wybranych struktur efektywnie organizuje pracę swoją oraz innychh |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceny konwersatorium: - terminowość oddawania zadań domowych - czynny udział w konwersatoriach - testy pisemne (60% poprawnych rozwiązań – ocena dostateczna) Ocena zaliczeniowa ustalana jest na podstawie ocen cząstkowych otrzymywanych w trakcie trwania semestru oraz aktywności studenta na zajęciach. Kryteria oceny egzaminu pisemnego: - poprawność terminologiczna i definicyjna - poprawność analizy morfologicznej - 60% poprawnych rozwiązań – ocena dostateczna Warunkiem podejścia do egzaminu jest zaliczenie konwersatorium z gramatyki opisowej (morfologii) języka niemieckiego. Metody oceniania: • Metody kształtujące: bieżąca ocena i ewentualna korekta realizacji zadań wykonywanych w trakcie zajęć oraz domu. • Metody podsumowujące: ostateczna, końcowa ocena wykonania zadań polega na przeprowadzeniu testu zaliczeniowego. Studenci podlegają ocenie ciągłej podczas wykonywania ćwiczeń w trakcie zajęć. Uzyskują również oceny cząstkowe z prac zaliczeniowych, które są omawiane i podsumowywane na zajęciach. SKALA OCEN: • bardzo dobry (bdb; 5,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty; • dobry plus (+db; 4,5): Osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami; • dobry (db; 4,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów; • dostateczny plus (+dst; 3,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami; • dostateczny (dst; 3,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami; • niedostateczny (ndst; 2,0): brak osiągnięcia przez studenta zakładanych efektów kształcenia. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.