Historia regionu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-FR-HR-11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia regionu |
Jednostka: | Instytut Lingwistyki Stosowanej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty dla programu S1-FREba Przedmioty dla programu S1-FREdw |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Filologie regionów |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | - Zapoznanie się z procesami powstania i rozwoju państwowości w regionach - Przekazanie wiedzy z zakresu historii regionu - Utrwalenie podstawowych wydarzeń i faktów historycznych - Poznanie głównych kierunków polityki w zakresie kształtowania państw oraz polityki zagranicznej w regionie - Zapoznanie się z biografiami znaczących postaci |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Zainteresowania historyczno-kulturologiczne, ogólne kompetencje humanistyczne. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Materiały i ich dostępność wskazywane przez wykładowców określonego regionu - dostępne w bibliotekach oraz online. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład konwersatoryjny ✔ Wykład problemowy ✔ Dyskusja ✔ Praca z tekstem ✔ Demonstracje dźwiękowe i/lub video ✔ Inne – możliwe zadania w e-learning ✔ |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Forma aktywności Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30 Praca własna studenta* Przygotowanie do zajęć 20 Czytanie wskazanej literatury 20 Przygotowanie pracy pisemnej, raportu, prezentacji, demonstracji, itp. 10 Przygotowanie projektu – Przygotowanie pracy semestralnej – Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia 10 SUMA GODZIN 100 LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU 3 |
Literatura: |
REGION BAŁTYCKI: • Andersson, Ingvar. 1982. Sveriges historia. Natur och kultur. Stockholm. Auers D., Comparative Politics and Government of the Baltic States: Estonia, Latvia and Lithuania in the 21st Century, Palgrave 2015. • Błaszczyk Grzegorz, Litwa współczesna, Warszawa-Poznań 1992. • Cieślak, Tadeusz. 1978. Zarys historii najnowszej krajów skandynawskich. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. • Cynarski Jan , Łotwa współczesna, Warszawa 1925. • Eberhardt Piotr, Problematyka narodowościowa Łotwy, Warszawa 1998. • Froese W., Historia państw i narodów Morza Bałtyckiego, przeł. M. Dorna, E. Płomińska-Krawiec, K. Śliwińska, PWN, Warszawa 2007, • Kiaupa, Z., Kiaupienė, J., & A. Kuncevičius, 2007. Historia Litwy. Od czasów najdawniejszych do 1795 roku. Tłumaczenie z języka litewskiego: Piotr Grablunas, Jowita Niewulis-Grablunas, Justyna Prusinowska, Rafał Witkowski. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. • Kwiecień Roman, Tożsamość Litwy, Łotwy i Estonii w świetle prawa międzynarodowego, Warszawa 1997 • Lagerqvist, Lars O. 2001. Historia Szwecji. Instytut Szwedzki. • Łossowski Piotr, Łotwa nasz sąsiad : stosunki polsko-łotewskie w latach 1918-1939, Warszawa 1990. • Łossowski Piotr, Polska- Litwa ostatnie sto lat, Warszawa 1991. • Łossowski Piotr, Tragedia państw bałtyckich 1939-1941, Warszawa 1990. • Maciejewski Witold (red.), The Baltic Sea region: cultures, politics, societies, The Baltic University Press, Uppsala 2002, • Manteuffel Gustaw, Zarysy z dziejów krain dawnych inflanckich: czyli Inflant właściwych (tak szwedzkich jako i polskich), Estonii z Ozylią, Kurlandii i Ziemi Piltyńskiej, Kraków 2007. • Maryański Andrzej, Litwa, Łotwa, Estonia, Warszawa 1993. • Ochmański Jerzy, Historia Litwy, Wrocław 1990 • Palmer A., Północne sąsiedztwo: historia krajów i narodów Morza Bałtyckiego, przeł. E. Możejko, Książka i Wiedza, Warszawa 2008, • Paluszyński T. (red.), Łotwa wczoraj, dziś, jutro: materiały pokonferencyjne, Rys-Studio, Poznań 2003, • Paluszyński Tomasz, Walka o niepodległość Łotwy 1914-1921, Warszawa 1999. • Piotrowski, Bernard (2006). Tradycje jedności Skandynawii. Wydawnictwo Naukowe PWN. Lagerqvist, Lars O. (2001) Historia Szwecji. Instytut Szwedzki. • Piotrowski, Bernard. 2006. Tradycje jedności Skandynawii. Wydawnictwo Naukowe PWN. • Roszkowski Wojciech, Dramat narodów bałtyckich, Warszawa 1987. • Seria Peoples of the Baltics, tomy 1-8, Uppsala University, Uppsala 1993-1995, • Skrzypek Andrzej, Stosunki polsko-łotewskie 1918-1939, Gdańsk 1997. • Sozański Jarosław, Status prawnomiędzynarodowy Litwy, Łotwy i Estonii w latach 1918-1994, Ryga 1995. • Żebrowski Waldemar, Współczesne systemy polityczne Litwy, Łotwy i Estonii : podobieństwa i różnice, Olsztyn 2004. • Zieliński Jacek, Instytucjonalizacja przemian ustrojowych na Litwie, Łotwie i w Estonii, Warszawa 2004. • Zieliński Jacek, Systemy konstytucyjne Łotwy, Estonii i Litwy, Warszawa 2000. REGION AZJI DALEKOWSCHODNIEJ: • Andressen, Curtis. 2009. Krótka historia Japonii - Od samurajów do Sony. Warszawa: Wydawnictwo DIALOG Rurarz, Joanna P. 2009. Historia Korei. Warszawa: DIALOG. • De Bary, William Theodore. Sources of Japanese tradition. Vol. 1, Vol. 1. New York: Columbia University Press 2002 • Kanert M. Starożytna Japonia - miejsca, ludzie, historia, Kraków: WUJ 2006 • Laskowska, N. 2012. Indonezja. Historia państw świata XX i XXI wieku. Wyd. Trio, 2Nguyen Khac Vien, Vietnam a long history, Hanoi 2002 • Luong Hy V. (ed.), Postwar Vietnam. Dynamics of a Transforming Society, Boston 2003 • R.S. Milne and Diane K. Mauzy, 1999. Rautlege, Malaysian Politics Under Mahathir, 1999 • Sistem Administrasi Negara Republik Indonesia/SANRI – Bumi Aksara, 2003 • Slaghter Robert, Modern Thailand, Boston 2009 • Syaafrudin Bahar, Sekretariat Negara, 1997. 50 Years of the Independent Indonesia • Totman, Conrad. 2009. Historia Japonii. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. • Tubielewicz J. Mitologia Japonii, Warszawa: WAiF 1986 • Tubielewicz J. Od mitu do historii. Wykłady o Japonii, Warszawa: TRIO 2006 • Varley P. Kultura japońska, Kraków: WUJ 2006 • Vickers, A. 2013. A History of Modern Indonesia, Cambridge University Press, 2013, |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EU student /ka: Zna podstawową terminologię z zakresu historii, historiografii, wiedzy o kulturze i społeczeństwie, zróżnicowaniu językowym i kulturowym regionu; Dostrzega historyczne współzależności między poszczególnymi społeczeństwami i państwami regionu (również w kontekście międzynarodowym), zna i rozumie zróżnicowane podstawy tożsamości narodów i społeczności regionu / obszaru; Wyszukuje, analizuje, ocenia, selekcjonuje i wykorzystuje informacje dotyczące regionu / obszaru w zasobach informacji pisanych i elektronicznych;; Potrafi dokonać krytyki i interpretacji źródeł historycznych, przekazów ustnych i pisemnych dotyczących narodów, państw i społeczności regionu / obszaru; Potrafi dokonać analizy wydarzeń i procesów historycznych w regionie / obszarze na zasadzie porównawczej i przyczynowo-skutkowej w oparciu o literaturę przedmiotu; Efektywnie ocenia własną pracę i krytycznie ocenia jej stopień zaawansowania; Na podstawie uzyskanej wiedzy historycznej potrafi współtworzyć trafne decyzje dotyczące współczesnych kontaktów państw regionu z Polską i innymi państwami na poziomie indywidualnym oraz na poziomie przedsiębiorstwa, instytucji lub organizacji pozarządowej; Ma świadomość relacji historycznych i współczesnych stosunków pomiędzy Polską a państwami regionu / obszaru, ma świadomość konieczności kierowania się w życiu zawodowym naukowym obiektywizmem oraz ogólnoludzkimi wartościami demokracji i tolerancji; |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM: Podstawowe kryteria: • aktywny udział i zaangażowanie w trakcie zajęć, prowadzonych w systemie stacjonarnym lub online, • znajomość zalecanej literatury przedmiotu, • zaliczenie egzaminu końcowego przeprowadzonego w systemie stacjonarnym lub online Skala ocen Kryteria oceniania bardzo dobry (bdb; 5,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane, z ewentualnymi pojedynczymi nieścisłościami, które nie mają znaczenia dla osiągnięcia poszczególnych efektów; dobry plus (+db; 4,5): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z nielicznymi błędami; dobry (db; 4,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z szeregiem błędów i/lub pojedynczych braków; dostateczny plus (+dst; 3,5): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z szeregiem błędów i/lub brakami; dostateczny (dst; 3,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z dużymi błędami i/lub brakami; niedostateczny (ndst; 2,0): zakładane efekty uczenia się nie zostały uzyskane. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Piotr Grablunas, Marcin Kłos | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Piotr Grablunas, Marcin Kłos | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Piotr Grablunas, Iskandar Harahap, Marcin Kłos | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Piotr Grablunas, Marcin Kłos, Daria Zozula | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.