Język francuski
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-FRITAL1-13 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Język francuski |
Jednostka: | Instytut Filologii Romańskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język francuski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia włoska |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | 1/ pogłębienie i rozszerzenie wiedzy o wyrażaniu opinii na tematy dotyczące szeroko zrozumianych problemów społecznych, politycznych, ekonomicznych. Wykorzystanie środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych i fonetycznych) określonych dla poziomu B2+ ESOKJ dla języka francuskiego. 2/ pogłębienie umiejętności ustosunkowania się do szeroko rozumianych problemów społecznych, politycznych, ekonomicznych. 3/ utrwalenie wykorzystania środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych i fonetycznych) określonych dla poziomu B2+ ESOKJ dla języka francuskiego. 4/ pogłębienie wiedzy o zasadach tworzenia złożonych wypowiedzi ustnych i pisemnych w języku francuskim oraz i rozumienia argumentacyjnego dyskursu. 5/ pogłębienie umiejętności tworzenia złożonych wypowiedzi ustnych i pisemnych formalnych i nieformalnych w języku francuskim. 6/ pogłębienie umiejętności uczestniczenia w komunikacji językowej w języku francuskim, reagowania w formie ustnej i pisemnej, a także przetwarzania tekstu ustnie lub pisemnie w sposób uporządkowany i spójny. 7/ rozwinięcie umiejętności samooceny i samodzielnej pracy nad kompetencją komunikacyjną w języku francuskim 8/ rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Pełny opis: |
Struktury gramatyczne określone dla poziomu B2+ ESOKJ dla języka francuskiego tj czasy przeszłe, passé simple, czasowniki modalne devoir/pouvoir, czasowniki/spójniki używane z trybem subjonctif, indicatif, lub infinitif, wzbogacenie ‘articulateurs logiques’ hypothèse, cause conséquence, but, opposition, restriction, concession, expressions idiomatiques, figures de style. Sytuacje komunikacyjne zawierające: opis osób, przedmiotów, miejsc, wydarzeń, upodobań, różnych uczuć, planów na przyszłość, przedstawianie wydarzeń z przeszłości, opinii. Wiedza z zakresu i słownictwo dotyczące społeczeństwa, pracy, francuskiego/frankofońskich społeczeństw/a – solidarności, dyskryminacji, polityki, nauki, prasy, mediów... Typy tekstów: artykuły prasowe; krótkie programy radiowe i telewizyjne. |
Literatura: |
1) Abbadie Christian, Chovelon Bernadette, Morsel Marie-Hélène L’expression française, écrite et orale, PUG 2) Bescherelle 3) Descotes-Genon Christiane, Morsel Marie-Hélène, Richou Claude, L’Exercisier, PUG 4) Dufief Anne-Simone S’exprimer avec logique Hatier 5) Niquet Gilberte, Du paragraphe à l’essai Hatier. 6) Aktualne, wybrane artykuły prasowe i programy radiowe, telewizyjne i internetowe |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: 1/ umiejętnie i swobodnie korzysta z bogatych środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych i fonetycznych – tj, czasowniki/spójniki używane z trybem subjonctif passé, indicatif, lub infinitif, wprowadza passé simple, wzbogacenie ‘articulateurs logiques’ hypothèse, cause, conséquence, but, volonté, opposition, restriction concession, wprowadzanie figures de style, expressions idiomatiques) określonych dla poziomu B2+ ESOKJ, aby wyrazić swoją opinię na kontrowersyjny wybrany temat. Przedstawia opinię/opinie wyrażoną/e przez autora. 2/ tworzy bogate, rozwinięte i szczegółowe wypowiedzi ustne i przede wszystkim pisemne. rozumie postawę wyrażoną w dłuższej wypowiedzi ustnej /pisemnej 3/ rozumie postawę wyrażoną w dłuższej wypowiedzi ustnej/ pisemnej i ustosunkowuje się do niej (reakcja/interakcja) w wypowiedzi uzasadniając wiedzą (językową/kulturową) na temat 4/ przetwarza tekst ustnie /pisemnie stosując środki językowe odpowiednie do wyrażenia oceny sytuacji, problematyki 5/ analizuje i poddaje krytyce teksty/pisze raport (tekstu albo wydarzenia), streszcza teksty, 6/ analizuje streszczanie tekstów dotyczących tego samego zakresu tematyki (synthèse). 7/ analizuje /pisze teksty argumentacyjne 8/ stosuje strategie komunikacyjne i strategie kompensacyjne 9/ korzysta ze źródeł bibliograficznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
- obecność na zajęciach; - aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach; - prace domowe; - sprawdzian podsumowujący. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.