Dydaktyka języka niemieckiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-DJNL-12 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka języka niemieckiego |
Jednostka: | Instytut Filologii Rosyjskiej i Ukraińskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język niemiecki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia rosyjska z lingwistyką stosowaną |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | wykorzystanie podstawowych zagadnień dydaktyki języka niemieckiego, operowanie aparatem pojęciowym z zakresu dydaktyki języków obcych przekazanie wiedzy o realizacji lekcji fakultatywnej z języka niemieckiego, nabycie umiejętności przygotowania i realizacji lekcji języka niemieckiego z uwzględnieniem konspektu. wyrobienie umiejętności tworzenia oryginalnych i autorskich pomocy dydaktycznych wyrobienie umiejętności dostosowywania własnych ćwiczeń i zadań do określonych w programie nauczania tematów rozwijanie i realizowanie czynności nauczycielskich w grach, zabawach i symulacjach dydaktycznych. utrwalanie umiejętności tworzenia prezentacji multimedialnej na zadany temat i doskonalenie warsztatu nauczyciela rozwijanie umiejętności komunikacji i pracy w grupie oraz właściwej postawy i odpowiedzialnego stosunku do zajęć |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | III rok |
Pełny opis: |
• treści i cele lekcji j. niemieckiego (pisanie konspektów) • rola i kompetencje nauczyciela j. niemieckiego • wczesne nauczanie j. niemieckiego • zajęcia z j. niemieckiego z młodzieżą • techniki nauczania wymowy, słownictwa, gramatyki, rozumienia ze słuchu, mówienia i pisania • analiza błędów • formy socjalne na lekcji j. niemieckiego • strategie uczenia się • typy uczniów • analiza podręczników |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Knapp, K. (2007). Angewandte Linguistik. Tübingen: Francke. Komorowska, H. (2009). Metodyka nauczania języków obcych. Warszawa: Fraszka Edukacyjna. Pfeiffer, W. (2001). Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki. Poznań: Wagros. Roche, J. (2008). Fremdsprachenerwerb. Fremdsprachendidaktik. Tübingen: Francke. Czasopisma: Glottodidactica DaF Lingwistyka Stosowana |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi: rozumie i prawidłowo operuje aparatem pojęciowym, doskonali swój warsztat oratorski analizuje i rozpoznaje rodzaje konspektów lekcji języka niemieckiego i umie samodzielnie określić cele zajęć prawidłowo i zajmująco precyzuje temat lekcji języka niemieckiego lub swojego wystąpienia wybiera i stosuje techniki ludyczne i zna niekonwencjonalne metody nauczania do sprawdzenia wiadomości ucznia, prawidłowo stosuje elementy konspektu na lekcji języka niemieckiego rozpoznaje cele lekcji, umiejętności uczniów i potrafi wprowadzić odpowiednie ćwiczenia do realizacji tematu lekcji języka niemieckiego korzysta ze źródeł bibliograficznych, pomocy dydaktycznych stosuje zdobytą wiedzę w kształtowaniu i wzbogacaniu własnych wystąpień oratorskich i wykonywaniu konspektu, jest zorientowany na przeprowadzenie prezentacji lekcji języka niemieckiego |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania: - obecność oraz aktywny udział na zajęciach; - systematyczne przygotowanie do zajęć; - wykonywanie ustnych i pisemnych prac domowych i kontrolnych; - zaangażowanie oraz udział w pracy nad prezentacjami, wystąpieniami, projektami, itd.; - zaliczenie śródsemestralnych prac kontrolnych, sprawdzających stopień znajomości i opanowania materiału oraz poszczególne umiejętności językowe; - inne (np. systematyczne zaliczanie ewentualnych nieobecności) Metody oceniania: • Metody kształtujące: bieżąca ocena i ewentualna korekta realizacji zadań wykonywanych w trakcie zajęć oraz w domu. • Metody podsumowujące: ostateczna, końcowa ocena wykonania zadań polega na przeprowadzeniu testu zaliczeniowego. Studenci podlegają ocenie ciągłej podczas wykonywania ćwiczeń w trakcie zajęć. Uzyskują również oceny cząstkowe z prac zaliczeniowych, które są omawiane i podsumowywane na zajęciach. SKALA OCEN: • bardzo dobry (bdb; 5,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty; • dobry plus (+db; 4,5): Osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami; • dobry (db; 4,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów; • dostateczny plus (+dst; 3,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami; • dostateczny (dst; 3,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami; • niedostateczny (ndst; 2,0): brak osiągnięcia przez studenta zakładanych efektów kształcenia. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.