Kultura regionu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-FR-KR-11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kultura regionu |
Jednostka: | Instytut Lingwistyki Stosowanej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty dla programu S1-FREba Przedmioty dla programu S1-FREdw |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Filologie regionów |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | REGION BAŁTYCKI - wprowadzenie szeregu pojęć charakteryzujących oblicze przestrzeni kulturowej wybranego regionu bałtyckiego - wyrobienie umiejętności rozpoznawania czynników składających się na odrębność geopolityczną, etnograficzną i mentalnościową wybranego regionu bałtyckiego - zapoznanie z istotnymi etapami ewolucji kultury duchowej i materialnej wybranego obszaru językowego - przekazanie wiedzy o stosunkach społeczno-politycznych, które determinowały specyfikę życia intelektualnego w wybranym regionie bałtyckim - kształtowanie umiejętności porządkowania omawianych zjawisk z punktu widzenia ich miejsca i funkcji w procesie historycznym - przygotowanie do analizy i interpretacji fenomenów duchowości wybranego regionu bałtyckiego - wypracowanie zdolności samodzielnego formułowania sądów na temat dziedzictwa artystycznego wybranego regionu bałtyckiego - rozwijanie zdolności komunikacyjnej oraz właściwej postawy i odpowiedzialnego stosunku do zajęć REGION DALEKOWSCHODNI - wprowadzenie szeregu pojęć charakteryzujących oblicze przestrzeni kulturowej wybranego regionu azjatyckiego - wyrobienie umiejętności rozpoznawania czynników składających się na odrębność geopolityczną, etnograficzną i mentalnościową wybranego regionu azjatyckiego - zapoznanie z istotnymi etapami ewolucji kultury duchowej i materialnej wybranego obszaru językowego - przekazanie wiedzy o stosunkach społeczno-politycznych, które determinowały specyfikę życia intelektualnego w wybranym regionie azjatyckim od pierwszych wieków formowania się państwowości do połowy XX stulecia - kształtowanie umiejętności porządkowania omawianych zjawisk z punktu widzenia ich miejsca i funkcji w procesie historycznym przygotowanie do analizy i interpretacji fenomenów duchowości wybranego regionu azjatyckiego - wypracowanie zdolności samodzielnego formułowania sądów na temat dziedzictwa artystycznego wybranego regionu azjatyckiego - rozwijanie zdolności komunikacyjnej oraz właściwej postawy i odpowiedzialnego stosunku do zajęć |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | REGION BAŁTYCKI podstawowa wiedza w zakresie kultury państw bałtyckich REGION DALEKOWSCHODNI podstawowa wiedza w zakresie kultury państw azjatyckich |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Informacje o dostępności materiałów przedstawia prowadzący. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień ✔ Wykład konwersatoryjny ✔ Wykład problemowy ✔ Dyskusja ✔ Praca z tekstem ✔ Demonstracje dźwiękowe i/lub video ✔ Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”) Praca w grupach ✔ Inne – możliwe zadania w e-learning ✔ |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30 Praca własna studenta* Przygotowanie do zajęć 25 Czytanie wskazanej literatury 10 Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia 10 SUMA GODZIN 75 LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU 3 |
Literatura: |
REGION BAŁTYCKI • W. Maciejewski (red.), The Baltic Sea region: cultures, politics, societies, The Baltic University Press, Uppsala 2002, • Palmer, Północne sąsiedztwo: historia krajów i narodów Morza Bałtyckiego, przeł. E. Możejko, Książka i Wiedza, Warszawa 2008, • W. Froese, Historia państw i narodów Morza Bałtyckiego, przeł. M. Dorna, E. Płomińska-Krawiec, K. Śliwińska, PWN, Warszawa 2007, • Seria Peoples of the Baltics, tomy 1-8, Uppsala University, Uppsala 1993-1995, • Balticum, Kwartalnik Herito nr. 20, Międzynarodowe Centrum Kultury, Kraków 2015, • M. Bogacki, M. Franz, Z. Pilarczyka (red.), Kultura ludów Morza Bałtyckiego. T. 1, Starożytność i średniowiecze, T. 2, Nowożytność i współczesność, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2008, • D. Vaitkevičienė, V. Vaitkevičius (red.) Archaeology, religion, and folklore in the Baltic Sea region, Klaipėda University Press, Kłajpeda 2011, • W. Roszkowski, Dramat narodów bałtyckich, Pokolenie, Warszawa 1987, • Maryański, Litwa, Łotwa, Estonia, PWN, Warszawa 1993, • E. Teichmann (red.), Nowe pogranicze Europy: Litwa, Łotwa, Estonia, Polskie Wydawn. Ekonomiczne, Warszawa 2003, • Balticum, Kwartalnik Herito Nr 20 (3/2015), Międzynarodowe Centrum Kultury, Kraków 2015, • T. Paluszyński (red.), Łotwa wczoraj, dziś, jutro: materiały pokonferencyjne, Rys-Studio, Poznań 2003, • D. Rossa-Kilian, Region Morza Bałtyckiego obszarem rozwoju i współpracy - w świetle dokumentów, Wydaw. Adam Marszałek, Toruń 2006, • Purs, Baltic Facades, Reaktion Books, Londyn 2012, • D. Auers, Comparative Politics and Government of the Baltic States: Estonia, Latvia and Lithuania in the 21st Century, Palgrave 2015. • Zasoby internetowe: Dostępne online bazy danych, wyszukiwarki, katalogi, narzędzia itp. REGION DALEKOWSCHODNI • Nguyen Khac Vien, Vietnam a long history, Hanoi 2002 • Robert Slaghter, Modern Thailand, Boston 2009 • Hy V. Luong (ed.), Postwar Vietnam. Dynamics of a Transforming Society, Boston 2003 • Sistem Administrasi Negara Republik Indonesia/SANRI – Bumi Aksara, 2003 • 50 Years of the Independent Indonesia - Syaafrudin Bahar, Sekretariat Negara, 1997 • Malaysian Politics Under Mahathir- R.S. Milne and Diane K. Mauzy – Rautlege 1999 • Varley P. Kultura japońska, Kraków: WUJ 2006 • Tubielewicz J. Mitologia Japonii, Warszawa: WAiF 1986 • Tubielewicz J. Od mitu do historii. Wykłady o Japonii, Warszawa: TRIO 2006 • Kanert M. Starożytna Japonia - miejsca, ludzie, historia, Kraków: WUJ 2006 • De Bary, William Theodore. Sources of Japanese tradition. Vol. 1, Vol. 1. New York: Columbia University Press 2002 |
Efekty uczenia się: |
REGION BAŁTYCKI Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EU student /ka: Symbole EK dla kierunku studiów - rozumie i prawidłowo stosuje pojęcia niezbędne dla opisu różnorodnych znaków/ aspektów systemu kulturowego wybranego regionu bałtyckiego; - rozpoznaje i potrafi scharakteryzować geopolityczne, etnograficzne oraz mentalnościowe wyróżniki wybranego regionu bałtyckiego; - zna przełomowe stadia rozwoju duchowej oraz materialnej kultury wybranego regionu bałtyckiego; - posiada wiedzę o zależnościach występujących między sferą stosunków społeczno-politycznych, a kondycją elit intelektualnych na kluczowych etapach dziejów wybranego regionu bałtyckiego; - potrafi określić znaczenie omawianych zjawisk kulturotwórczych w perspektywie historycznej; - analizuje i interpretuje fenomeny duchowości danego regionu bałtyckiego w oparciu o literaturę naukowo-badawczą; - potrafi samodzielnie formułować sądy/ wnioski dotyczące rozwoju poszczególnych dziedzin sztuki w wybranym regionie; - wykorzystuje zdobytą wiedzę w pracy zespołowej (twórczo uczestniczy w dyskusjach grupowych); REGION DALEKOWSCHODNI Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EU student /ka: - rozumie i prawidłowo stosuje pojęcia niezbędne dla opisu różnorodnych znaków/ aspektów systemu kulturowego wybranego regionu azjatyckiego; - rozpoznaje i potrafi scharakteryzować geopolityczne, etnograficzne oraz mentalnościowe wyróżniki wybranego regionu azjatyckiego - zna przełomowe stadia rozwoju duchowej oraz materialnej kultury wybranego regionu azjatyckiego - posiada wiedzę o zależnościach występujących między sferą stosunków społeczno-politycznych a kondycją elit intelektualnych na kluczowych etapach dziejów wybranego regionu azjatyckiego. - potrafi określić znaczenie omawianych zjawisk kulturotwórczych w perspektywie historycznej - analizuje i interpretuje fenomeny duchowości wybranego regionu azjatyckiego w oparciu o literaturę naukowo-badawczą - potrafi samodzielnie formułować sądy/ wnioski dotyczące rozwoju poszczególnych dziedzin sztuki w wybranym regionie azjatyckim - wykorzystuje zdobytą wiedzę w pracy zespołowej (twórczo uczestniczy w dyskusjach grupowych) |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM: Podstawowe kryteria: • obecność na zajęciach; • aktywny udział i zaangażowanie w trakcie zajęć; • znajomość zalecanej literatury przedmiotu; • pozytywne oceny z testów ,kolokwiów i egzaminu. Skala ocen Kryteria oceniania bardzo dobry (bdb; 5,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane, z ewentualnymi pojedynczymi nieścisłościami, które nie mają znaczenia dla osiągnięcia poszczególnych efektów; dobry plus (+db; 4,5): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z nielicznymi błędami; dobry(db; 4,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z szeregiem błędów i/lub pojedynczych braków; dostateczny plus (+dst; 3,5): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z szeregiem błędów i/lub brakami; dostateczny (dst; 3,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z dużymi błędami i/lub brakami; niedostateczny (ndst; 2,0): zakładane efekty uczenia się nie zostały uzyskane. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Marcin Kłos, Daniel Łubiński, Dorotea Moni-Stelmachowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Milena Hadryan, Dorotea Moni-Stelmachowska, Jowita Niewulis-Grablunas, Radosław Nowak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Desy Teja Gumilar, Daniel Łubiński, Radosław Nowak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.