Język francuski
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-FRITAL6-14 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Język francuski |
Jednostka: | Instytut Filologii Romańskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
0.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język francuski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia włoska |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | 1/ przekazanie wiedzy o podstawowych środkach językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych i fonetycznych), określonych dla poziomu A1 ESOKJ dla języka francuskiego i wyrobienie umiejętności posługiwania się nimi adekwatnie do sytuacji 2/ wyrobienie umiejętności rozumienia prostych i krótkich wypowiedzi ustnych, dotyczące uczącego się, jego rodziny i bezpośredniego otoczenia - poleceń, prostych wskazówek, krótkich nagrań na automatycznej sekretarce, prostych wypowiedzi nt. upodobań, prostego opisu miejsca 3/ wyrobienie umiejętności rozumienia prostych i krótkich wypowiedzi pisemnych – prostych formularzy, krótkich e-maili, zaproszeń, prostych poleceń pisemnych, prostych tekstów na pocztówkach, prostych ogłoszeń, krótkich i prostych tekstów informacyjnych i opisów 4/ wyrobienie umiejętności formułowania prostych i krótkich wypowiedzi ustnych, głównie przygotowanych wcześniej – przedstawiania siebie i innych osób, mówienia o planach na week-end, opowiadania o minionym dniu, wyrażania prostych opinii, mówienia o upodobaniach, opisywania najbliższego otoczenia 5/ wyrobienie umiejętności formułowania prostych i krótkich wypowiedzi pisemnych – przedstawiania siebie i swoich upodobań, prostego przedstawiania innych osób, napisania krótkiej pocztówki, krótkiego e-maila 6/ wyrobienie umiejętności uczestniczenia w ustnej komunikacji językowej w języku francuskim, reagowania w formie ustnej na poziomie podstawowym – nawiązywania kontaktu, przedstawiania siebie i innych osób, proponowania, akceptowania i odrzucania propozycji, rozmowy w czasie zakupów, prośby o wskazówki, dawania prostych rad 7/ wyrobienie umiejętności uczestniczenia w pisemnej komunikacji językowej w języku francuskim, reagowania w formie pisemnej na poziomie podstawowym – używania form grzecznościowych w korespondencji prywatnej, wypełniania prostego formularza, pisania prostych pozdrowień, zaproszeń, krótkiej notatki ze wskazówkami dla kogoś, proponowania, akceptowania i odrzucania propozycji, dziękowania 8/ rozwinięcie umiejętności samooceny i samodzielnej pracy nad językiem 9/ rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Pełny opis: |
1/ słownictwo z zakresu nast. tematów: człowiek, dom, praca, życie rodzinne i towarzyskie, żywienie, zakupy i usługi, podróżowanie i turystyka, sport, zdrowie 2/ struktury gramatyczne określone dla poziomu A1 ESOKJ dla języka francuskiego: - rzeczownik - liczba mnoga rzeczowników - przymiotnik - rodzaj żeński i męski przymiotników, miejsce przymiotnika - rodzajnik - rodzajniki określone i nieokreślone, cząstkowe, ściągnięte, rodzajnik de przed przymiotnikiem w liczbie mnogiej - zaimek - zaimki osobowe w funkcji podmiotu i akcentowane, zaimki przymiotne dzierżawcze i wskazujące, zaimki dopełnienia bliższego i dalszego, zaimki względne qui, que, où, zaimek en z czasownikami (np. on en parle) zaimek y w funkcji okolicznika miejsca, zaimek tout - czasownik - odmiana czasowników 1. I 2. grupy oraz podstawowych czasowników nieregularnych, czas przyszły futur proche, czas przeszły passé composé z czasownikiem posiłkowym avoir i être, tryb rozkazujący w wyrażeniach prośby, tryb rozkazujący czasowników regularnych oraz être i avoir - pytania - intonacyjne i z est-ce que, pytanie/odpowiedź: pourquoi? parce que…, pytanie z zaimkami przymiotnymi pytającymi: quel itd. - przeczenie - ne…pas, ne...pas de, ne…jamais, ne…rien, ne…personne - liczebniki główne i porządkowe - przyimki używane z nazwami miast i krajów - wyrażenia ilościowe, np. combien de, un peu de, beaucoup de... 3/ teksty dotyczące uczącego się, jego rodziny i bezpośredniego otoczenia - polecenia, proste wskazówki, krótkie nagrania na automatycznej sekretarce, proste wypowiedzi nt. upodobań, prosty opis miejsca; określanie głównej myśli tekstu, znajdowanie określonych informacji, określanie kontekstu, określanie intencji nadawcy, rozróżnianie formalnego i nieformalnego stylu wypowiedzi proste formularze, krótkie e-maile, zaproszenia, proste polecenia pisemne, proste teksty na pocztówkach, proste ogłoszenia, krótkie i proste teksty informacyjne (np. nt. rodziny we Francji) i opisy; określanie głównej myśli tekstu, znajdowanie określonych informacji, określanie kontekstu, określanie intencji nadawcy, rozróżnianie formalnego i nieformalnego stylu wypowiedzi 4/ przedstawianie siebie i innych osób, mówienie o planach na week-end w czasie futur proche, opowiadanie o minionym dniu w czasie passé composé, wyrażanie prostych opinii, mówienie o upodobaniach, opisywanie najbliższego otoczenia (np. ulubionego miasta) 5/ przedstawianie siebie i innych osób, pisanie pocztówek, krótkich e-maili z opisem wydarzeń życia codziennego, upodobań, planów na przyszłość (z użyciem futur proche), wydarzeń z przeszłości (w czasie passé composé), opinii 6/ nawiązywanie kontaktu, używanie form tu i vous, uzyskiwanie i przekazywanie informacji przedstawianie siebie i innych osób, proponowanie, przyjmowanie i odrzucanie propozycji (np. umawianie się na spotkanie), pytania o godzinę czy cenę, prośba o wskazówki (np. pytanie o drogę), udzielanie prostych rad, prośba o pozwolenie, wyrażanie opinii, życzeń, podziękowań, przeprosin 7/ formy grzecznościowe w korespondencji prywatnej, wypełnianie prostych formularzy, pisanie prostych pozdrowień, zaproszeń (np. na urodziny), składanie propozycji, akceptowanie i odrzucanie propozycji, podziękowania |
Literatura: |
Podręcznik w roku akademickim 2016/2017: MOBILE A1 podręcznik z płytą audio + ćwiczenia: Reboul A., Boulinguez A.-Ch, Fouquet G., Didier 2012 oraz dodatkowo Vocabulaire progressif, Cle International 1) Corsain M., Grandet E., Parizet M.-L. Activités pour le cadre commun A1. CLE International, 2005. 2) Grégoire M. Grammaire progressive du français .CLE International, 2010. 3) Mérieux R., Loiseau Y. Latitudes 1. Didier, 2008 (podręcznik z 2 płytami CD) 4) Mérieux R., Loiseau Y. Latitudes 1. Didier, 2008 (zeszyt ćwiczeń z 1 płytą CD). 5) Miquel C. Vocabulaire progressif du français .CLE International, 2010. 6) Strona internetowa http://www.didierlatitudes.com/ (dodatkowe ćwiczenia) lub inne strony internetowe według uznania wykładowcy czy studentów |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: 1/ posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych i fonetycznych), określonych dla poziomu A1 ESOKJ 2/ rozumie proste i krótkie wypowiedzi ustne w standardowej odmianie języka, dotyczące uczącego się, jego rodziny i bezpośredniego otoczenia - polecenia, proste wskazówki, krótkie nagrania na automatycznej sekretarce, proste wypowiedzi nt. upodobań, prosty opis miejsca 3/ rozumie proste i krótkie wypowiedzi pisemne w standardowej odmianie języka – proste formularze, krótkie e-maile, zaproszenia, proste polecenia pisemne, proste teksty na pocztówkach, proste ogłoszenia, krótkie i proste teksty informacyjne i opisy 4/ formułuje proste i krótkie wypowiedzi ustne, głównie przygotowane wcześniej – przedstawia siebie i inne osoby, mówi o planach na week-end, opowiada o minionym dniu, wyraża proste opinie, mówi o upodobaniach, opisuje najbliższe otoczenie 5/ formułuje proste i krótkie wypowiedzi pisemne – w prosty sposób przedstawia siebie i inne osoby, pisze krótką pocztówkę, krótki e-mail 6/ uczestniczy w prostej rozmowie, reaguje w sposób zrozumiały i adekwatny do sytuacji komunikacyjnej – nawiązuje kontakt, przedstawia siebie i inne osoby, proponuje, akceptuje i odrzuca propozycje, prowadzi rozmowę w celu kupienia czegoś, prosi o wskazówki, daje proste rady 7/ reaguje w formie prostego tekstu pisanego w typowych sytuacjach – używa form grzecznościowych w korespondencji prywatnej, wypełnia prosty formularz, pisze proste pozdrowienia, zaproszenia, proponuje, akceptuje i odrzuca propozycje, dziękuje. |
Metody i kryteria oceniania: |
- obecność na zajęciach; - aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach; - prace domowe; - sprawdzian podsumowujący. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.