Dydaktyka języka niemieckiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-DJNk-ILS-12 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka języka niemieckiego |
Jednostka: | Instytut Lingwistyki Stosowanej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty dla programu X-S1x-LingStX |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | język niemiecki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | lingwistyka stosowana |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | zapoznanie się z wiedzą i nabycie umiejętności nauczania języka niemieckiego uczniów szkoły podstawowej w klasach IV-VIII wykształcenie umiejętności planowania i prowadzenia zajęć z zakresu nauczania języka obcego uczniów szkoły podstawowej klas IV-VIII merytoryczne przygotowanie do odbywania praktyk zawodowych |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | III rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Znajomość języka niemieckiego na poziomie B1 ESOKJ |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Materiały do zajęć oraz literatura podawane są na pierwszych zajęciach oraz dodatkowo dostępne online w grupie zajęciowej PNJN na MS Teams |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Dyskusja Praca z tekstem Metoda analizy przypadków Uczenie problemowe (Problem-based learning) Gra dydaktyczna/symulacyjna Metoda warsztatowa Pokaz i obserwacja Demonstracje dźwiękowe i/lub video Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”) Praca w grupach |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30 Praca własna studenta: Przygotowanie do zajęć 10 Czytanie wskazanej literatury 10 Przygotowanie pracy pisemnej, raportu, prezentacji, demonstracji, itp. 10 SUMA GODZIN 60 LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU 2 |
Skrócony opis: |
Dydaktyka języka niemieckiego na poziomie szkoły podstawowej (klasy IV-VIII) |
Pełny opis: |
Treści programowe dla zajęć/przedmiotu: Określanie celów i treści nauczania na drugim etapie edukacyjnym Konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania w szkole podstawowej Rozwijanie sprawności językowych - receptywnych Rozwijanie sprawności językowych - produktywnych Zintegrowane nauczanie sprawności językowych Nauczanie systemów językowych: leksyka Nauczanie systemów językowych: fonetyka Nauczanie gramatyki Przekazywanie wiedzy o kulturze niemieckiego obszaru językowego |
Literatura: |
Materiały informacyjne Ośrodka Rozwoju Edukacji: Ramowe plany nauczania: https://www.ore.edu.pl/2015/04/ramowe-plany-nauczania/ Scenariusze zajęć: https://www.ore.edu.pl/2015/04/scenariusze-lekcji/ Literatura: Ciepielewska-Kaczmarek, Luiza/Jentges, Sabine/Tammenga-Helmantel, Marjon (2020): Landeskunde im Kontext. Umsetzung von theoretischen Landeskundeansätzen in DaF-Lehrwerken. V&R unipress. Schart, Michael/Legutke, Michael (2012): Deutsch lehren lernen 01: Lehrkompetenz und Unterrichtsgestaltung, Klett. Surkamp, Carola (2017): Metzler Lexikon Fremdsprachendidaktik. Ansätze – Methoden – Grundbegriffe. Stuttgart, Weimar: J.B. Metzler. Rösler, Dietmar (2012): Deutsch als Fremdsprache. Eine Einführung. Stuttgart: Metzler Rösler, Dietmar/Würffel, Nicola (2014): Deutsch lehren lernen 05: Lernmaterialien und Medien, Klett. Widlok, Beate/Ciepielewska-Kaczmarek, Luiza et.al (2016): So lernen Kinder erfolgreich Deutsch. International erprobte Konzepte für den DaF/DaZ-Unterricht. Erich Schmidt Verlag. Widlok, Beate/Lundquist-Mog, Angelika (2015): Deutsch lehren lernen 08: DaF für Kinder, Klett. Wowro, Iwona/Jakosz, Mariusz/Gładysz, Jolanta (2019: Geöffnetes Zeitfenster nutzen! Frühes Fremdsprachenlernen – Zwischen Theorie und Praxis, V&R unipress Verlag. c) Czasopisma: Glottodidactica Deutsch als Fremdsprache Frühes Deutsch Nauczaj lepiej Języki obce w szkole |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka: potrafi identyfikować zadania szkolne w odniesieniu do celów kształcenia potrafi dokonać analizy i modyfikacji rozkładu materiału potrafi planować lekcję przy użyciu różnorodnych metod nauczania potrafi planować i przeprowadzać lekcje rozwijające sprawności językowe zna przykłady dobrych praktyk i potrafi je wykorzystać w nauczaniu systemów języka niemieckiego potrafi planować i przeprowadzać proces nauczania języka niemieckiego dzieci w zakresie treści krajo- i kulturoznawczych ma ogólną wiedzę dot. różnorodnych materiałów i środków dydaktycznych do nauczania i potrafi je zastosować w procesie nauczania |
Metody i kryteria oceniania: |
Test propozycje ćwiczeń i zadań Microteaching Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM: Prace pisemne oceniane w skali: bardzo dobry (bdb; 5,0): 92% do 100% dobry plus (+db; 4,5): 85% do 91% dobry (db; 4,0):76% do 84% dostateczny plus (+dst; 3,5): 68% do 75% dostateczny (dst; 3,0): 60% do 67% niedostateczny (ndst; 2,0): 0 do 59% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Luiza Ciepielewska-Kaczmarek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Luiza Ciepielewska-Kaczmarek | |
Prowadzący grup: | Luiza Ciepielewska-Kaczmarek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Luiza Ciepielewska-Kaczmarek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Luiza Ciepielewska-Kaczmarek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.