Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka języka niemieckiego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-DJN-ILS-11
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Dydaktyka języka niemieckiego
Jednostka: Instytut Lingwistyki Stosowanej
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Przedmioty dla programu X-S1x-LingStX
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język niemiecki
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

lingwistyka stosowana

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

Cele kształcenia:

- zapoznanie studentów z wiedzą dot. nauczania języka niemieckiego uczniów szkoły podstawowej

- merytoryczne przygotowanie do odbywania praktyk zawodowych

- kształtowanie postaw prospołecznych, refleksyjności oraz odpowiedzialności etycznej w zawodzie

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Znajomość języka niemieckiego na poziomie B1 ESOKJ

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Materiały do zajęć oraz literatura podawane są na pierwszych zajęciach oraz dodatkowo dostępne online w grupie zajęciowej PNJN na MS Teams.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień

Wykład konwersatoryjny

Wykład problemowy

Dyskusja

Praca z tekstem

Demonstracje dźwiękowe i/lub video

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30

Praca własna studenta:

Przygotowanie do zajęć 10

Czytanie wskazanej literatury 30

Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia 20

SUMA GODZIN 90

LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU 3

Skrócony opis:

Dydaktyka języka niemieckiego na poziomie szkoły podstawowej

Pełny opis:

Treści programowe dla zajęć/przedmiotu obejmują następujące zagadnienia:

Cele kształcenia i treści nauczania w szkole podstawowej

Metody nauczania języków obcych na drugim etapie edukacyjnym

Rozwijanie sprawności receptywnych

Rozwijanie sprawności produktywnych

Nauczanie systemów języka

Dobór materiałów i środków dydaktycznych

Metody i techniki uczenia się uczniów w szkole podstawowej

Literatura:

Podstawa programowa kształcenia ogólnego. Szkoła podstawowa. Język obcy nowożytny. https://cke.gov.pl/images/_EGZAMIN_OSMOKLASISTY/Podstawa_programowa/SP_PP_2017_Jezyk_obcy_nowozytny.pdf

Gemeinsamer europäischer Referenzrahmen für Sprachen: Lehren, lernen, beurteilen. Online: https://www.goethe.de/Z/50/commeuro/i1.htm

Bausch, Karl-Richard/Krumm, Hans-Jürgen/Burwitz-Melzer, Eva/Mehlhorn, Grit (2016): Handbuch Fremdsprachenunterricht. Tübingen: Francke Verlag.


Ciepielewska-Kaczmarek, Luiza/Gorąca-Sawczyk, Gabriela/Skowronek, Barbara (2014): Przygotowanie do zawodu nauczyciela w ocenie studiujących specjalizację glottodydaktyczną. W: Cichoń, Maria/ Krzemińska-Adamek, Małgorzata/Pado, Anna/Rycyk-Sztajdel, Halina/ Sadownik, Barbara/Sękowska, Jolanta: Przez praktyki do praktyki. W stronę innowacyjności w kształceniu nauczycieli. Część druga Języki obce. Lublin: UMCS.

Funk, Hermann (2010): Lehrwerkforschung. In : Hallet, Wolfgang/Königs, Frank G. (Hg.): Handbuch Fremdsprachendidaktik. Seelze-Velber: Klett Kallmeyer, S. 364–368.

Krumm, Hans-Jürgen (2010): Lehrwerke im Deutsch als Fremd- und Deutsch als Zweitsprache-Unterricht. In: Krumm, Hans-Jürgen/Fandrych, Christian/Hufeisen, Britta/Riemer, Claudia : Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Ein internationales Handbuch, Berlin/New York, 1215–1229

Pfeiffer, Waldemar (2012): Wie in Kafkas Schloss. In: Adamczak-Krysztofowicz, Sylwia/Stork, Antje (Hg.): Multikompetent – multimedial – multikulturell? Aktuelle Tendenzen in der DaF-Lehrerausbildung. Frankfurt a. M.: Peter Lang, 15–30.

Pfeiffer, Waldemar (2008): Die Qual der Wahl oder : Was muss ich tun, um ein geeignetes Lehrwerk zu wählen. In : Janoszczyk, Jolanta/Krzysiak, Lucyna/Żmudzki, Jerzy (Hg.): Deutsch lernen und lehren mit Lehrwerken. Vergangenheit. Gegenwart. Zukunft. Lu- blin: Wydawnictwo UMCS, 59–63.

Rösler, Dietmar (2012): Deutsch als Fremdsprache. Eine Einführung. Stuttgart: Metzler

Sopata, Aldona (2009): Erwerbstheoretische und glottodidaktische Aspekte des frühen Zweiterwerbs. Sprachentwicklung der Kinder im natürlichen und schulischen Kontext.

Surkamp, Carola (2017): Metzler Lexikon Fremdsprachendidaktik. Ansätze – Methoden – Grundbegriffe. Stuttgart, Weimar: J.B. Metzler.

Widlok, Beate/Ciepielewska-Kaczmarek, Luiza et.al (2016): So lernen Kinder erfolgreich Deutsch. International erprobte Konzepte für den DaF/DaZ-Unterricht. Erich Schmidt Verlag.

Wowro, Iwona/Jakosz, Mariusz/Gładysz, Jolanta (2019): Geöffnetes Zeitfenster nutzen! Frühes Fremdsprachenlernen – Zwischen Theorie und Praxis, V&R unipress Verlag.

Efekty uczenia się:

Po zakończonym cyklu zajęć student/ka:

ma podstawową wiedzę dotyczącą nabywania języka pierwszego, drugiego i obcego

ma wiedzę na temat miejsca języka niemieckiego w ramowych planach nauczania, zna cele i treści nauczania języka niemieckiego uczniów na drugim etapie nauczania

posiada wiedzą z zakresu metod nauczania języka niemieckiego uczniów na drugim etapie nauczania

potrafi planować proces nauczania języka niemieckiego w klasach IV-VIII

w odniesieniu do nauczania systemów i sprawności językowych

posiada ogólną wiedzę dot. zastosowania materiałów i środków dydaktycznych

zna strategie i techniki uczenia się

Metody i kryteria oceniania:

Metody i formy prowadzenia zajęć obejmują:

Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień

Wykład konwersatoryjny

Wykład problemowy

Dyskusja

Praca z tekstem

Demonstracje dźwiękowe i/lub video

Sposoby oceniania:

Egzamin pisemny

praca semestralna

Praca semestralna oraz egzamin pisemny oceniany w skali:

bardzo dobry (bdb; 5,0): 92% do 100%

dobry plus (+db; 4,5): 85% do 91%

dobry (db; 4,0):76% do 84%

dostateczny plus (+dst; 3,5): 68% do 75%

dostateczny (dst; 3,0): 60% do 67%

niedostateczny (ndst; 2,0): 0 do 59%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Małgorzata Bielicka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Luiza Ciepielewska-Kaczmarek
Prowadzący grup: Luiza Ciepielewska-Kaczmarek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Luiza Ciepielewska-Kaczmarek
Prowadzący grup: Luiza Ciepielewska-Kaczmarek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Luiza Ciepielewska-Kaczmarek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)