Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka języka niemieckiego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-DJNk-ILS-12
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Dydaktyka języka niemieckiego
Jednostka: Instytut Lingwistyki Stosowanej
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Przedmioty dla programu X-S1x-LingStX
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język niemiecki
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

lingwistyka stosowana


Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

zapoznanie się z wiedzą i nabycie umiejętności nauczania języka niemieckiego uczniów szkoły podstawowej w klasach IV-VIII

wykształcenie umiejętności planowania i prowadzenia zajęć z zakresu nauczania języka obcego uczniów szkoły podstawowej klas IV-VIII

merytoryczne przygotowanie do odbywania praktyk zawodowych

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

III rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Znajomość języka niemieckiego na poziomie B1 ESOKJ

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Materiały do zajęć oraz literatura podawane są na pierwszych zajęciach oraz dodatkowo dostępne online w grupie zajęciowej PNJN na MS Teams

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Dyskusja

Praca z tekstem

Metoda analizy przypadków

Uczenie problemowe (Problem-based learning)

Gra dydaktyczna/symulacyjna

Metoda warsztatowa

Pokaz i obserwacja

Demonstracje dźwiękowe i/lub video

Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”)

Praca w grupach

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30

Praca własna studenta:

Przygotowanie do zajęć 10

Czytanie wskazanej literatury 10

Przygotowanie pracy pisemnej, raportu, prezentacji, demonstracji, itp. 10

SUMA GODZIN 60

LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU 2

Skrócony opis:

Dydaktyka języka niemieckiego na poziomie szkoły podstawowej (klasy IV-VIII)

Pełny opis:

Treści programowe dla zajęć/przedmiotu:

Określanie celów i treści nauczania na drugim etapie edukacyjnym

Konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania w szkole podstawowej

Rozwijanie sprawności językowych - receptywnych

Rozwijanie sprawności językowych - produktywnych

Zintegrowane nauczanie sprawności językowych

Nauczanie systemów językowych: leksyka

Nauczanie systemów językowych: fonetyka

Nauczanie gramatyki

Przekazywanie wiedzy o kulturze niemieckiego obszaru językowego

Literatura:

Materiały informacyjne Ośrodka Rozwoju Edukacji:

Ramowe plany nauczania: https://www.ore.edu.pl/2015/04/ramowe-plany-nauczania/

Scenariusze zajęć: https://www.ore.edu.pl/2015/04/scenariusze-lekcji/

Literatura:

Ciepielewska-Kaczmarek, Luiza/Jentges, Sabine/Tammenga-Helmantel, Marjon (2020): Landeskunde im Kontext. Umsetzung von theoretischen Landeskundeansätzen in DaF-Lehrwerken. V&R unipress.

Schart, Michael/Legutke, Michael (2012): Deutsch lehren lernen 01: Lehrkompetenz und Unterrichtsgestaltung, Klett.

Surkamp, Carola (2017): Metzler Lexikon Fremdsprachendidaktik. Ansätze – Methoden – Grundbegriffe. Stuttgart, Weimar: J.B. Metzler.

Rösler, Dietmar (2012): Deutsch als Fremdsprache. Eine Einführung. Stuttgart: Metzler

Rösler, Dietmar/Würffel, Nicola (2014): Deutsch lehren lernen 05: Lernmaterialien und Medien, Klett.

Widlok, Beate/Ciepielewska-Kaczmarek, Luiza et.al (2016): So lernen Kinder erfolgreich Deutsch. International erprobte Konzepte für den DaF/DaZ-Unterricht. Erich Schmidt Verlag.

Widlok, Beate/Lundquist-Mog, Angelika (2015): Deutsch lehren lernen 08: DaF für Kinder, Klett.

Wowro, Iwona/Jakosz, Mariusz/Gładysz, Jolanta (2019: Geöffnetes Zeitfenster nutzen! Frühes Fremdsprachenlernen – Zwischen Theorie und Praxis, V&R unipress Verlag.

c) Czasopisma:

Glottodidactica

Deutsch als Fremdsprache

Frühes Deutsch

Nauczaj lepiej

Języki obce w szkole

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:

potrafi identyfikować zadania szkolne w odniesieniu do celów kształcenia

potrafi dokonać analizy i modyfikacji rozkładu materiału

potrafi planować lekcję przy użyciu różnorodnych metod nauczania

potrafi planować i przeprowadzać lekcje rozwijające sprawności językowe

zna przykłady dobrych praktyk i potrafi je wykorzystać w nauczaniu systemów języka niemieckiego

potrafi planować i przeprowadzać proces nauczania języka niemieckiego dzieci w zakresie treści krajo- i kulturoznawczych

ma ogólną wiedzę dot. różnorodnych materiałów i środków dydaktycznych do nauczania i potrafi je zastosować w procesie nauczania

Metody i kryteria oceniania:

Test

propozycje ćwiczeń i zadań

Microteaching

Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:

Prace pisemne oceniane w skali:

bardzo dobry (bdb; 5,0): 92% do 100%

dobry plus (+db; 4,5): 85% do 91%

dobry (db; 4,0):76% do 84%

dostateczny plus (+dst; 3,5): 68% do 75%

dostateczny (dst; 3,0): 60% do 67%

niedostateczny (ndst; 2,0): 0 do 59%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Luiza Ciepielewska-Kaczmarek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Luiza Ciepielewska-Kaczmarek
Prowadzący grup: Luiza Ciepielewska-Kaczmarek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Luiza Ciepielewska-Kaczmarek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Luiza Ciepielewska-Kaczmarek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)