Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka języka niemieckiego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-DJNL-12
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Dydaktyka języka niemieckiego
Jednostka: Instytut Filologii Rosyjskiej i Ukraińskiej
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język niemiecki
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

filologia rosyjska z lingwistyką stosowaną

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

wykorzystanie podstawowych zagadnień dydaktyki języka niemieckiego, operowanie aparatem pojęciowym z zakresu dydaktyki języków obcych

przekazanie wiedzy o realizacji lekcji fakultatywnej z języka niemieckiego, nabycie umiejętności przygotowania i realizacji lekcji języka niemieckiego z uwzględnieniem konspektu.

wyrobienie umiejętności tworzenia oryginalnych i autorskich pomocy dydaktycznych

wyrobienie umiejętności dostosowywania własnych ćwiczeń i zadań do określonych w programie nauczania tematów

rozwijanie i realizowanie czynności nauczycielskich w grach, zabawach i symulacjach dydaktycznych.

utrwalanie umiejętności tworzenia prezentacji multimedialnej na zadany temat i doskonalenie warsztatu nauczyciela

rozwijanie umiejętności komunikacji i pracy w grupie oraz właściwej postawy i odpowiedzialnego stosunku do zajęć

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

III rok

Pełny opis:

• treści i cele lekcji j. niemieckiego (pisanie konspektów)

• rola i kompetencje nauczyciela j. niemieckiego

• wczesne nauczanie j. niemieckiego

• zajęcia z j. niemieckiego z młodzieżą

• techniki nauczania wymowy, słownictwa, gramatyki, rozumienia ze słuchu, mówienia

i pisania

• analiza błędów

• formy socjalne na lekcji j. niemieckiego

• strategie uczenia się

• typy uczniów

• analiza podręczników

Literatura:

Literatura podstawowa:

Knapp, K. (2007). Angewandte Linguistik. Tübingen: Francke.

Komorowska, H. (2009). Metodyka nauczania języków obcych. Warszawa: Fraszka Edukacyjna.

Pfeiffer, W. (2001). Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki. Poznań: Wagros.

Roche, J. (2008). Fremdsprachenerwerb. Fremdsprachendidaktik. Tübingen: Francke.

Czasopisma:

Glottodidactica

DaF

Lingwistyka Stosowana

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:

rozumie i prawidłowo operuje aparatem pojęciowym, doskonali swój warsztat oratorski

analizuje i rozpoznaje rodzaje konspektów lekcji języka niemieckiego i umie samodzielnie określić cele zajęć

prawidłowo i zajmująco precyzuje temat lekcji języka niemieckiego lub swojego wystąpienia

wybiera i stosuje techniki ludyczne i zna niekonwencjonalne metody nauczania do sprawdzenia wiadomości ucznia, prawidłowo stosuje elementy konspektu na lekcji języka niemieckiego

rozpoznaje cele lekcji, umiejętności uczniów i potrafi wprowadzić odpowiednie ćwiczenia do realizacji tematu lekcji języka niemieckiego

korzysta ze źródeł bibliograficznych, pomocy dydaktycznych

stosuje zdobytą wiedzę w kształtowaniu i wzbogacaniu własnych wystąpień oratorskich i wykonywaniu konspektu, jest zorientowany na przeprowadzenie prezentacji lekcji języka niemieckiego

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceniania:

- obecność oraz aktywny udział na zajęciach;

- systematyczne przygotowanie do zajęć;

- wykonywanie ustnych i pisemnych prac domowych i kontrolnych;

- zaangażowanie oraz udział w pracy nad prezentacjami, wystąpieniami, projektami, itd.;

- zaliczenie śródsemestralnych prac kontrolnych, sprawdzających stopień znajomości i opanowania materiału oraz poszczególne umiejętności językowe;

- inne (np. systematyczne zaliczanie ewentualnych nieobecności)

Metody oceniania:

• Metody kształtujące:

bieżąca ocena i ewentualna korekta realizacji zadań wykonywanych w trakcie zajęć oraz w domu.

• Metody podsumowujące:

ostateczna, końcowa ocena wykonania zadań polega na przeprowadzeniu testu zaliczeniowego.

Studenci podlegają ocenie ciągłej podczas wykonywania ćwiczeń w trakcie zajęć. Uzyskują również oceny cząstkowe z prac zaliczeniowych, które są omawiane i podsumowywane na zajęciach.

SKALA OCEN:

• bardzo dobry (bdb; 5,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty;

• dobry plus (+db; 4,5): Osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami;

• dobry (db; 4,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów;

• dostateczny plus (+dst; 3,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami;

• dostateczny (dst; 3,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami;

• niedostateczny (ndst; 2,0): brak osiągnięcia przez studenta zakładanych efektów kształcenia.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)