Drugi język Półwyspu Iberyjskiego - język baskijski I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-BASKHISP-14 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Drugi język Półwyspu Iberyjskiego - język baskijski I |
Jednostka: | Instytut Języków i Literatur Romańskich |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | język baskijski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Filologia hiszpanska |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | C1 zapoznanie studenta/ki z językiem –na poziomie 1. A maila HABE (poziom A1 ESOKJ), Rządu Kraju Basków C2 przekazanie podstawowych informacji i refleksji na temat tradycji, kultury oraz zwyczajów Kraju Basków C3 porozumiewanie się pisemnie i ustnie w zwykłych sytuacjach, które wymagają bezpośredniej i prostej wymiany informacji dotyczących kwestii codziennych: chodzić do lekarza, prosić o informacje przez telefon, kupować ubrania, zwiedzać miasto... C4 rozumienie krótkich tekstów pisemnych i ustnych takich, jak reklamy, ogłoszenia w supermarkecie, dialogi dotyczące życia codziennego, proste ankiety i formularze osobiste, rozkład jazdy autobusów... C5 wyrobienie u studentów umiejętności posługiwania się czasownikami posiłkowymi i zdaniami prostymi zarówno w mowie jak i w piśmie C6 zachęcenie do refleksji na temat wielokulturowości i wielojęzyczności w Kraju Basków i miejsca języka baskijskiego jako języka mniejszości C7 lektura bardzo prostych tekstów baskijskich wykorzystując wiedzę nabytą na zajęciach. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest rozwinięcie umiejętności językowych i przekazanie specyficznych informacji i zachęcenie do refleksji na temat społeczeństwa w Kraju Basków. |
Pełny opis: |
Konstrukcje gramatyczne: zdania pojedyncze (różnica między –a, hau/hori/hura) Czasowniki posiłkowe: czas teraźniejszy (NOR, NOR-NORK) Czasowniki sytentyczne: IZAN, EGON, UKAN Słownictwo używane w życiu codziennym: liczebniki, godziny, rodzina, ciało, zakupy, kolory, jedzenie... Redagowanie tekstów wykorzystując słownictwo i gramatykę objętą treściami kształcenia (listy, opisy osób i sytuacji codziennych) Ćwiczenia w mówieniu wykorzystując słownictwo i gramatykę objętą treściami kształcenia: krótkie rozmowy, gdzie prosi się o informację w sytuacjach codziennych Czytanie literatury dziecięcej Słuchanie: ćwiczenia dostosowane do poziomu podstawowego, gdzie pojawiają się sytuacje codzienne: pytanie o godzinę, przedstawienie się, zakupy... Przedstawienie obszaru kultury baskijskiej, granice geograficzne, najważniejsze spotkania kulturalne. |
Literatura: |
Podstawowa: Urruzola Arratibel, B i Illarramendi Irure, M Hitzetik hortzera 1- ikaslearen liburna IKA, 2007 Zallo, E i Oar-Arteta, A Aditu! Labayru Ikastegia, 2008 Materiały z HABE Ikasbil. Poziom 1A (dostępne w www.ikasten.ikasbil.net) Dodatkowa: Ilari Zubiri Euskal Gramatika Osoa , Didaktiker, 2000. Ilari Zubiri Gramática didáctica del euskera , Didaktiker, 2000. Katarzyna Mirgos, Przezwyciężenie niemożliwego: Baskowie i ich język. Tipi, 2008. Strona internetowa: www.hiru.com |
Efekty uczenia się: |
sformułować w mowie i piśmie struktury zdań dostosowane do poziomu 1A HABE (A1): np. proste informacje dotyczące własnej osoby, domu, ubrania, jedzenia, itp. Zidentyfikować kulturę baskijską, wymienić obszar języka baskijskiego, opisać wielokulturową sytuację w Kraju Basków Rozróżnić czasowniki, które potrzebują odmiany absolutywnej od tych, które potrzebują odmiany ergatywnej Sformułować ustnie i poprowadzić rozmowę w języku baskijskim w zakresie przewidzianym przedmiotem: prosić o informacje, prowadzić zwykłe rozmowy przy zakupach, przedstawić się... Zrozumieć teksty języka baskijskiego, które zawierają zdania i wyrazy używane do wyrażenia podstawowych potrzeb, np. proste informacje dotyczące własnej osoby, rodziny, zakupów, zawodów, itp. Sformułować teksty w języku baskijskim w odpowiedniej formie (listu, opisu) posługując się zdaniami pojedynczymi i słownictwem przewidzianym dla przedmiotu Zastosować elementarną terminologię gramatyczną w zakresie objętym przedmiotem i rozpoznać cechy gramatyczne języka baskijskiego jako język nie indoeuropejskiego Samodzielnie posługiwać się źródłami informacji na temat pisowni, słownictwa i gramatyki języka baskijskiego w zakresie wykraczającym poza treści nauczania |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie wszystkich testów kontrolnych (ustnych i pisemnych, minimum 61%), możliwe 2 nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze, końcowa ocena na podstawie wyniku zaliczenia ustnego i pisemnego (<61% - ndst, 61-70% dst, 71-75% dst+, 76-85% db, 86-90% db+, 91%< bdb) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Esther Zarraua Isasi-Isasmendi | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.