Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kultura regionu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-FR-KR-11
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kultura regionu
Jednostka: Instytut Lingwistyki Stosowanej
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Przedmioty dla programu S1-FREba
Przedmioty dla programu S1-FREdw
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

Filologie regionów

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

REGION BAŁTYCKI

- wprowadzenie szeregu pojęć charakteryzujących oblicze przestrzeni kulturowej wybranego regionu bałtyckiego

- wyrobienie umiejętności rozpoznawania czynników składających się na odrębność geopolityczną, etnograficzną i mentalnościową wybranego regionu bałtyckiego

- zapoznanie z istotnymi etapami ewolucji kultury duchowej i materialnej wybranego obszaru językowego

- przekazanie wiedzy o stosunkach społeczno-politycznych, które determinowały specyfikę życia intelektualnego w wybranym regionie bałtyckim

- kształtowanie umiejętności porządkowania omawianych zjawisk z punktu widzenia ich miejsca i funkcji w procesie historycznym

- przygotowanie do analizy i interpretacji fenomenów duchowości wybranego regionu bałtyckiego

- wypracowanie zdolności samodzielnego formułowania sądów na temat dziedzictwa artystycznego wybranego regionu bałtyckiego

- rozwijanie zdolności komunikacyjnej oraz właściwej postawy i odpowiedzialnego stosunku do zajęć


REGION DALEKOWSCHODNI

- wprowadzenie szeregu pojęć charakteryzujących oblicze przestrzeni kulturowej wybranego regionu azjatyckiego

- wyrobienie umiejętności rozpoznawania czynników składających się na odrębność geopolityczną, etnograficzną i mentalnościową wybranego regionu azjatyckiego

- zapoznanie z istotnymi etapami ewolucji kultury duchowej i materialnej wybranego obszaru językowego

- przekazanie wiedzy o stosunkach społeczno-politycznych, które determinowały specyfikę życia intelektualnego w wybranym regionie azjatyckim od pierwszych wieków formowania się państwowości do połowy XX stulecia

- kształtowanie umiejętności porządkowania omawianych zjawisk z punktu widzenia ich miejsca i funkcji w procesie historycznym

przygotowanie do analizy i interpretacji fenomenów duchowości wybranego regionu azjatyckiego

- wypracowanie zdolności samodzielnego formułowania sądów na temat dziedzictwa artystycznego wybranego regionu azjatyckiego

- rozwijanie zdolności komunikacyjnej oraz właściwej postawy i odpowiedzialnego stosunku do zajęć

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

REGION BAŁTYCKI

podstawowa wiedza w zakresie kultury państw bałtyckich

REGION DALEKOWSCHODNI

podstawowa wiedza w zakresie kultury państw azjatyckich

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Informacje o dostępności materiałów przedstawia prowadzący.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień ✔

Wykład konwersatoryjny ✔

Wykład problemowy ✔

Dyskusja ✔

Praca z tekstem ✔

Demonstracje dźwiękowe i/lub video ✔

Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”)

Praca w grupach ✔

Inne – możliwe zadania w e-learning ✔


Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności

Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30

Praca własna studenta*

Przygotowanie do zajęć 25

Czytanie wskazanej literatury 10

Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia 10

SUMA GODZIN 75

LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU 3

Literatura:

REGION BAŁTYCKI

• W. Maciejewski (red.), The Baltic Sea region: cultures, politics, societies, The Baltic University Press, Uppsala 2002,

• Palmer, Północne sąsiedztwo: historia krajów i narodów Morza Bałtyckiego, przeł. E. Możejko, Książka i Wiedza, Warszawa 2008,

• W. Froese, Historia państw i narodów Morza Bałtyckiego, przeł. M. Dorna, E. Płomińska-Krawiec, K. Śliwińska, PWN, Warszawa 2007,

• Seria Peoples of the Baltics, tomy 1-8, Uppsala University, Uppsala 1993-1995,

• Balticum, Kwartalnik Herito nr. 20, Międzynarodowe Centrum Kultury, Kraków 2015,

• M. Bogacki, M. Franz, Z. Pilarczyka (red.), Kultura ludów Morza Bałtyckiego. T. 1, Starożytność i średniowiecze, T. 2, Nowożytność i współczesność, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2008,

• D. Vaitkevičienė, V. Vaitkevičius (red.) Archaeology, religion, and folklore in the Baltic Sea region, Klaipėda University Press, Kłajpeda 2011,

• W. Roszkowski, Dramat narodów bałtyckich, Pokolenie, Warszawa 1987,

• Maryański, Litwa, Łotwa, Estonia, PWN, Warszawa 1993,

• E. Teichmann (red.), Nowe pogranicze Europy: Litwa, Łotwa, Estonia, Polskie Wydawn. Ekonomiczne, Warszawa 2003,

• Balticum, Kwartalnik Herito Nr 20 (3/2015), Międzynarodowe Centrum Kultury, Kraków 2015,

• T. Paluszyński (red.), Łotwa wczoraj, dziś, jutro: materiały pokonferencyjne, Rys-Studio, Poznań 2003,

• D. Rossa-Kilian, Region Morza Bałtyckiego obszarem rozwoju i współpracy - w świetle dokumentów, Wydaw. Adam Marszałek, Toruń 2006,

• Purs, Baltic Facades, Reaktion Books, Londyn 2012,

• D. Auers, Comparative Politics and Government of the Baltic States: Estonia, Latvia and Lithuania in the 21st Century, Palgrave 2015.

• Zasoby internetowe: Dostępne online bazy danych, wyszukiwarki, katalogi, narzędzia itp.

REGION DALEKOWSCHODNI

• Nguyen Khac Vien, Vietnam a long history, Hanoi 2002

• Robert Slaghter, Modern Thailand, Boston 2009

• Hy V. Luong (ed.), Postwar Vietnam. Dynamics of a Transforming Society, Boston 2003

• Sistem Administrasi Negara Republik Indonesia/SANRI – Bumi Aksara, 2003

• 50 Years of the Independent Indonesia - Syaafrudin Bahar, Sekretariat Negara, 1997

• Malaysian Politics Under Mahathir- R.S. Milne and Diane K. Mauzy – Rautlege 1999

• Varley P. Kultura japońska, Kraków: WUJ 2006

• Tubielewicz J. Mitologia Japonii, Warszawa: WAiF 1986

• Tubielewicz J. Od mitu do historii. Wykłady o Japonii, Warszawa: TRIO 2006

• Kanert M. Starożytna Japonia - miejsca, ludzie, historia, Kraków: WUJ 2006

• De Bary, William Theodore. Sources of Japanese tradition. Vol. 1, Vol. 1. New York: Columbia University Press 2002

Efekty uczenia się:

REGION BAŁTYCKI

Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EU student /ka: Symbole EK dla kierunku studiów

- rozumie i prawidłowo stosuje pojęcia niezbędne dla opisu różnorodnych znaków/ aspektów systemu kulturowego wybranego regionu bałtyckiego;

- rozpoznaje i potrafi scharakteryzować geopolityczne, etnograficzne oraz mentalnościowe wyróżniki wybranego regionu bałtyckiego;

- zna przełomowe stadia rozwoju duchowej oraz materialnej kultury wybranego regionu bałtyckiego;

- posiada wiedzę o zależnościach występujących między sferą stosunków społeczno-politycznych, a kondycją elit intelektualnych na kluczowych etapach dziejów wybranego regionu bałtyckiego;

- potrafi określić znaczenie omawianych zjawisk kulturotwórczych w perspektywie historycznej;

- analizuje i interpretuje fenomeny duchowości danego regionu bałtyckiego w oparciu o literaturę naukowo-badawczą;

- potrafi samodzielnie formułować sądy/ wnioski dotyczące rozwoju poszczególnych dziedzin sztuki w wybranym regionie;

- wykorzystuje zdobytą wiedzę w pracy zespołowej (twórczo uczestniczy w dyskusjach grupowych);

REGION DALEKOWSCHODNI

Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EU student /ka:

- rozumie i prawidłowo stosuje pojęcia niezbędne dla opisu różnorodnych znaków/ aspektów systemu kulturowego wybranego regionu azjatyckiego;

- rozpoznaje i potrafi scharakteryzować geopolityczne, etnograficzne oraz mentalnościowe wyróżniki wybranego regionu azjatyckiego

- zna przełomowe stadia rozwoju duchowej oraz materialnej kultury wybranego regionu azjatyckiego

- posiada wiedzę o zależnościach występujących między sferą stosunków społeczno-politycznych a kondycją elit intelektualnych na kluczowych etapach dziejów wybranego regionu azjatyckiego.

- potrafi określić znaczenie omawianych zjawisk kulturotwórczych w perspektywie historycznej

- analizuje i interpretuje fenomeny duchowości wybranego regionu azjatyckiego w oparciu o literaturę naukowo-badawczą

- potrafi samodzielnie formułować sądy/ wnioski dotyczące rozwoju poszczególnych dziedzin sztuki w wybranym regionie azjatyckim

- wykorzystuje zdobytą wiedzę w pracy zespołowej (twórczo uczestniczy w dyskusjach grupowych)

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:

Podstawowe kryteria:

• obecność na zajęciach;

• aktywny udział i zaangażowanie w trakcie zajęć;

• znajomość zalecanej literatury przedmiotu;

• pozytywne oceny z testów ,kolokwiów i egzaminu.

Skala ocen

Kryteria oceniania

bardzo dobry (bdb; 5,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane, z ewentualnymi pojedynczymi nieścisłościami, które nie mają znaczenia dla osiągnięcia poszczególnych efektów;

dobry plus (+db; 4,5): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z nielicznymi błędami;

dobry(db; 4,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z szeregiem błędów i/lub pojedynczych braków;

dostateczny plus (+dst; 3,5): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z szeregiem błędów i/lub brakami;

dostateczny (dst; 3,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z dużymi błędami i/lub brakami;

niedostateczny (ndst; 2,0): zakładane efekty uczenia się nie zostały uzyskane.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Marcin Kłos, Daniel Łubiński, Dorotea Moni-Stelmachowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Milena Hadryan, Dorotea Moni-Stelmachowska, Jowita Niewulis-Grablunas, Radosław Nowak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Desy Teja Gumilar, Daniel Łubiński, Radosław Nowak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-5 (2025-06-04)