Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Fonetyka artykulacyjno-korekcyjna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-FAK-11
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Fonetyka artykulacyjno-korekcyjna
Jednostka: Instytut Filologii Romańskiej
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 LUB 5.00 LUB 2.00 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język francuski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

filologia romańska

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

1/ przekazanie wiedzy o podstawowych pojęciach z zakresu fonetyki i fonologii

2/ przekazanie szczegółowej wiedzy o systemie wokalicznym oraz istotnych informacji o systemie konsonantycznym języka francuskiego

3/ ukazanie przydatności zastosowania pojęcia sylaby fonetycznej w celu rozpoznania odpowiedniej samogłoski

4/ przekazanie wiedzy na temat elementów prozodycznych

5/ wyrobienie umiejętności rozpoznawania poszczególnych dźwięków ze słuchu

6/ wyrobienie umiejętności zastosowania teoretycznego opisu samogłosek francuskich do ich prawidłowej wymowy

7/ wyrobienie u studentów umiejętności samodzielnej transkrypcji tekstu w języku francuskim

8/ kształtowanie świadomości o zachodzących zmianach w systemie wokalicznym języka francuskiego

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Skrócony opis:

Podstawowe wiadomości z dziedziny fonetyki i fonologii.

Pełny opis:

Poruszane zagadnienia dotyczą artykulacji dźwięków języka francuskiego a w szczególności specyfiki francuskiego systemu wokalicznego (trapez wokaliczny, opozycja samogłosek ze względu na miejsce artykulacji, sposobu artykulacji, samogłoski nosowe) a także elementów prozodycznych (akcent, rytm, intonacja), iloczasu samogłosek, łączenia międzywyrazowego. Teoretycznemu opisowi towarzyszą ćwiczenia praktyczne, które, poza ćwiczeniem wymowy, obejmują także transkrypcję tekstów w alfabecie API. Szczególny nacisk położony jest na ćwiczenie wymowy, zwłaszcza samogłosek i półsamogłosek języka francuskiego oraz na ćwiczenia ze słuchu.

Literatura:

1) Abry D., Chalaron M.-L., Les 500 exercices de phonétique, Hachette, Paris, 2010.

2) Béchade H., Phonétique et morphologie du français moderne et contemporain, PUF, Paris, 1989.

3) Charliac L., Motron A.-C., Phonétique progressive du francais, avec 600 exercices, CLE, Paris, 1998.

4) Filliolet C., Vandendriessche A., La phonétique par les textes, Belin, Péronnas, 2010.

5) Kacprzak A., Sypnicki J., , Éléments de grammaire française, Wyd. Nauk UAM, Poznań, 2002.

6) Kaneman-Pougatch M., Pedoya-Guimbretiere E., Phonétique du francais: Plaisir des sons, Hatier, 1991.

7) Lauret B., Enseigner la prononciation du français : questions et outils, Hachette, Paris, 2007.

8) Léon P., Prononciation du français standard, Didier, Paris, 1972.

9) Pagniez-Delbart T., A l’écoute des sons, vol. 1 (les voyelles), CLE International, 1992.

10) Platkow A., , Wymowa francuska, Wiedza Powszechna, Warszawa, 1977.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:

1/ zna i potrafi poprawnie posługiwać się podstawowymi terminami z zakresu fonetyki i fonologii

2/ klasyfikuje i opisuje za pomocą cech artykulacyjnych dźwięki języka francuskiego

3/ dostrzega relacje pomiędzy umiejętnością prawidłowego podziału na sylabę fonetyczną i scharakteryzowaniem dźwięku

4/ rozumie znaczenie elementów prozodycznych (akcent, rytm, intonacja) oraz łączenia międzywyrazowego dla tworzenia tekstu ustnego w języku francuskim

5/ wymawia prawidłowo dźwięki języka francuskiego

6/ przyporządkowuje, rozpoznaje poszczególne samogłoski języka francuskiego ze słuchu

7/ korzysta z teoretycznego opisu samogłosek języka francuskiego w celu korekty swojej wymowy i samodzielnej pracy nad jej doskonaleniem

8/ potrafi odczytać i samodzielnie dokonuje transkrypcji tekstu w języku francuskim

9/ charakteryzuje tendencje artykulacyjne współczesnego j. francuskiego

Metody i kryteria oceniania:

Przygotowanie do zajęć: zagadnienia teoretyczne a w szczególności ćwiczenia artykulacyjne. Przygotowanie zadań z transkrypcji tekstu – praca samodzielna. Ćwiczenia wymowy na podstawie przekazanych wiadomości teoretycznych i ćwiczeń praktycznych wykonywanych na zajęciach – praca własna. Zaliczenie na ocenę z wymowy/czytanie tekstu i egzamin pisemny po zakończeniu zajęć.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin
Skrócony opis:

Poruszane zagadnienia dotyczą artykulacji dźwięków języka francuskiego a w szczególności specyfiki francuskiego systemu wokalicznego (trapez wokaliczny, opozycja samogłosek ze względu na miejsce artykulacji, sposobu artykulacji, samogłoski nosowe) a także elementów prozodycznych (akcent, rytm, intonacja), iloczasu samogłosek, łączenia międzywyrazowego. Teoretycznemu opisowi towarzyszą ćwiczenia praktyczne, które, poza ćwiczeniem wymowy, obejmują także transkrypcję tekstów w alfabecie API. Szczególny nacisk położony jest na ćwiczenie wymowy, zwłaszcza samogłosek i półsamogłosek języka francuskiego oraz na ćwiczenia ze słuchu.

Pełny opis:

Poruszane zagadnienia dotyczą artykulacji dźwięków języka francuskiego a w szczególności specyfiki francuskiego systemu wokalicznego (trapez wokaliczny, opozycja samogłosek ze względu na miejsce artykulacji, sposobu artykulacji, samogłoski nosowe) a także elementów prozodycznych (akcent, rytm, intonacja), iloczasu samogłosek, łączenia międzywyrazowego. Teoretycznemu opisowi towarzyszą ćwiczenia praktyczne, które, poza ćwiczeniem wymowy, obejmują także transkrypcję tekstów w alfabecie API. Szczególny nacisk położony jest na ćwiczenie wymowy, zwłaszcza samogłosek i półsamogłosek języka francuskiego oraz na ćwiczenia ze słuchu. Przygotowanie do zajęć: zagadnienia teoretyczne a w szczególności ćwiczenia artykulacyjne. Przygotowanie zadań z transkrypcji tekstu – praca samodzielna. Ćwiczenia wymowy na podstawie przekazanych wiadomości teoretycznych i ćwiczeń praktycznych wykonywanych na zajęciach – praca własna. Zaliczenie na ocenę z wymowy/czytanie tekstu i egzamin pisemny po zakończeniu zajęć.

Literatura:

1) Abry D., Chalaron M.-L., Les 500 exercices de phonétique, Hachette, Paris, 2010.

2) Béchade H., Phonétique et morphologie du français moderne et contemporain, PUF, Paris, 1989.

3) Charliac L., Motron A.-C., Phonétique progressive du francais, avec 600 exercices, CLE, Paris, 1998.

4) Filliolet C., Vandendriessche A., La phonétique par les textes, Belin, Péronnas, 2010.

5) Kacprzak A., Sypnicki J., , Éléments de grammaire française, Wyd. Nauk UAM, Poznań, 2002.

6) Kaneman-Pougatch M., Pedoya-Guimbretiere E., Phonétique du francais: Plaisir des sons, Hatier, 1991.

7) Lauret B., Enseigner la prononciation du français : questions et outils, Hachette, Paris, 2007.

8) Léon P., Prononciation du français standard, Didier, Paris, 1972.

9) Pagniez-Delbart T., A l’écoute des sons, vol. 1 (les voyelles), CLE International, 1992.

10) Platkow A., , Wymowa francuska, Wiedza Powszechna, Warszawa, 1977.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin
Skrócony opis:

Poruszane zagadnienia dotyczą artykulacji dźwięków języka francuskiego a w szczególności specyfiki francuskiego systemu wokalicznego (trapez wokaliczny, opozycja samogłosek ze względu na miejsce artykulacji, sposobu artykulacji, samogłoski nosowe) a także elementów prozodycznych (akcent, rytm, intonacja), iloczasu samogłosek, łączenia międzywyrazowego. Teoretycznemu opisowi towarzyszą ćwiczenia praktyczne, które, poza ćwiczeniem wymowy, obejmują także transkrypcję tekstów w alfabecie API. Szczególny nacisk położony jest na ćwiczenie wymowy, zwłaszcza samogłosek i półsamogłosek języka francuskiego oraz na ćwiczenia ze słuchu.

Pełny opis:

Poruszane zagadnienia dotyczą artykulacji dźwięków języka francuskiego a w szczególności specyfiki francuskiego systemu wokalicznego (trapez wokaliczny, opozycja samogłosek ze względu na miejsce artykulacji, sposobu artykulacji, samogłoski nosowe) a także elementów prozodycznych (akcent, rytm, intonacja), iloczasu samogłosek, łączenia międzywyrazowego. Teoretycznemu opisowi towarzyszą ćwiczenia praktyczne, które, poza ćwiczeniem wymowy, obejmują także transkrypcję tekstów w alfabecie API. Szczególny nacisk położony jest na ćwiczenie wymowy, zwłaszcza samogłosek i półsamogłosek języka francuskiego oraz na ćwiczenia ze słuchu. Przygotowanie do zajęć: zagadnienia teoretyczne a w szczególności ćwiczenia artykulacyjne. Przygotowanie zadań z transkrypcji tekstu – praca samodzielna. Ćwiczenia wymowy na podstawie przekazanych wiadomości teoretycznych i ćwiczeń praktycznych wykonywanych na zajęciach – praca własna. Zaliczenie na ocenę z wymowy/czytanie tekstu i egzamin pisemny po zakończeniu zajęć.

Literatura:

1) Abry D., Chalaron M.-L., Les 500 exercices de phonétique, Hachette, Paris, 2010.

2) Béchade H., Phonétique et morphologie du français moderne et contemporain, PUF, Paris, 1989.

3) Charliac L., Motron A.-C., Phonétique progressive du francais, avec 600 exercices, CLE, Paris, 1998.

4) Filliolet C., Vandendriessche A., La phonétique par les textes, Belin, Péronnas, 2010.

5) Kacprzak A., Sypnicki J., , Éléments de grammaire française, Wyd. Nauk UAM, Poznań, 2002.

6) Kaneman-Pougatch M., Pedoya-Guimbretiere E., Phonétique du francais: Plaisir des sons, Hatier, 1991.

7) Lauret B., Enseigner la prononciation du français : questions et outils, Hachette, Paris, 2007.

8) Léon P., Prononciation du français standard, Didier, Paris, 1972.

9) Pagniez-Delbart T., A l’écoute des sons, vol. 1 (les voyelles), CLE International, 1992.

10) Platkow A., , Wymowa francuska, Wiedza Powszechna, Warszawa, 1977.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)