Wiedza o akwizycji i nauce języków obcych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-AKW-ZL11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wiedza o akwizycji i nauce języków obcych |
Jednostka: | Instytut Filologii Germańskiej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język niemiecki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Przedmiot ma na celu maksymalizację efektów procesu uczenia się. Studenci zapoznają się z technikami odbioru tekstów mówionych i pisanych oraz technikami tworzenia tekstów własnych. Istotnym elementem zajęć jest stymulacja do refleksji nad własnym procesem uczenia się. Podstawę rozwinięcia przez studentów wymienionych wyżej umiejętności stanowi wiedza o przyswajaniu języków obcych i procesie uczenia się. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Skrócony opis: |
Zasady optymalnego kształtowania procesu uczenia się, techniki odbioru tekstów mówionych i pisanych oraz techniki tworzenia tekstów własnych, doskonalenie sposobów pracy nad słownictwem, gramatyką i wymową; rozwijanie umiejętności samooceny oraz zapoznanie z Europejskim portfolio językowym; umiejętność uczenia się, planowania pracy własnej, optymalnego wykorzystania czasu, dbałość o jakość efektów uczenia się. |
Pełny opis: |
Zakresy tematyczne: Przyswajanie języka obcego w sposób naturalny a uczenie się w warunkach instytucjonalnych (m.in. teorie akwizycji językowej); Czynniki wpływające na przyswajanie języków (czynniki natury biologicznej, zmienne kognitywne, zmienne afektywne w przyswajaniu języka: motywacja, postawy, lęk komunikacyjny, samoocena, ekstrawersja i introwersja, podejmowanie ryzyka); Indywidualne czynniki warunkujące sukces lub niepowodzenie w procesie uczenia się z uwzględnieniem strategii i technik uczenia się; Kompetencja komunikacyjna i strategie komunikacyjne (typologia, przykłady). |
Literatura: |
Apeltauer E. 1997: Grundlagen des Erst- und Fremdsprachenerwerbs. Langenscheidt; Rampillon U. 1985: Lerntechniken im Fremdsprachenunterricht. Max Hueber Verlag; Rampillon U. 1995: Lernen leichter machen. Deutsch als Fremdsprache. Max Hueber Verlag. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: zna podstawowe pojęcia i zagadnienia w dziedzinie dotyczące badań nad akwizycją języków; ma podstawową wiedzę o procesie uczenia się języków obcych i wypowiada się pisemnie i ustnie na tematy omawiane na zajęciach; potrafi analizować informacje z różnych źródeł dot. omawianych tematów; ma umiejętności językowe pozwalające wypowiadać się na dane tematy; potrafi pracować w grupie przy wykonywaniu projektu; rozumie potrzebę uczenia się języków obcych przez całe życie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność studenta w dyskusji; wypowiedzi ustne i pisemne studentów; odpowiedzi studentów w zakresie rozumienia tekstów specjalistycznych; prezentacja projektu i jego ocena; pisemna refleksja studenta; egzamin pisemny. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.