Fonetyka i fonologia języka angielskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-FIFJA-22 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Fonetyka i fonologia języka angielskiego |
Jednostka: | Instytut Filologii Wschodniosłowiańskich |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | kierunek studiów: filologia wschodniosłowiańska specjalności studiów: - filologia rosyjska z filologią angielską - filologia ukraińska z filologią angielską |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Przekazanie wiedzy z zakresu fonetyki opisowej i elementów fonologii języka angielskiego; przekazanie podstawowej terminologii dziedziny; rozwinięcie umiejętności analizy zjawisk językowych; wyrobienie umiejętności identyfikowania podobieństw i różnic między systemami fonologicznymi różnych języków. Rozwinięcie umiejętności komunikacji na tematy powiązane z treściami kursu; rozwinięcie wrażliwości i otwartości na różnorodne zjawiska językowe, w tym fonetyczne. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | zaawansowana znajomość języka angielskiego |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Na platformie WAMoodle |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Konwersatorium, z użyciem środków multimedialnych, na którym studenci omawiają wybrane problemy związane z fonetyką i fonologią języka angielskiego przy wykorzystaniu opracowań krytycznych, które należało przeczytać przed zajęciami) Dyskusja Praca z tekstem Metoda ćwiczeniowa Demonstracje dźwiękowe i/lub video Praca w grupach |
Pełny opis: |
Język, językoznawstwo, fonetyka, fonologia. Anatomia aparatu mowy. Opis artykulacyjny głosek. Fonemy języka angielskiego i ich warianty pozycyjne (allofony). Transkrypcja fonemiczna i allofoniczna języka angielskiego. Fonologia porównawcza języka angielskiego i języka polskiego. Sylaba. Fonotaktyka (fonologia kombinatoryjna) języka angielskiego. Cechy suprasegmentalne języka angielskiego: akcent wyrazowy i frazowy. |
Literatura: |
Ashby, Michael and John Maidment. 2005. Introducing phonetic science. Cambridge: Cambridge University Press. Collins, Beverley and Inger Mees. 2003. Practical phonetics and phonology. A resource book for students. London: Routledge. (3rd edition 2013.) Cruttenden, Alan. 2014. Gimson’s pronunciation of English. (8th edition.) London: Hodder Arnold. Jones, Daniel. 2011. Cambridge English pronouncing dictionary. (18th edition by Peter Roach, Jane Setter and John Esling. With CD-ROM.) Cambridge: Cambridge University Press. Wells, John C. 2008. Longman pronunciation dictionary. (3rd edition. With CD-ROM.) London: Longman. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka: posiada umiejętność podstawowego opisu artykulacji dźwięków mowy języka angielskiego umie wymienić elementy fonemiczne języka angielskiego i przeprowadzić ich ogólną systematyzację potrafi przeprowadzić podstawowe porównanie artykulacji dźwięków angielskich i polskich oraz systemów fonemicznych tych języków rozumie zasady transkrypcji fonemicznej i allofonicznej oraz potrafi z nich korzystać umie opisać główne zjawiska związane wariantywnością fonostylistyczną i socjofonetyczną w języku angielskim potrafi nazwać główne zjawiska suprasegmentalne ma umiejętność korzystania z podstawowych źródeł piśmienniczych dziedziny potrafi odnieść zdobytą wiedzę do własnej wymowy w języku angielskim oraz do wymowy innych osób, zarówno rodzimych użytkowników, jak i uczących się uświadamia sobie potrzebę dalszego doskonalenia swoich umiejętności oraz wie, jak to robić |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania: - obecność na zajęciach, - aktywny udział i zaangażowanie w trakcie zajęć, - znajomość zalecanej literatury przedmiotu, Metody oceniania: • Metody kształtujące: bieżąca ocena i ewentualna korekta realizacji zadań wykonywanych w trakcie zajęć oraz w domu. • Metody podsumowujące: ostateczna, końcowa ocena wykonania zadań polega na przeprowadzeniu kolokwium zaliczeniowego. SKALA OCEN: • bardzo dobry (bdb; 5,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty; • dobry plus (+db; 4,5): Osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami; • dobry (db; 4,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów; • dostateczny plus (+dst; 3,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami; • dostateczny (dst; 3,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami; • niedostateczny (ndst; 2,0): brak osiągnięcia przez studenta zakładanych efektów kształcenia. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
KON
KON
KON
CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Paula Orzechowska, Jarosław Weckwerth | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
KON
KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Balas, Małgorzata Kul | |
Prowadzący grup: | Anna Balas, Małgorzata Kul | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR KON
KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Grzegorz Michalski, Geoffrey Schwartz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.