Dydaktyka języka niemieckiego jako obcego ( na poziomie szkoły ponadpodstawowej )
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-DJNJOkd-ILS-22 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka języka niemieckiego jako obcego ( na poziomie szkoły ponadpodstawowej ) |
Jednostka: | Instytut Lingwistyki Stosowanej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Cele kształcenia: | Cel (cele) modułu kształcenia: - pogłębienie wiedzy i nabycie umiejętności w zakresie nauczania młodzieży licealnej i osób dorosłych; - poszerzenie wiedzy nt. badań nad nauczaniem młodzieży licealnej i osób dorosłych; - wykształcenie umiejętności prezentowania ustnego i przygotowania uczniów do ustnych prezentacji; - zapoznanie z zaawansowanymi technologiami w nauczaniu młodzieży licealnej i osób dorosłych; - budowanie postawy „pośrednika kulturowego” (świadomości znaczenia nauczania interkulturowego) w nauczaniu młodzieży na 4 etapie kształcenia oraz osób dorosłych. |
Skrócony opis: |
Cel (cele) modułu kształcenia: - pogłębienie wiedzy i nabycie umiejętności w zakresie nauczania młodzieży licealnej i osób dorosłych; - poszerzenie wiedzy nt. badań nad nauczaniem młodzieży licealnej i osób dorosłych; - wykształcenie umiejętności prezentowania ustnego i przygotowania uczniów do ustnych prezentacji; - zapoznanie z zaawansowanymi technologiami w nauczaniu młodzieży licealnej i osób dorosłych; - budowanie postawy „pośrednika kulturowego” (świadomości znaczenia nauczania interkulturowego) w nauczaniu młodzieży na 4 etapie kształcenia oraz osób dorosłych. |
Pełny opis: |
Opis treści kształcenia: - Rozwijanie kompetencji komunikacyjnej i interkulturowej na zajęciach z języka obcego u młodzieży licealnej; - Dwu- i wielojęzyczność uczniów liceum; - Tworzenie programów nauczania w liceum; - Strategie i techniki uczenia się języka obcego przez uczniów liceum i osób dorosłych; - Edukacyjne zastosowania mediów i technologii informacyjnych w nauczaniu licealistów; - E-Learning w nauczaniu licealistów i dorosłych; - Ocenianie wypowiedzi pisemnych i ustnych (także maturalnych); - Kształtowanie nawyków systematycznego uczenia się języka licealistów także z innych źródeł, np. Internetu; - Znaczenie wymiany młodzieży ze szkołami zagranicznymi dla rozwijania świadomości kulturowej uczniów. |
Literatura: |
Zalecana literatura Barkowski, H./Krumm, H.-J. (2010): Fachlexikon Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Tübingen: Francke. Bausch, K.-R./Christ H./Hüllen, W./ Krumm, H.-J. Hgg. (2003): Handbuch Fremdsprachenunterricht. Tübingen: Francke. Gajek, E. 2008. Edukacja językowa w społeczeństwie informacyjnym. Warszawa. Instytut Lingwistyki Stosowanej Uniwersytetu Warszawskiego. Pfeiffer, W. (2001): Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki. Poznań: Wagros. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi: - ma pogłębioną wiedzę o nauczaniu młodzieży licealnej oraz dorosłych uczniów (wszystkich sprawności i kompetencji cząstkowych); - dysponuje pogłębioną i rozszerzoną wiedzą szczegółową nt. zakresu prowadzonych badań w kształceniu młodzieży licealnej i dorosłych; - potrafi przygotowywać wystąpienia ustne w języku obcym przez prezentację wiedzy nt. wcześniej przygotowany związany z nauczaniem licealistów i docenia wagę nauczania wystąpień ustnych potrzebnych w życiu późniejszym życiu zawodowym swoich uczniów; - umie posługiwać się zaawansowanymi technologiami informacyjnymi w zakresie nauczania języka obcego w liceum i osób dorosłych; - potrafi wypowiadać się krytycznie o różnych wytworach kultury, które mogą być wykorzystywane przy nauczaniu języka obcego licealistów i osób dorosłych; - rozumie, potrafi analizować relacje między kulturą a nauczaniem języka obcego licealistów i dorosłych; - interesuje się wydarzeniami kulturalnymi i świadomie kształtuje swoje i uczniów upodobania; - docenia wagę kontaktów międzynarodowych i międzykulturowych. Potrafi zorganizować wymianę uczniów. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania - Kryteria oceny zadań domowych i pracy na zajęciach – (szczegółowe w materiałach dla studentów). - Obecność na zajęciach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.