Socjolingwistyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-FR-SL-11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Socjolingwistyka |
Jednostka: | Instytut Lingwistyki Stosowanej |
Grupy: |
Filologia, specjalność filologia nowogrecka, studia stacjonarne I stopnia, semestr 3 Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty dla programu S1-FREba Przedmioty dla programu S1-FREdw Przedmioty dla programu S1-FREf Przedmioty dla programu S1-FREi Przedmioty dla programu S1-FREw |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Wyposażenie uczestników w podstawową wiedzę o relacjach język – społeczeństwo oraz umiejętność jej badania. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | brak |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Informacje o dostępności materiałów przedstawia prowadzący |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień ✔ Wykład problemowy ✔ Dyskusja ✔ Uczenie problemowe (Problem-based learning) ✔ Rozwiązywanie zadań (np.: obliczeniowych, artystycznych, praktycznych) ✔ Metoda ćwiczeniowa ✔ Metoda warsztatowa ✔ Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”) ✔ Praca w grupach ✔ Inne – możliwe zadania w e-learningu ✔ |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30 Praca własna studenta* Przygotowanie do zajęć 20 Czytanie wskazanej literatury 10 Przygotowanie pracy pisemnej, raportu, prezentacji, demonstracji, itp. 10 Przygotowanie projektu 10 Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia 10 SUMA GODZIN 90 LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU 3 |
Literatura: |
• Ball Martin J. (ed.) 2010. The Routledge Handbook of Sociolinguistics Around the World. Routledge. • Bayley, Robert & Ceil Lucas (eds.) 2007. Sociolinguistic variation. Cambridge University Press. • Coulmas, Florian 1998. A Handbook of Sociolinguistics. Oxford: Blackwell Publishers. • Fishman, Joshua (ed.) 1999. Handbook of Language & Ethnic Identity. Oxford University Press. • García, Ofelia, Rakhmiel Peltz & Harold F. Schiffman 2006. Language Loyalty, Continuity and Change. Joshua A. Fishman's Contributions to International Sociolinguistics. Multilingual Matters. • Kloss, Heinz 1967. "'Abstand languages' and 'ausbau languages'", Anthropological Linguistics 9 (7): 29–41. • Llamas, Carmen, Louise Mullany & Peter Stockwell (eds.) 2006. The Routledge Companion to Sociolinguistics. Routledge. • Meyerhoff, Miriam 2010. Introducing Sociolinguistics. Routledge. • Mills, Sara 2003. Gender and Politeness. Cambridge University Press. • Paulston, Christina Bratt & G. Richard Tucker (eds.) 2003. Sociolinguistics: The Essential Readings. Blackwell. • Trudgill, Peter 2001. Sociolinguistics: An Introduction to Language and Society. Penguin. • Trudgill, Peter 2002. Sociolinguistic variation and change. Edinburgh University Press. • Wardhaugh, Ronald 2005. An introduction to sociolinguistics. Blackwell. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka: Znał podstawowe pojęcia związane z socjolingwistycznym opisem języka. Potrafił wskazać min. 3 sposoby, w jakie społeczeństwo wpływa na język i w jakie język wpływa na społeczeństwo. Potrafił zaprojektować, przeprowadzić i zaprezentować badania socjolektu wybranej grupy. Potrafi na podstawie czytanego tekstu zrekonstruować opisywane w nim zależności język-społeczeństwo Potrafi samodzielnie zanalizować zależność między wybranym czynnikiem społecznym a językiem |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM: Podstawowe kryteria: • obecność na zajęciach; • aktywny udział i zaangażowanie w trakcie zajęć; • znajomość zalecanej literatury przedmiotu; • pozytywne oceny z testów i kolokwiów. Skala ocen Kryteria oceniania bardzo dobry (bdb; 5,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane, z ewentualnymi pojedynczymi nieścisłościami, które nie mają znaczenia dla osiągnięcia poszczególnych efektów; dobry plus (+db; 4,5): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z nielicznymi błędami; dobry (db; 4,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z szeregiem błędów i/lub pojedynczych braków; dostateczny plus (+dst; 3,5): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z szeregiem błędów i/lub brakami; dostateczny (dst; 3,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z dużymi błędami i/lub brakami; niedostateczny (ndst; 2,0): zakładane efekty uczenia się nie zostały uzyskane. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Victoria Kamasa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-04 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Victoria Kamasa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Victoria Kamasa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.