Topografia językowa i kulturowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-2FR-TJIK-11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Topografia językowa i kulturowa |
Jednostka: | Instytut Lingwistyki Stosowanej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty dla programów S2-FREap i S2-FREwi Przedmioty dla programów S2-FREbf, S2-FREbl, S2-FREsr, S2-FREwe |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Filologie regionów |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | - Pogłębienie wiedzy o różnorodności językowej i sposobach klasyfikowania języków (szczególnie klasyfikacji geograficznej i genetycznej) - Pogłębienie wiedzy o związkach języka z kulturą - Poszerzenie wiedzy na temat obszarów kulturowych w kontekście używanych na nich języków - Pogłębienie wiedzy z zakresu problematyki języków w kontakcie - Przekazanie wiedzy o językach i obszarach kulturowych w perspektywie historycznej - Pogłębienie wiedzy o językach zagrożonych i wymierających |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | • ogólna wiedza w zakresie językoznawstwa ogólnego |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Informacje dotyczące materiałów przedstawia prowadzący |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień ✔ Wykład konwersatoryjny ✔ Praca z tekstem ✔ Zagadnienia na e-learningu ✔ |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30 Praca własna studenta* Przygotowanie do zajęć 15 Czytanie wskazanej literatury 15 Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia 15 SUMA GODZIN 75 LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU 3 |
Literatura: |
• Brown, K. (red.). 2006. Encyclopedia of Language and Linguistics. Amsterdam. • Comrie, B. (red.). 2009. The World’s Major Languages. London-New York. • Comrie, B., Matthews, S., Polinsky, M. 1998. Atlas języków. Pochodzenie i rozwój języków świata. Tłum. P. Gąsiorowski. Poznań: Oficyna Wydawnicza Atena • Godlewski, G., Mencwel, A., Sulima, R. (red.) 2004. Antropologia słowa: zagadnienia i wybór tekstów. Warszawa. • Majewicz, A. 1989. Języki świata i ich klasyfikowanie. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. • Pereltsvaig, A. 2012. Languages of the World: An Introduction. Cambridge. • Polański K (red.). 1999. Encyklopedia językoznawstwa ogólnego. Warszawa: PWN. • Sapir, E., 1978. Kultura, język, osobowość : wybrane eseje, przeł. B. Stanosz, R. Zimand. Warszawa. • Whorf, B.L., 1982/2002. Język, myśl i rzeczywistość, przeł. T. Hołówka. Warszawa. Żurawski, S. (red.). 2007. Obyczaje, języki, ludy świata. Warszawa. • Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć, instrukcjami do laboratorium, itp. Materiały udostępniane na zajęciach, w razie potrzeby przesyłane elektronicznie. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EU student /ka: - precyzyjnie omówić problematykę różnorodności językowej - precyzyjnie omówić różne sposoby klasyfikowania języków, szczególnie geograficzną i genetyczną - dokładnie scharakteryzować związki języka z kulturą charakteryzować obszary kulturowe w kontekście używanych na nich języków - wykazać się pogłębioną wiedzą dotyczącą języków w kontakcie scharakteryzować historyczny rozwój obszarów kulturowych i związanych z nimi języków - scharakteryzować problematykę języków zagrożonych i wymierających |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM: Podstawowe kryteria: • obecność na zajęciach; • aktywny udział i zaangażowanie w trakcie zajęć; • znajomość zalecanej literatury przedmiotu; • pozytywne oceny z testów i kolokwiów Skala ocen Kryteria oceniania bardzo dobry (bdb; 5,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane, z ewentualnymi pojedynczymi nieścisłościami, które nie mają znaczenia dla osiągnięcia poszczególnych efektów; dobry plus (+db; 4,5): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z nielicznymi błędami; dobry (db; 4,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z szeregiem błędów i/lub pojedynczych braków; dostateczny plus (+dst; 3,5): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z szeregiem błędów i/lub brakami; dostateczny (dst; 3,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z dużymi błędami i/lub brakami; niedostateczny (ndst; 2,0): zakładane efekty uczenia się nie zostały uzyskane. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Marcin Michalski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Marcin Michalski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.