Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyczna nauka języka nowogreckiego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-FR-PNJG-26
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praktyczna nauka języka nowogreckiego
Jednostka: Instytut Lingwistyki Stosowanej
Grupy: Filologia, specjalność filologia nowogrecka, studia stacjonarne I stopnia, semestr 2
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 14.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

Filologie regionów

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

- Znajomość alfabetu, ortografii, zasad wymowy, intonacji i akcentuacji;

- Rozwijanie słuchu fonetycznego i pamięci fonetycznej.

- Umiejętność poprawnej wymowy i akcentowania wyrazów nowogreckich;

- Umiejętność rozróżniania ze słuchu wyrazów podobnie brzmiących (z punktu widzenia mówcy języka polskiego); umiejętność poprawnej intonacji zdań;

- Umiejętność zapisu wyrażeń nowogreckich zgodnie z obowiązującymi zasadami ortografii.

- Umiejętność stosowania prostych struktur leksykalno-gramatycznych; nabycie odpowiednich nawyków oraz zwyczajów językowych, pozwalających na zastosowanie adekwatnych środków językowych w określonych sytuacjach komunikacyjnych.

- Umiejętność konstruowania krótkich, poprawnych pod kątem leksykalno-gramatycznym wypowiedzi ustnych na tematy wyszczególnione w treściach programowych.

- Umiejętność konstruowania krótkich (min. 90 słów) poprawnych pod kątem leksykalno-gramatycznym wypowiedzi pisemnych na tematy wyszczególnione w treściach programowych.

- Umiejętność rozumienia tekstów pisanych i mówionych traktujących o tematyce wyszczególnionej w treściach programowych.

- Umiejętność wnioskowania, negocjowania i uzasadniania swoich opinii w monologu, dialogu i polilogu.

- Kształtowanie właściwych postaw i umiejętności, związanych z wykonywaniem prac i zadań indywidualnych, w grupie lub zespole;

- wskazywanie i kształtowanie postaw oraz wartości, którymi należy się kierować podejmując pracę lub zadania oraz uczestnicząc w zajęciach;

- Wskazywanie sposobów oraz metod związanych z potrzebą samokształcenia i wykorzystania tradycyjnych oraz współczesnych źródeł oraz zasobów.

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

• Podstawowa wiedza z zakresu języka; podstawowa wiedza i umiejętności nabyte podczas nauki języków obcych.

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Informacje o dostępności materiałów przedstawia prowadzący.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład konwersatoryjny ✔

Dyskusja ✔

Praca z tekstem ✔

Metoda analizy przypadków ✔

Gra dydaktyczna/symulacyjna ✔

Rozwiązywanie zadań (np.: obliczeniowych, artystycznych, praktycznych) ✔

Metoda ćwiczeniowa ✔

Demonstracje dźwiękowe i/lub video ✔

Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”) ✔

Praca w grupach ✔

Inne – możliwe zadania w e-learning ✔

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności

Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 330

Praca własna studenta*

Przygotowanie do zajęć 410

Czytanie wskazanej literatury 10

Przygotowanie pracy pisemnej, raportu, prezentacji, demonstracji, itp. 30

Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia 90

SUMA GODZIN 870

LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU 29 za dwa semestry 15/14

Literatura:

Podstawowa:

• Γιώργος Σιμόπουλος, Ειρήνη Παθιάκη, Ρίτα Κανελλοπούλου, Αγλαία Παυλοπούλου. 2010. Ελληνικά Α’. Μέθοδος εκμάθησης της ελληνικής ως ξένης γλώσσας. Αθήνα: Εκδόσεις Πατάκη.

• Φρόσω Αρβανιτάκη, Επικοινωνήστε ελληνικά 1, Δέλτος, Αθήνα 2003.

• Σμαρώ Βογιατζίδου, (et al.), Ξέρετε ελληνικά. Γραμματική – ασπήσεις, Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών, Θεσσαλονίκη 2000.

• Μ. Καρακύριου, Β. Παραγιοτίδη. 2017. Κλικ στα ελληνικά. Επίπεδο A2. Θεσσαλονίκη: Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας.

Dodatkowa:

• Φ. Βαλσαμάκη, (et al.), Τα νέα ελληνικά για ξένους, Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών, Θεσσαλονίκη 2007. – Ελένη Δεμίρη-Προδρομίδου, Ρούλα Καμαριανού-Βασιλείου. 2002. Νέα Ελληνικά για μετανάστες, παλιννοστούντες, πρόσφυγες και ξένους Α’ επίπεδο «...και καλή επιτυχία», Αθήνα: ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ.

• Μ. Παπαδάκη, (et. al.), Εξεταστικα θεματα πιστοποιησησ επαρκειασ τησ ελληνομαθειασ 2015-2018. Επίπεδα A1–A2, Θεσσαλονίκη 2019.

• Φρόσω Αρβανιτάκη, Λέλια Παντελόγλου. 2008. Άκου να δεις 1. Αθήνα: Δέλτος.

• Γεωργία Κατσιμαλή, Δέσποινα Παπαδοπούλου, Ευαγγελία Θωμαδάκη, Ευγενία Βασιλάκη, Μαρία Αντωνίου. 2003. Κλειδιά της Ελληνικής Γραμματικής/Keys to the Greek Grammar, Rethymno: ΕΔΙΑΜΜΕ.

• D. Holton, P. Mackridge, I. Philippaki-Warburton. 2008. Greek – A Comprehensive Grammar of the Modern Language, London and New York

• Μ. Τριανταφυλλίδης, 2005. Νεοελληνική Γραμματική της Δημοτικής. Θεσσαλονίκη: ΙΝΣ.

Lektury:

Seria Μικρές Ιστορίες σε Απλά Ελληνικά – επίπεδο 1:

• Ξενοδοχείο Ατλαντίς, παρακαλώ.

• Ποιος είναι ο Α.Μ.

• Το περίπτερο στην Αριστοτέλους.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:

- Zna alfabet grecki, zasady ortografii, wymowy, intonacji oraz akcentuacji;

- Zna i potrafi stosować w praktyce podstawowe słownictwo z zakresu tematycznego wyszczególnionego w treściach programowych;

- Zna i potrafi stosować w praktyce proste struktury gramatyczne wyszczególnione w treściach programowych;

- Potrafi tworzyć zwięzłe i fonetycznie oraz gramatycznie poprawne wypowiedzi, dotyczące zagadnień wyszczególnionych w treściach programowych;

- potrafi wyrażać własny sąd i poglądy oraz odpowiednio je argumentować;

- Potrafi tworzyć zwięzłe oraz poprawne gramatycznie i ortograficznie teksty dotyczące tematyki wyszczególnionej w treściach programowych;

potrafi wyrażać własny sąd oraz poglądy i odpowiednio je argumentować;

- Potrafi tworzyć typowe i poprawne pod względem stylistycznym oraz ortograficznym teksty, jak np. listy, zaproszenia, pozdrowienia, krótkie opowiadania, itp. w formie tradycyjnej i elektronicznej;

- Potrafi w sposób odpowiedni inicjować, prowadzić i uczestniczyć w nieskomplikowanej rozmowie, kierować właściwe pytania, udzielać odpowiedzi, aprobować cudze sądy lub im zaprzeczać, udzielać i uzyskiwać informacje;

- W sposób swobodny i kreatywny przeprowadzać zaimprowizowane rozmowy w typowych sytuacjach komunikacyjnych;

- Potrafi używać właściwych środków językowych dla osiągnięcia określonych celów komunikacyjnych oraz potrafi za ich pomocą wyrażać chęć, intencję, aprobatę, dezaprobatę lub innego rodzaju stany i emocje.

- Rozumie ze słuchu nieskomplikowane wypowiedzi oraz potrafi zidentyfikować główne koncepcje i cele oraz intencje nadawcy, rozumie podstawowe informacje oraz dopasowuje swoje odpowiedzi i reakcje do kontekstu (konsytuacji);

- Potrafi streścić rozmowę lub wypowiedź oraz dokonać jej podsumowania;

- Rozumie napisane w języku nowogreckim teksty oraz potrafi zidentyfikować główne koncepcje i cele oraz intencje nadawcy;

- Rozumie podstawowe informacje, rozpoznaje kontekst lub konsytuację;

- Potrafi dokonać krótkiego podsumowania w formie pisemnej posługując się odpowiednią leksyką oraz frazami;

- Zna zasady poprawnej wymowy i w sposób poprawny potrafi czytać teksty oraz wygłaszać komunikaty i przedstawiać krótkie informacje w języku nowogreckim.

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:

Podstawowe kryteria:

• obecność na zajęciach;

• aktywny udział i zaangażowanie w trakcie zajęć;

• znajomość zalecanej literatury przedmiotu;

• pozytywne oceny z testów i kolokwiów

Skala ocen

Kryteria oceniania

bardzo dobry (bdb; 5,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane, z ewentualnymi pojedynczymi nieścisłościami, które nie mają znaczenia dla osiągnięcia poszczególnych efektów;

dobry plus (+db; 4,5): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z nielicznymi błędami;

dobry (db; 4,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z szeregiem błędów i/lub pojedynczych braków;

dostateczny plus (+dst; 3,5): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z szeregiem błędów i/lub brakami;

dostateczny (dst; 3,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z dużymi błędami i/lub brakami;

niedostateczny (ndst; 2,0): zakładane efekty uczenia się nie zostały uzyskane.

Limit 65535, wprowadzono 0 znaków

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 180 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kamil Trąba
Prowadzący grup: Hanna Ciszek, Nikolaos Giallelis, Kamil Trąba
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 150 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Hanna Ciszek, Nikolaos Giallelis, Kamil Trąba, Nina Trzaska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 150 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Hanna Ciszek, Nikolaos Giallelis, Nina Trzaska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30

Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 180 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Hanna Ciszek, Nikolaos Giallelis, Nina Trzaska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)