Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia regionu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-FR-HR-11
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Historia regionu
Jednostka: Instytut Lingwistyki Stosowanej
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Przedmioty dla programu S1-FREba
Przedmioty dla programu S1-FREdw
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

Filologie regionów

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

- Zapoznanie się z procesami powstania i rozwoju państwowości w regionach

- Przekazanie wiedzy z zakresu historii regionu

- Utrwalenie podstawowych wydarzeń i faktów historycznych

- Poznanie głównych kierunków polityki w zakresie kształtowania państw oraz polityki zagranicznej w regionie

- Zapoznanie się z biografiami znaczących postaci


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Zainteresowania historyczno-kulturologiczne, ogólne kompetencje humanistyczne.

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Materiały i ich dostępność wskazywane przez wykładowców określonego regionu - dostępne w bibliotekach oraz online.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład konwersatoryjny ✔

Wykład problemowy ✔

Dyskusja ✔

Praca z tekstem ✔

Demonstracje dźwiękowe i/lub video ✔

Inne – możliwe zadania w e-learning ✔


Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

Forma aktywności Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności

Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30

Praca własna studenta*

Przygotowanie do zajęć 20

Czytanie wskazanej literatury 20

Przygotowanie pracy pisemnej, raportu, prezentacji, demonstracji, itp. 10

Przygotowanie projektu –

Przygotowanie pracy semestralnej –

Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia 10

SUMA GODZIN 100

LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU 3


Literatura:

REGION BAŁTYCKI:

• Andersson, Ingvar. 1982. Sveriges historia. Natur och kultur. Stockholm.

Auers D., Comparative Politics and Government of the Baltic States: Estonia, Latvia and Lithuania in the 21st Century, Palgrave 2015.

• Błaszczyk Grzegorz, Litwa współczesna, Warszawa-Poznań 1992.

• Cieślak, Tadeusz. 1978. Zarys historii najnowszej krajów skandynawskich. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

• Cynarski Jan , Łotwa współczesna, Warszawa 1925.

• Eberhardt Piotr, Problematyka narodowościowa Łotwy, Warszawa 1998.

• Froese W., Historia państw i narodów Morza Bałtyckiego, przeł. M. Dorna, E. Płomińska-Krawiec, K. Śliwińska, PWN, Warszawa 2007,

• Kiaupa, Z., Kiaupienė, J., & A. Kuncevičius, 2007. Historia Litwy. Od czasów najdawniejszych do 1795 roku. Tłumaczenie z języka litewskiego: Piotr Grablunas, Jowita Niewulis-Grablunas, Justyna Prusinowska, Rafał Witkowski. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

• Kwiecień Roman, Tożsamość Litwy, Łotwy i Estonii w świetle prawa międzynarodowego, Warszawa 1997

• Lagerqvist, Lars O. 2001. Historia Szwecji. Instytut Szwedzki.

• Łossowski Piotr, Łotwa nasz sąsiad : stosunki polsko-łotewskie w latach 1918-1939, Warszawa 1990.

• Łossowski Piotr, Polska- Litwa ostatnie sto lat, Warszawa 1991.

• Łossowski Piotr, Tragedia państw bałtyckich 1939-1941, Warszawa 1990.

• Maciejewski Witold (red.), The Baltic Sea region: cultures, politics, societies, The Baltic University Press, Uppsala 2002,

• Manteuffel Gustaw, Zarysy z dziejów krain dawnych inflanckich: czyli Inflant właściwych (tak szwedzkich jako i polskich), Estonii z Ozylią, Kurlandii i Ziemi Piltyńskiej, Kraków 2007.

• Maryański Andrzej, Litwa, Łotwa, Estonia, Warszawa 1993.

• Ochmański Jerzy, Historia Litwy, Wrocław 1990

• Palmer A., Północne sąsiedztwo: historia krajów i narodów Morza Bałtyckiego, przeł. E. Możejko, Książka i Wiedza, Warszawa 2008,

• Paluszyński T. (red.), Łotwa wczoraj, dziś, jutro: materiały pokonferencyjne, Rys-Studio, Poznań 2003,

• Paluszyński Tomasz, Walka o niepodległość Łotwy 1914-1921, Warszawa 1999.

• Piotrowski, Bernard (2006). Tradycje jedności Skandynawii. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Lagerqvist, Lars O. (2001) Historia Szwecji. Instytut Szwedzki.

• Piotrowski, Bernard. 2006. Tradycje jedności Skandynawii. Wydawnictwo Naukowe PWN.

• Roszkowski Wojciech, Dramat narodów bałtyckich, Warszawa 1987.

• Seria Peoples of the Baltics, tomy 1-8, Uppsala University, Uppsala 1993-1995,

• Skrzypek Andrzej, Stosunki polsko-łotewskie 1918-1939, Gdańsk 1997.

• Sozański Jarosław, Status prawnomiędzynarodowy Litwy, Łotwy i Estonii w latach 1918-1994, Ryga 1995.

• Żebrowski Waldemar, Współczesne systemy polityczne Litwy, Łotwy i Estonii : podobieństwa i różnice, Olsztyn 2004.

• Zieliński Jacek, Instytucjonalizacja przemian ustrojowych na Litwie, Łotwie i w Estonii, Warszawa 2004.

• Zieliński Jacek, Systemy konstytucyjne Łotwy, Estonii i Litwy, Warszawa 2000.

REGION AZJI DALEKOWSCHODNIEJ:

• Andressen, Curtis. 2009. Krótka historia Japonii - Od samurajów do Sony. Warszawa: Wydawnictwo DIALOG Rurarz, Joanna P. 2009. Historia Korei. Warszawa: DIALOG.

• De Bary, William Theodore. Sources of Japanese tradition. Vol. 1, Vol. 1. New York: Columbia University Press 2002

• Kanert M. Starożytna Japonia - miejsca, ludzie, historia, Kraków: WUJ 2006

• Laskowska, N. 2012. Indonezja. Historia państw świata XX i XXI wieku. Wyd. Trio, 2Nguyen Khac Vien, Vietnam a long history, Hanoi 2002

• Luong Hy V. (ed.), Postwar Vietnam. Dynamics of a Transforming Society, Boston 2003

• R.S. Milne and Diane K. Mauzy, 1999. Rautlege, Malaysian Politics Under Mahathir, 1999

• Sistem Administrasi Negara Republik Indonesia/SANRI – Bumi Aksara, 2003

• Slaghter Robert, Modern Thailand, Boston 2009

• Syaafrudin Bahar, Sekretariat Negara, 1997. 50 Years of the Independent Indonesia

• Totman, Conrad. 2009. Historia Japonii. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

• Tubielewicz J. Mitologia Japonii, Warszawa: WAiF 1986

• Tubielewicz J. Od mitu do historii. Wykłady o Japonii, Warszawa: TRIO 2006

• Varley P. Kultura japońska, Kraków: WUJ 2006

• Vickers, A. 2013. A History of Modern Indonesia, Cambridge University Press, 2013,

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EU student /ka:

Zna podstawową terminologię z zakresu historii, historiografii, wiedzy o kulturze i społeczeństwie, zróżnicowaniu językowym i kulturowym regionu;

Dostrzega historyczne współzależności między poszczególnymi społeczeństwami i państwami regionu (również w kontekście międzynarodowym), zna i rozumie zróżnicowane podstawy tożsamości narodów i społeczności regionu / obszaru;

Wyszukuje, analizuje, ocenia, selekcjonuje i wykorzystuje informacje dotyczące regionu / obszaru w zasobach informacji pisanych i elektronicznych;;

Potrafi dokonać krytyki i interpretacji źródeł historycznych, przekazów ustnych i pisemnych dotyczących narodów, państw i społeczności regionu / obszaru;

Potrafi dokonać analizy wydarzeń i procesów historycznych w regionie / obszarze na zasadzie porównawczej i przyczynowo-skutkowej w oparciu o literaturę przedmiotu;

Efektywnie ocenia własną pracę i krytycznie ocenia jej stopień zaawansowania;

Na podstawie uzyskanej wiedzy historycznej potrafi współtworzyć trafne decyzje dotyczące współczesnych kontaktów państw regionu z Polską i innymi państwami na poziomie indywidualnym oraz na poziomie przedsiębiorstwa, instytucji lub organizacji pozarządowej;

Ma świadomość relacji historycznych i współczesnych stosunków pomiędzy Polską a państwami regionu / obszaru, ma świadomość konieczności kierowania się w życiu zawodowym naukowym obiektywizmem oraz ogólnoludzkimi wartościami demokracji i tolerancji;

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:

Podstawowe kryteria:

• aktywny udział i zaangażowanie w trakcie zajęć, prowadzonych w systemie stacjonarnym lub online,

• znajomość zalecanej literatury przedmiotu,

• zaliczenie egzaminu końcowego przeprowadzonego w systemie stacjonarnym lub online

Skala ocen Kryteria oceniania

bardzo dobry (bdb; 5,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane, z ewentualnymi pojedynczymi nieścisłościami, które nie mają znaczenia dla osiągnięcia poszczególnych efektów;

dobry plus (+db; 4,5): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z nielicznymi błędami;

dobry (db; 4,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z szeregiem błędów i/lub pojedynczych braków;

dostateczny plus (+dst; 3,5): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z szeregiem błędów i/lub brakami;

dostateczny (dst; 3,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z dużymi błędami i/lub brakami;

niedostateczny (ndst; 2,0): zakładane efekty uczenia się nie zostały uzyskane.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Piotr Grablunas, Marcin Kłos
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Piotr Grablunas, Marcin Kłos
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Piotr Grablunas, Iskandar Harahap, Marcin Kłos
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30

Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Piotr Grablunas, Marcin Kłos, Daria Zozula
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)