Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Fonetyka i fonologia języka angielskiego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-FIFJA-22
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Fonetyka i fonologia języka angielskiego
Jednostka: Instytut Filologii Wschodniosłowiańskich
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

kierunek studiów: filologia wschodniosłowiańska

specjalności studiów:

- filologia rosyjska z filologią angielską

- filologia ukraińska z filologią angielską

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

Przekazanie wiedzy z zakresu fonetyki opisowej i elementów fonologii języka angielskiego; przekazanie podstawowej terminologii dziedziny; rozwinięcie umiejętności analizy zjawisk językowych; wyrobienie umiejętności identyfikowania podobieństw i różnic między systemami fonologicznymi różnych języków.

Rozwinięcie umiejętności komunikacji na tematy powiązane z treściami kursu; rozwinięcie wrażliwości i otwartości na różnorodne zjawiska językowe, w tym fonetyczne.

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

zaawansowana znajomość języka angielskiego

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Na platformie WAMoodle

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Konwersatorium, z użyciem środków multimedialnych, na którym studenci omawiają wybrane problemy związane z fonetyką i fonologią języka angielskiego przy wykorzystaniu opracowań krytycznych, które należało przeczytać przed zajęciami)

Dyskusja

Praca z tekstem

Metoda ćwiczeniowa

Demonstracje dźwiękowe i/lub video

Praca w grupach

Pełny opis:

Język, językoznawstwo, fonetyka, fonologia.

Anatomia aparatu mowy. Opis artykulacyjny głosek.

Fonemy języka angielskiego i ich warianty pozycyjne (allofony).

Transkrypcja fonemiczna i allofoniczna języka angielskiego.

Fonologia porównawcza języka angielskiego i języka polskiego.

Sylaba. Fonotaktyka (fonologia kombinatoryjna) języka angielskiego.

Cechy suprasegmentalne języka angielskiego: akcent wyrazowy i frazowy.

Literatura:

Ashby, Michael and John Maidment. 2005. Introducing phonetic science. Cambridge: Cambridge University Press.

Collins, Beverley and Inger Mees. 2003. Practical phonetics and phonology. A resource book for students. London: Routledge. (3rd edition 2013.)

Cruttenden, Alan. 2014. Gimson’s pronunciation of English. (8th edition.) London: Hodder Arnold.

Jones, Daniel. 2011. Cambridge English pronouncing dictionary. (18th edition by Peter Roach, Jane Setter and John Esling. With CD-ROM.) Cambridge: Cambridge University Press.

Wells, John C. 2008. Longman pronunciation dictionary. (3rd edition. With CD-ROM.) London: Longman.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się

student/ka:

posiada umiejętność podstawowego opisu artykulacji dźwięków mowy języka angielskiego

umie wymienić elementy fonemiczne języka angielskiego i przeprowadzić ich ogólną systematyzację

potrafi przeprowadzić podstawowe porównanie artykulacji dźwięków angielskich i polskich oraz systemów fonemicznych tych języków

rozumie zasady transkrypcji fonemicznej i allofonicznej oraz potrafi z nich korzystać

umie opisać główne zjawiska związane wariantywnością fonostylistyczną i socjofonetyczną w języku angielskim

potrafi nazwać główne zjawiska suprasegmentalne

ma umiejętność korzystania z podstawowych źródeł piśmienniczych dziedziny

potrafi odnieść zdobytą wiedzę do własnej wymowy w języku angielskim oraz do wymowy innych osób, zarówno rodzimych użytkowników, jak i uczących się

uświadamia sobie potrzebę dalszego doskonalenia swoich umiejętności oraz wie, jak to robić

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceniania:

- obecność na zajęciach,

- aktywny udział i zaangażowanie w trakcie zajęć,

- znajomość zalecanej literatury przedmiotu,

Metody oceniania:

• Metody kształtujące:

bieżąca ocena i ewentualna korekta realizacji zadań wykonywanych w trakcie zajęć oraz w domu.

• Metody podsumowujące:

ostateczna, końcowa ocena wykonania zadań polega na przeprowadzeniu kolokwium zaliczeniowego.

SKALA OCEN:

• bardzo dobry (bdb; 5,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty;

• dobry plus (+db; 4,5): Osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami;

• dobry (db; 4,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów;

• dostateczny plus (+dst; 3,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami;

• dostateczny (dst; 3,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami;

• niedostateczny (ndst; 2,0): brak osiągnięcia przez studenta zakładanych efektów kształcenia.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Paula Orzechowska, Jarosław Weckwerth
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Balas, Małgorzata Kul
Prowadzący grup: Anna Balas, Małgorzata Kul
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Grzegorz Michalski, Geoffrey Schwartz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)