Analiza tekstu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-ATEL-11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Analiza tekstu |
Jednostka: | Instytut Filologii Rosyjskiej i Ukraińskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia rosyjska z lingwistyką stosowaną |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | 1. Zapoznanie studentów z ogólnymi zasadami wynikającymi z kultury, konwencji i norm poprawnościowych języka. 2. Kształtowanie wrażliwości na poprawność językową i adekwatność komunikacyjną tekstu. 3. Rozwijanie umiejętności analizy poprawnościowej tekstu wyjściowego jako przygotowanie do tłumaczenia. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | nie obowiązują |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Materiały do konwersatorium wysyłane są na zbiorczą skrzynkę mailową studentów. Ramowy program zajęć wraz z literaturą i warunkami zaliczenia przedstawiany jest studentom na pierwszych zajęciach oraz wysyłany na skrzynkę mailową grupy. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | - konwersatorium z prezentacją multimedialną, - ćwiczenia z tekstem, ćwiczenia leksykalne, - wspólna analiza z omówieniem, omówienie zadań domowych w parach, w grupie lub na forum, - praca w grupach, - ćwiczenia redakcyjno-korektorskie, - test porównawczy. |
Pełny opis: |
Ogólne zasady wynikające z kultury i konwencji języka i komunikacji Adekwatność dotycząca rodzaju tekstu i doboru środków stylistycznych i językowych (np. styl informacyjno-publicystyczny, naukowy, urzędowy, potoczny, literacki) Poprawność fleksyjna, słowotwórcza i leksykalna tekstu Poprawność składniowa tekstu Poprawność kompozycji i spójności tekstu Poprawność tekstu od strony formalnej i edytorskiej |
Literatura: |
Wybrane fragmenty z następujących pozycji: Bartmiński, J. / Niebrzegowska-Bartmińska, S. (eds.) (2004): Tekstologia. Część 1 i 2. Lublin. Rozdz. 2.4-2.5; rozdz. 5 Bartmiński, J. / Szadura, J. (eds.) (2003): Warianty języka. Lublin. Rozdz. 28-30 Billingham, J. (2006): Redagowanie tekstów. Warszawa. Str. 6-100 Jadacka, H. (2007): Kultura języka polskiego. Fleksja, słowotwórstwo, składnia. Warszawa. Wybrane hasła Wierzbicka, E. / Wolański, A. / Zdunkiewicz-Jedynak, D. (2008): Podstawy stylistyki i retoryki. Warszawa. Str. 7-101 Zdunkiewicz-Jedynak, D. (2008): Wykłady ze stylistyki. Warszawa. Str. 37-211 Jako uzupełnienie i poszerzenie do pracy własnej studenta: Karpowicz, T. (2009): Kultura języka polskiego: wymowa, ortografia, interpunkcja. Warszawa. Kłosińska, K. (ed.) (2004): Formy i normy, czyli poprawna polszczyzna w praktyce. Warszawa. Marcjanik, M. (2007): Grzeczność w komunikacji językowej. Warszawa. Markowski, A. (2008): Kultura języka polskiego: teoria, zagadnienia leksykalne. Warszawa. Wolański A. (2008): Edycja tekstów. Praktyczny poradnik. Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: - rozpoznaje różne rodzaje tekstu i dobiera odpowiednie dla nich środki stylistyczne i językowe; - analizuje i krytycznie interpretuje różne rodzaje tekstów pod kątem ich poprawności i adekwatności; - samodzielnie korzysta ze słowników ogólnych i specjalistycznych, krytycznie ocenia i dobiera wariant adekwatny do użycia w analizowanym lub tłumaczonym tekście; - odnosi się refleksyjnie do własnych i cudzych pisemnych i ustnych wypowiedzi językowych i potrafi je modyfikować pod kątem poprawnościowym; - ma świadomość możliwości i ograniczeń wynikających z różnego poziomu kompetencji językowej i pracuje nad pogłębieniem swoich umiejętności; - wyraża gotowość do stałej aktualizacji swojej wiedzy i umiejętności w zakresie kompetencji językowej w języku ojczystym i obcym. |
Metody i kryteria oceniania: |
Czynny udział w zajęciach, frekwencja na zajęciach (za nieusprawiedliwione nieobecności odejmowane będą punkty – 2 punkty procentowe za każdą – od średniej puli punktów procentowych oceny bieżącej). Terminowość oddawania zadań domowych. Zaakceptowana prezentacja (kryteria: adekwatna realizacja tematu, czytelność przekazu, czas trwania ok. 15 min.) Testy pisemne (60% poprawnych rozwiązań – ocena dostateczna) 90 – 100% bardzo dobry 85 – 89% dobry plus 80 – 84% dobry 75 – 79% dostateczny plus 60 – 74% dostateczny 0 – 59% niedostateczny Podsumowujący sprawdzian pisemny (60% poprawnych rozwiązań – ocena dostateczna) Ocena zaliczeniowa ustalana jest na podstawie ocen z testów cząstkowych i sprawdzianu podsumowującego, prezentacji oraz aktywności studenta na zajęciach. Nieterminowość oddawania lub brak wykonania zadań domowych może obniżyć ocenę. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.