Fonetyka artykulacyjno-korekcyjna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-FAK-11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Fonetyka artykulacyjno-korekcyjna |
Jednostka: | Instytut Filologii Romańskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
LUB
5.00
LUB
2.00
LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język francuski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia romańska |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | 1/ przekazanie wiedzy o podstawowych pojęciach z zakresu fonetyki i fonologii 2/ przekazanie szczegółowej wiedzy o systemie wokalicznym oraz istotnych informacji o systemie konsonantycznym języka francuskiego 3/ ukazanie przydatności zastosowania pojęcia sylaby fonetycznej w celu rozpoznania odpowiedniej samogłoski 4/ przekazanie wiedzy na temat elementów prozodycznych 5/ wyrobienie umiejętności rozpoznawania poszczególnych dźwięków ze słuchu 6/ wyrobienie umiejętności zastosowania teoretycznego opisu samogłosek francuskich do ich prawidłowej wymowy 7/ wyrobienie u studentów umiejętności samodzielnej transkrypcji tekstu w języku francuskim 8/ kształtowanie świadomości o zachodzących zmianach w systemie wokalicznym języka francuskiego |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Skrócony opis: |
Podstawowe wiadomości z dziedziny fonetyki i fonologii. |
Pełny opis: |
Poruszane zagadnienia dotyczą artykulacji dźwięków języka francuskiego a w szczególności specyfiki francuskiego systemu wokalicznego (trapez wokaliczny, opozycja samogłosek ze względu na miejsce artykulacji, sposobu artykulacji, samogłoski nosowe) a także elementów prozodycznych (akcent, rytm, intonacja), iloczasu samogłosek, łączenia międzywyrazowego. Teoretycznemu opisowi towarzyszą ćwiczenia praktyczne, które, poza ćwiczeniem wymowy, obejmują także transkrypcję tekstów w alfabecie API. Szczególny nacisk położony jest na ćwiczenie wymowy, zwłaszcza samogłosek i półsamogłosek języka francuskiego oraz na ćwiczenia ze słuchu. |
Literatura: |
1) Abry D., Chalaron M.-L., Les 500 exercices de phonétique, Hachette, Paris, 2010. 2) Béchade H., Phonétique et morphologie du français moderne et contemporain, PUF, Paris, 1989. 3) Charliac L., Motron A.-C., Phonétique progressive du francais, avec 600 exercices, CLE, Paris, 1998. 4) Filliolet C., Vandendriessche A., La phonétique par les textes, Belin, Péronnas, 2010. 5) Kacprzak A., Sypnicki J., , Éléments de grammaire française, Wyd. Nauk UAM, Poznań, 2002. 6) Kaneman-Pougatch M., Pedoya-Guimbretiere E., Phonétique du francais: Plaisir des sons, Hatier, 1991. 7) Lauret B., Enseigner la prononciation du français : questions et outils, Hachette, Paris, 2007. 8) Léon P., Prononciation du français standard, Didier, Paris, 1972. 9) Pagniez-Delbart T., A l’écoute des sons, vol. 1 (les voyelles), CLE International, 1992. 10) Platkow A., , Wymowa francuska, Wiedza Powszechna, Warszawa, 1977. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi: 1/ zna i potrafi poprawnie posługiwać się podstawowymi terminami z zakresu fonetyki i fonologii 2/ klasyfikuje i opisuje za pomocą cech artykulacyjnych dźwięki języka francuskiego 3/ dostrzega relacje pomiędzy umiejętnością prawidłowego podziału na sylabę fonetyczną i scharakteryzowaniem dźwięku 4/ rozumie znaczenie elementów prozodycznych (akcent, rytm, intonacja) oraz łączenia międzywyrazowego dla tworzenia tekstu ustnego w języku francuskim 5/ wymawia prawidłowo dźwięki języka francuskiego 6/ przyporządkowuje, rozpoznaje poszczególne samogłoski języka francuskiego ze słuchu 7/ korzysta z teoretycznego opisu samogłosek języka francuskiego w celu korekty swojej wymowy i samodzielnej pracy nad jej doskonaleniem 8/ potrafi odczytać i samodzielnie dokonuje transkrypcji tekstu w języku francuskim 9/ charakteryzuje tendencje artykulacyjne współczesnego j. francuskiego |
Metody i kryteria oceniania: |
Przygotowanie do zajęć: zagadnienia teoretyczne a w szczególności ćwiczenia artykulacyjne. Przygotowanie zadań z transkrypcji tekstu – praca samodzielna. Ćwiczenia wymowy na podstawie przekazanych wiadomości teoretycznych i ćwiczeń praktycznych wykonywanych na zajęciach – praca własna. Zaliczenie na ocenę z wymowy/czytanie tekstu i egzamin pisemny po zakończeniu zajęć. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Poruszane zagadnienia dotyczą artykulacji dźwięków języka francuskiego a w szczególności specyfiki francuskiego systemu wokalicznego (trapez wokaliczny, opozycja samogłosek ze względu na miejsce artykulacji, sposobu artykulacji, samogłoski nosowe) a także elementów prozodycznych (akcent, rytm, intonacja), iloczasu samogłosek, łączenia międzywyrazowego. Teoretycznemu opisowi towarzyszą ćwiczenia praktyczne, które, poza ćwiczeniem wymowy, obejmują także transkrypcję tekstów w alfabecie API. Szczególny nacisk położony jest na ćwiczenie wymowy, zwłaszcza samogłosek i półsamogłosek języka francuskiego oraz na ćwiczenia ze słuchu. |
|
Pełny opis: |
Poruszane zagadnienia dotyczą artykulacji dźwięków języka francuskiego a w szczególności specyfiki francuskiego systemu wokalicznego (trapez wokaliczny, opozycja samogłosek ze względu na miejsce artykulacji, sposobu artykulacji, samogłoski nosowe) a także elementów prozodycznych (akcent, rytm, intonacja), iloczasu samogłosek, łączenia międzywyrazowego. Teoretycznemu opisowi towarzyszą ćwiczenia praktyczne, które, poza ćwiczeniem wymowy, obejmują także transkrypcję tekstów w alfabecie API. Szczególny nacisk położony jest na ćwiczenie wymowy, zwłaszcza samogłosek i półsamogłosek języka francuskiego oraz na ćwiczenia ze słuchu. Przygotowanie do zajęć: zagadnienia teoretyczne a w szczególności ćwiczenia artykulacyjne. Przygotowanie zadań z transkrypcji tekstu – praca samodzielna. Ćwiczenia wymowy na podstawie przekazanych wiadomości teoretycznych i ćwiczeń praktycznych wykonywanych na zajęciach – praca własna. Zaliczenie na ocenę z wymowy/czytanie tekstu i egzamin pisemny po zakończeniu zajęć. |
|
Literatura: |
1) Abry D., Chalaron M.-L., Les 500 exercices de phonétique, Hachette, Paris, 2010. 2) Béchade H., Phonétique et morphologie du français moderne et contemporain, PUF, Paris, 1989. 3) Charliac L., Motron A.-C., Phonétique progressive du francais, avec 600 exercices, CLE, Paris, 1998. 4) Filliolet C., Vandendriessche A., La phonétique par les textes, Belin, Péronnas, 2010. 5) Kacprzak A., Sypnicki J., , Éléments de grammaire française, Wyd. Nauk UAM, Poznań, 2002. 6) Kaneman-Pougatch M., Pedoya-Guimbretiere E., Phonétique du francais: Plaisir des sons, Hatier, 1991. 7) Lauret B., Enseigner la prononciation du français : questions et outils, Hachette, Paris, 2007. 8) Léon P., Prononciation du français standard, Didier, Paris, 1972. 9) Pagniez-Delbart T., A l’écoute des sons, vol. 1 (les voyelles), CLE International, 1992. 10) Platkow A., , Wymowa francuska, Wiedza Powszechna, Warszawa, 1977. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Poruszane zagadnienia dotyczą artykulacji dźwięków języka francuskiego a w szczególności specyfiki francuskiego systemu wokalicznego (trapez wokaliczny, opozycja samogłosek ze względu na miejsce artykulacji, sposobu artykulacji, samogłoski nosowe) a także elementów prozodycznych (akcent, rytm, intonacja), iloczasu samogłosek, łączenia międzywyrazowego. Teoretycznemu opisowi towarzyszą ćwiczenia praktyczne, które, poza ćwiczeniem wymowy, obejmują także transkrypcję tekstów w alfabecie API. Szczególny nacisk położony jest na ćwiczenie wymowy, zwłaszcza samogłosek i półsamogłosek języka francuskiego oraz na ćwiczenia ze słuchu. |
|
Pełny opis: |
Poruszane zagadnienia dotyczą artykulacji dźwięków języka francuskiego a w szczególności specyfiki francuskiego systemu wokalicznego (trapez wokaliczny, opozycja samogłosek ze względu na miejsce artykulacji, sposobu artykulacji, samogłoski nosowe) a także elementów prozodycznych (akcent, rytm, intonacja), iloczasu samogłosek, łączenia międzywyrazowego. Teoretycznemu opisowi towarzyszą ćwiczenia praktyczne, które, poza ćwiczeniem wymowy, obejmują także transkrypcję tekstów w alfabecie API. Szczególny nacisk położony jest na ćwiczenie wymowy, zwłaszcza samogłosek i półsamogłosek języka francuskiego oraz na ćwiczenia ze słuchu. Przygotowanie do zajęć: zagadnienia teoretyczne a w szczególności ćwiczenia artykulacyjne. Przygotowanie zadań z transkrypcji tekstu – praca samodzielna. Ćwiczenia wymowy na podstawie przekazanych wiadomości teoretycznych i ćwiczeń praktycznych wykonywanych na zajęciach – praca własna. Zaliczenie na ocenę z wymowy/czytanie tekstu i egzamin pisemny po zakończeniu zajęć. |
|
Literatura: |
1) Abry D., Chalaron M.-L., Les 500 exercices de phonétique, Hachette, Paris, 2010. 2) Béchade H., Phonétique et morphologie du français moderne et contemporain, PUF, Paris, 1989. 3) Charliac L., Motron A.-C., Phonétique progressive du francais, avec 600 exercices, CLE, Paris, 1998. 4) Filliolet C., Vandendriessche A., La phonétique par les textes, Belin, Péronnas, 2010. 5) Kacprzak A., Sypnicki J., , Éléments de grammaire française, Wyd. Nauk UAM, Poznań, 2002. 6) Kaneman-Pougatch M., Pedoya-Guimbretiere E., Phonétique du francais: Plaisir des sons, Hatier, 1991. 7) Lauret B., Enseigner la prononciation du français : questions et outils, Hachette, Paris, 2007. 8) Léon P., Prononciation du français standard, Didier, Paris, 1972. 9) Pagniez-Delbart T., A l’écoute des sons, vol. 1 (les voyelles), CLE International, 1992. 10) Platkow A., , Wymowa francuska, Wiedza Powszechna, Warszawa, 1977. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.