Dziedzictwo kulturowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-DK-DU-12 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.3
|
Nazwa przedmiotu: | Dziedzictwo kulturowe |
Jednostka: | Katedra Ekokomunikacji |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Filologia - lingwistyka stosowana - ekokomunikacja |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | - Zapoznanie studentów z doniosłością dziedzictwa kulturowego danej wspólnoty komunikacyjnej o charakterze etnicznym celem podniesienia wśród studentów jako uczestników komunikacji w wymiarze międzykulturowym świadomości odnośnie własnej przynależności do określonej wspólnoty etnicznej jako ważnego elementu szeroko pojętego środowiska kulturowo – językowo - komunikacyjnego. - Utrzymywanie i stosowanie wiedzy dotyczącej dziedzictwa kulturowego w komunikacji o charakterze międzykulturowym w wymiarze jednostkowym i masowym (plurikulturalizm i plurilingwalizm). - Rozwój u każdego komunikatora tzw. open and multiple identity. - Wykształcenie u komunikatora świadomości odnośnie funkcjonowania w społeczeństwie w charakterze tzw. „pośrednika kulturowego”. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Skrócony opis: |
Różne typy dziedzictwa kulturowego. |
Pełny opis: |
Język wykładowy: angielski, polski. Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych: - znajomość języka angielskiego na poziomie licencjatu w zakresie filologii angielskiej (języka angielskiego) lub na poziomie pozwalającym nauczać ten język w szkole podstawowej i gimnazjum. Opis treści kształcenia: 1. Wybrane definicje kultury 2. Pojęcie dziedzictwa kulturowego 3. Pojęcie różnorodności kulturowej 4. Kultura i rozwój osobisty 5. Pojęcie polityki kulturalnej 6. Przemysł kulturowy (książki i inne materiały drukowane, materiały audiowizualne, rzemiosło artystyczne, architektura) 7. Sztuka i twórczość (literatura, poezja, teatr, kino) 8. Muzea jako forma uczenia się pozaszkolnego 9. Turystyka kulturalna jako forma uczenia się pozaszkolnego 10. Turystyka kulturalna jako forma zwiększania świadomości ekokulturowej komunikatorów. |
Literatura: |
Adorno, T. 1991. The culture industry: selected essays on mass culture. London: Routledge. Buttjes, D. i M. Byram. (red.). 1991. Mediating languages and cultures: towards an intercultural theory of foreign language education. Clevedon, UK: Multulingual Matters. Ember, M. i C.R. Ember. 1999. Compendium: cultures of the world. London: Macmillan. Fleischer, M. 2002. Teoria kultury i komunikacji. Wrocław. Kramsch, C. 1998. Language and culture. Oxford: Oxford University Press. Olszewska-Dyoniziak, B. 2001. Człowiek – kultura – osobowość. Wrocław: ATLA 2. Singelis, T.M. (red.). 1998. Teaching about culture, ethnicity, and diversity: exercises and planned activities. Thousand Oaks, CA: Sage Publications. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi: - Zreferować i porównać terminologię dotyczącą wiedzy w zakresie dziedzictwa kulturowego w odniesieniu do wybranych wspólnot kulturowo – etniczno - językowych. - Wyjaśnić umiejscowienie badań nad dziedzictwem kulturowym w obrębie komunikologii. - Czytać ze zrozumieniem i samodzielnie komentować prace naukowe z zakresu dziedzictwa kulturowego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposoby prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych efektów kształcenia: konwersatorium, lektura indywidualna, konsultacje, projekty. Metody oceniania stopnia osiągnięcia założonego efektu kształcenia: projekty indywidualne studentów. Kryteria oceniania: - aktywność w trakcie zajęć (korzystanie z konsultacji) - umiejętność zaprezentowania projektu wykonanego w ramach przedmiotu podczas konwersatorium. Skala ocen: 5,0 – bardzo dobre wykonanie projektu 4,5 – jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami 4,0 – dobre wykonanie projektu 3,5 – zadowalające wykonanie projektu z uwzględnieniem większej staranności wykonania strony graficznej projektu 3,0 – zadowalające wykonanie projektu 2,0 – niezadowalające wykonanie projektu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.