Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Histora Grecji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-FR-HG-22
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Histora Grecji
Jednostka: Instytut Lingwistyki Stosowanej
Grupy: Filologia, specjalność filologia nowogrecka, studia stacjonarne I stopnia, semestr 2
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

Filologie regionów

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

Zapoznanie się z procesem powstania i rozwoju państwowości greckiej.

Przekazanie wiedzy z zakresu historii Grecji.

Utrwalenie podstawowych wydarzeń i faktów historycznych.

Poznanie głównych kierunków polityki greckiej w zakresie kształtowania państwa i polityki zagranicznej.

Zapoznanie się z biografiami znaczących postaci.

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

brak

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Informacje o dostępności materiałów przedstawia prowadzący.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład konwersatoryjny ✔

Wykład problemowy ✔

Dyskusja ✔

Praca z tekstem ✔

Inne – możliwe zadania w e-learning ✔

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności

Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 60

Praca własna studenta*

Przygotowanie do zajęć 20

Czytanie wskazanej literatury 20

Przygotowanie pracy pisemnej, raportu, prezentacji, demonstracji, itp. 10

Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia 10

SUMA GODZIN 120

LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU 4 za dwa semestry 2/2

Literatura:

Podstawowa:

• Zakrzewski K. Historia Bizancjum. Kraków 1999 (reprint z 1938, ale nadal jedyny polski podręcznik).

• Hansen M.H., Demokracja ateńska w czasach Demostenesa. Warszawa 1999 (książka szczególnie wartościowa).

• Ostrogorski G., Dzieje Bizancjum. Warszawa 1967; 2 ed. 1968; 3 ed. 2008

• Brzeziński, Grecja (z cyklu: Historia państw świata w XX wieku), Warszawa 2002.

• R. Clogg, Historia Grecji Nowożytnej, Warszawa 2006.

• T. Czekalski, Pogrobowcy wielkiej idei, Kraków 2007.

• Historia Grecji, Kraków 2006.

• J. Kamiński, System konstytucyjny Grecji, Warszawa 2004.

Dodatkowa

• L. Akritidis, P. Akritidis, Parlament Grecji, Warsyawa 1998.

• G. Bernatowicz-Bierut, Droga Grecji, Hiszpanii i Portugalii do wspólnej Europy, Warszawa 1991.

• D. H. Close, Greece since 1945. Politics, economy and society, New York 2003.

• T. Czekalski, Grecja - poznajemy Unię Europejską, Łódź 2003.

• Z. Domarażyk, T. Wolski, CIA na Akropolu, Kraków 1972.

• Greece and Europe in the modern period: aspects of a troubled relationship, edit. Ph. Carabot, London 1995.

• Greece in a changing Europe. Between European integration and Balkan disintegration?, edit. K. Featherstone, K. Ifantis, New York 1995.

• Greece, the new Europe and the changing international order, H. J.Psomiades, B.Thomadakis, New York 1993.

• J. Juźków, Tagma Thanatu. Wspomnienia z greckiej partyzantki, Warszawa 1977.

• J. Knopek, Nowożytna Grecja w najnowszej historii Polski, Warszawa 1998.

• J. Knopek, Polacy w Grecji. Historia i współczesność, Warszawa 1997.

• K. R. Legg, J. M. Roberts, Modern Greece. A civilization on the periphery, London 2001.

• J. Lipski, Wojna na Bałkanach, Kraków 1913.

• J. Putrament, Akropol, Warszawa 1975.

• E. Rigas, Grecja naszych czasów, Warszawa 1962.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:

- Zna podstawową terminologię z zakresu historii, historiografii, wiedzy o kulturze i społeczeństwie, językoznawstwa greckiego;

- Dostrzega historyczne współzależności między poszczególnymi społeczeństwami i państwami Europy, w szczególności Bałkanów;

- zna i rozumie zróżnicowane podstawy tożsamości historycznej Grecji oraz innych narodów bałkańskich;

- wyszukuje, analizuje, ocenia, selekcjonuje i wykorzystuje informacje dotyczące Grecji i obszaru bałkańskiego w zasobach informacji pisanych i elektronicznych;

- Potrafi dokonać krytyki i interpretacji źródeł historycznych, przekazów ustnych i pisemnych dotyczących Grecji, Bałkan i innych państw;

- Potrafi dokonać analizy wydarzeń i procesów historycznych na obszarze Grecji oraz Bałkan na zasadzie porównawczej i przyczynowo-skutkowej w oparciu o literaturę przedmiotu;

- Efektywnie ocenia własną pracę i krytycznie ocenia jej stopień zaawansowania;

- Na podstawie uzyskanej wiedzy historycznej potrafi współtworzyć trafne decyzje dotyczące współczesnych kontaktów polsko-greckich na poziomie indywidualnym i na poziomie przedsiębiorstwa, instytucji lub organizacji pozarządowej;

- Ma świadomość szczególnych relacji historycznych i współczesnych stosunków polsko-greckich, ma świadomość konieczności kierowania się w życiu zawodowym naukowym obiektywizmem oraz ogólnoludzkimi i europejskimi wartościami demokracji i tolerancji.

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:

Podstawowe kryteria:

• aktywny udział i zaangażowanie w trakcie zajęć;

• znajomość zalecanej literatury przedmiotu;

• zaliczenie egzaminu końcowego.

Skala ocen

Kryteria oceniania

bardzo dobry (bdb; 5,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane, z ewentualnymi pojedynczymi nieścisłościami, które nie mają znaczenia dla osiągnięcia poszczególnych efektów;

dobry plus (+db; 4,5): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z nielicznymi błędami;

dobry (db; 4,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z szeregiem błędów i/lub pojedynczych braków;

dostateczny plus (+dst; 3,5): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z szeregiem błędów i/lub brakami;

dostateczny (dst; 3,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z dużymi błędami i/lub brakami;

niedostateczny (ndst; 2,0): zakładane efekty uczenia się nie zostały uzyskane.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Jędrzej Paszkiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jędrzej Paszkiewicz
Prowadzący grup: Jędrzej Paszkiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jędrzej Paszkiewicz
Prowadzący grup: Jędrzej Paszkiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30

Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Jędrzej Paszkiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)