Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Arabska komunikacja pozawerbalna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-ARKOM-11
Kod Erasmus / ISCED: 09.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Nauka języków Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Arabska komunikacja pozawerbalna
Jednostka: Katedra Studiów Azjatyckich
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Kierunek studiów:

filologia, specjalność arabistyka

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

  • Przekazanie wiedzy dotyczącej komunikacji pozawerbalnej;
  • Wskazanie różnorodnych postaw i zachowań kulturowych w świecie arabskim;
  • Nabycie umiejętności rozpoznawania i odczytywania komunikatów pozawerbalnych;
  • Wskazanie na istotne różnice w komunikacji pozawerbalnej w obrębie różnych środowisk etnicznych i religijnych;
  • Kształtowanie otwartości na inne wzorce kulturowe.

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Znajomość języka polskiego oraz angielskiego na poziomie zaawansowanym

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Literaturę dostarcza prowadzący zajęcia. Część pozycji dostępna jest w Bibliotece Uniwersyteckiej i/lub Bibliotece Filologicznej NOVUM oraz na stronach internetowych.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

  • wykład;
  • dyskusja na zajęciach;
  • przygotowanie referatu.

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

Forma aktywności

Średnia liczba godzin na
zrealizowanie aktywności *
Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem30
Czytanie wskazanej literatury20
Przygotowywanie się do zajęć20
Napisanie referatu10
Przygotowanie się do zaliczenia i zaliczenie20
SUMA GODZIN100
SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS
DLA MODUŁU (PRZEDMIOTU)
4

Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu przekazanie wiedzy i doświadczenia dotyczacego arabskiej komunikacji pozawerbalnej: tj. percepcja czasu, miejsca, różnice wzorców myślenia. Kontakt fizyczny i wzrokowy - przestrzeń.

Pełny opis:

Definicja pojęcia komunikacji pozawerbalnej oraz najważniejsze pojęcia związane z zachowaniem kulturowym: wysoki i niski kontekst, mono i polichromiczność, etc.

Percepcja czasu, miejsca, różnice wzorców myślenia. Kontakt fizyczny i wzrokowy - przestrzeń.

Gesty i mimika w życiu codziennym– jako stały element komunikacji społecznej.

Komunikacja pozawerbalna w kontekście zachowań i gestów związanych z religią lub kulturą (taniec, obyczaje).

Symbole i znaki – treści ukryte.

Komunikacja pozawerbalna i savoir vivre w biznesie i życiu codziennym

Tabu, zakazane i gesty/zachowania w świecie arabskim.

Literatura:

  • Al-Omari, Jehad. 2008. Understanding the Arab Culture: A Practical Cross-cultural Guide to Working in the Arab World. How To Books Ltd.

  • Feghali E., 1997. Arab cultural communication patterns. Inr. J. Ink-rculfural Rel. Vol 21, No. 3, pp. 345-378.
  • Mikułowski-Pomorski J. 1999. „Komunikacja międzykulturowa. Wprowadzenie”. Kraków: WAE.
  • Murdoch A.. 1999.„Współpraca z cudzoziemcami w firmie”. Warszawa :Wyd. POLTEX.
  • Nydell, Margaret K. 2012. Understanding Arabs. Intercultural Press.
  • Samovar L., Porter R., McDaniel E. 2009. „ Communication between cultures”.
  • Zaharna R.S.. 1995. „Bridging cultural differences: American public relations practices & Arab communication patterns”.
Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:

  • Zna najważniejszą terminologię i pojęcia związane z komunikacją pozawerbalną. Potrafi je sprawnie definiować;
  • Rozumie z czego wynikają różnice i podobieństwa w komunikacji pozawerbalnej między różnymi kulturami, grupami społecznymi
  • Ma uporządkowaną wiedzę na temat gestów, mimiki, oraz języka ciała;
  • Rozumie skąd pochodzi i jakie ma znaczenie pozawerbalny system komunikacji w świecie arabskim;
  • potrafi wskazać różnice w komunikacji pozawerbalnej między odmiennymi grupami społecznymi, religijnymi;
  • Jest otwarty na inne wzorce kulturowe oraz potrafi sprawnie prowadzić dialog międzykulturowy.

Metody i kryteria oceniania:

Obecność, aktywność na zajęciach, wykonanie prac pisemnych i prezentacji, uzyskanie odpowiedniej oceny na zaliczeniu końcowym:

  • 5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
  • 4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
  • 4,0 - dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
  • 3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
  • 3,0 - zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
  • 2,0 - niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

Kryteria punktacji:

  • ocena bardzo dobra - od 90 %
  • ocena dobra + - od 83 %
  • ocena dobra - od 75%
  • ocena dostateczna + - od 68 %
  • ocena dostateczna - od 60%
  • ocena niedostateczna - poniżej 60%

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)