Dydaktyka języka niemieckiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-DJN-ILS-11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka języka niemieckiego |
Jednostka: | Instytut Lingwistyki Stosowanej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty dla programu X-S1x-LingStX |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | język niemiecki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | lingwistyka stosowana |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Cele kształcenia: - zapoznanie studentów z wiedzą dot. nauczania języka niemieckiego uczniów szkoły podstawowej - merytoryczne przygotowanie do odbywania praktyk zawodowych - kształtowanie postaw prospołecznych, refleksyjności oraz odpowiedzialności etycznej w zawodzie |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Znajomość języka niemieckiego na poziomie B1 ESOKJ |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Materiały do zajęć oraz literatura podawane są na pierwszych zajęciach oraz dodatkowo dostępne online w grupie zajęciowej PNJN na MS Teams. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień Wykład konwersatoryjny Wykład problemowy Dyskusja Praca z tekstem Demonstracje dźwiękowe i/lub video |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30 Praca własna studenta: Przygotowanie do zajęć 10 Czytanie wskazanej literatury 30 Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia 20 SUMA GODZIN 90 LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU 3 |
Skrócony opis: |
Dydaktyka języka niemieckiego na poziomie szkoły podstawowej |
Pełny opis: |
Treści programowe dla zajęć/przedmiotu obejmują następujące zagadnienia: Cele kształcenia i treści nauczania w szkole podstawowej Metody nauczania języków obcych na drugim etapie edukacyjnym Rozwijanie sprawności receptywnych Rozwijanie sprawności produktywnych Nauczanie systemów języka Dobór materiałów i środków dydaktycznych Metody i techniki uczenia się uczniów w szkole podstawowej |
Literatura: |
Podstawa programowa kształcenia ogólnego. Szkoła podstawowa. Język obcy nowożytny. https://cke.gov.pl/images/_EGZAMIN_OSMOKLASISTY/Podstawa_programowa/SP_PP_2017_Jezyk_obcy_nowozytny.pdf Gemeinsamer europäischer Referenzrahmen für Sprachen: Lehren, lernen, beurteilen. Online: https://www.goethe.de/Z/50/commeuro/i1.htm Bausch, Karl-Richard/Krumm, Hans-Jürgen/Burwitz-Melzer, Eva/Mehlhorn, Grit (2016): Handbuch Fremdsprachenunterricht. Tübingen: Francke Verlag. Ciepielewska-Kaczmarek, Luiza/Gorąca-Sawczyk, Gabriela/Skowronek, Barbara (2014): Przygotowanie do zawodu nauczyciela w ocenie studiujących specjalizację glottodydaktyczną. W: Cichoń, Maria/ Krzemińska-Adamek, Małgorzata/Pado, Anna/Rycyk-Sztajdel, Halina/ Sadownik, Barbara/Sękowska, Jolanta: Przez praktyki do praktyki. W stronę innowacyjności w kształceniu nauczycieli. Część druga Języki obce. Lublin: UMCS. Funk, Hermann (2010): Lehrwerkforschung. In : Hallet, Wolfgang/Königs, Frank G. (Hg.): Handbuch Fremdsprachendidaktik. Seelze-Velber: Klett Kallmeyer, S. 364–368. Krumm, Hans-Jürgen (2010): Lehrwerke im Deutsch als Fremd- und Deutsch als Zweitsprache-Unterricht. In: Krumm, Hans-Jürgen/Fandrych, Christian/Hufeisen, Britta/Riemer, Claudia : Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Ein internationales Handbuch, Berlin/New York, 1215–1229 Pfeiffer, Waldemar (2012): Wie in Kafkas Schloss. In: Adamczak-Krysztofowicz, Sylwia/Stork, Antje (Hg.): Multikompetent – multimedial – multikulturell? Aktuelle Tendenzen in der DaF-Lehrerausbildung. Frankfurt a. M.: Peter Lang, 15–30. Pfeiffer, Waldemar (2008): Die Qual der Wahl oder : Was muss ich tun, um ein geeignetes Lehrwerk zu wählen. In : Janoszczyk, Jolanta/Krzysiak, Lucyna/Żmudzki, Jerzy (Hg.): Deutsch lernen und lehren mit Lehrwerken. Vergangenheit. Gegenwart. Zukunft. Lu- blin: Wydawnictwo UMCS, 59–63. Rösler, Dietmar (2012): Deutsch als Fremdsprache. Eine Einführung. Stuttgart: Metzler Sopata, Aldona (2009): Erwerbstheoretische und glottodidaktische Aspekte des frühen Zweiterwerbs. Sprachentwicklung der Kinder im natürlichen und schulischen Kontext. Surkamp, Carola (2017): Metzler Lexikon Fremdsprachendidaktik. Ansätze – Methoden – Grundbegriffe. Stuttgart, Weimar: J.B. Metzler. Widlok, Beate/Ciepielewska-Kaczmarek, Luiza et.al (2016): So lernen Kinder erfolgreich Deutsch. International erprobte Konzepte für den DaF/DaZ-Unterricht. Erich Schmidt Verlag. Wowro, Iwona/Jakosz, Mariusz/Gładysz, Jolanta (2019): Geöffnetes Zeitfenster nutzen! Frühes Fremdsprachenlernen – Zwischen Theorie und Praxis, V&R unipress Verlag. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończonym cyklu zajęć student/ka: ma podstawową wiedzę dotyczącą nabywania języka pierwszego, drugiego i obcego ma wiedzę na temat miejsca języka niemieckiego w ramowych planach nauczania, zna cele i treści nauczania języka niemieckiego uczniów na drugim etapie nauczania posiada wiedzą z zakresu metod nauczania języka niemieckiego uczniów na drugim etapie nauczania potrafi planować proces nauczania języka niemieckiego w klasach IV-VIII w odniesieniu do nauczania systemów i sprawności językowych posiada ogólną wiedzę dot. zastosowania materiałów i środków dydaktycznych zna strategie i techniki uczenia się |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody i formy prowadzenia zajęć obejmują: Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień Wykład konwersatoryjny Wykład problemowy Dyskusja Praca z tekstem Demonstracje dźwiękowe i/lub video Sposoby oceniania: Egzamin pisemny praca semestralna Praca semestralna oraz egzamin pisemny oceniany w skali: bardzo dobry (bdb; 5,0): 92% do 100% dobry plus (+db; 4,5): 85% do 91% dobry (db; 4,0):76% do 84% dostateczny plus (+dst; 3,5): 68% do 75% dostateczny (dst; 3,0): 60% do 67% niedostateczny (ndst; 2,0): 0 do 59% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Bielicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Luiza Ciepielewska-Kaczmarek | |
Prowadzący grup: | Luiza Ciepielewska-Kaczmarek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Luiza Ciepielewska-Kaczmarek | |
Prowadzący grup: | Luiza Ciepielewska-Kaczmarek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Luiza Ciepielewska-Kaczmarek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.