Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przygotowanie projektu badawczego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 08-SODL-PPR
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Przygotowanie projektu badawczego
Jednostka: Wydział Nauk Społecznych
Grupy: Przedmioty na 5 semestrze socjologii I stopnia
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Poziom przedmiotu:

I stopień

Skrócony opis:

Wprowadzenie. Wybór problemu badawczego.

Konceptualizacja. Przegląd literatury. Problematyka szczegółowa hipotezy.

Operacjonalizacja. Wybór procedur, metod i technik badawczych.

Dobór próby. Wybór rodzaju próby oraz procedura wyboru jednostek badanych. wybór respondentów do badań jakościowych.

Narzędzia badawcze - badania ilościowe. Konstrukcja narzędzi badawczych oraz tworzenie instrukcji kodowej.

Narzędzia badawcze - badania jakościowe. Scenariusze FGI, Dyspozycje do realizacji wywiadów pogłębionych. Tworzenie arkuszy obserwacji.

Pilotaż narzędzi. Badania pilotażowe. Fieldwork raport.

Realizacja badań empirycznych. Problemy związane z realizacją badań ilościowych i jakościowych.

Przygotowanie baz danych 1. Reguły kodowania, tworzenie baz danych z badań ilościowych.

Przygotowanie baz danych 2. Opracowanie materiału uzyskanego z realizacji badań jakościowych.

Analiza zebranego materiału 1. Analiza deskryptywna. Wskaźniki zbiorcze. Testowanie hipotez. Opis statystyczny

Pełny opis:

Konwersatoria mają na celu praktyczne wykorzystanie wiedzy uzyskanej przez studenta podczas realizacji procesu dydaktycznego w ramach przedmiotów związanych z metodologią badań empirycznych. Najważniejszym celem uczestnictwa w tych zajęciach jest praca studenta na ćwiczeniach. Podczas nich zrealizowane badanie o celu poznawczym, którego celem jest synteza uzyskanego wcześniej dorobku. W badaniach realizowanych w podgrupach studenci będą samodzielnie planowali i przeprowadzali badania o charakterze ilościowym i jakościowym. Ćwiczenia te mają przygotować uczestników do samodzielnej realizacji badań z wykorzystaniem wielu metod i technik badawczych.Udział w konwersatoriach ma być ostatecznym przygotowaniem studenta do realizacji badań empirycznych niezbędnych przy tworzeniu pracy licencjackiej lub magisterskiej. Praca w czteroosobowych grupach pozwoli nabyć umiejętności koordynacji prac zespołu badawczego. Podczas przeprowadzania badań studenci będą mieli okazję zetknąć się realnymi problemami pojawiającymi się w momencie realizacji rozbudowanego projektu badawczego. Praca w grupach będzie wymagała aktywności we wszystkich etapach procesu badawczego: tworzenia problemów badawczych i hipotez, wyboru metod i technik, doboru próby, realizacji badań oraz tworzenia raportu.

Tematyka zajęć obejmuje etapy realizacji badań ilościowych i jakościowych o celu zarówno poznawczym jak i praktycznym. Począwszy od tworzenia planu badania lub oferty poprzez wyjaśnienie reguł tworzenia problemów badawczych, hipotez, operacjonalizacji, tworzenia narzędzi nadawczych, po fazę realizacji badań oraz raportowania uzyskanych wyników. Przekazywany materiał został opracowany na podstawie własnych badań ilościowych oraz jakościowych realizowanych przez autora. Wiedza ta ma ściśle praktyczny charakter jest dorobkiem zderzenia metodologicznych dyrektyw opisanych w literaturze przedmiotu z praktycznymi wskazówkami dotyczącymi efektywnego wykorzystania tej wiedzy.Umiejętności nabyte podczas tworzenia projektu badawczego są również istotnym wkładem w tworzeniu kompetencji wykorzystanych do realizacji badań komercyjnych w ramach przyszłej lub obecnej pracy zawodowej studenta.

Literatura:

A.N. Oppenheim, Kwestionariusze, wywiady, pomiary postaw, Poznań 2004

E. Babbie, Badania społeczne w praktyce. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2003.

G. Babiński, Metodologia a rzeczywistość społeczna. Dylematy badań etnicznych, Kraków 2004.

D. Maison, zogniskowane wywiady grupowe. Jakościowa metoda badań marketingowych, Warszawa 2001.]

K. Konecki, Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, Warszawa 2000

J. Lisek-Michalska, P. Daniłowicz, Zogniskowany wywiad grupowy. Studia nad metodą, Łodź 2004.

Ch. Frankfort-Nachmias, D. Nachmias, Metody badawcze w naukach społecznych. Zysk i Ska Wydawnictwo, Poznań 2001

R. Mayntz, K. Holm, P. Hubner, Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej. PWN, Warszawa 1985

J. Włodarek, M. Ziółkowski, Metoda biograficzna w socjologii, Warszawa - Poznań 1990

M. Malikowski, M. Niezgoda, Badania empiryczne w socjologii, T.II Tyczyn 1997,

P.B. Sztabiński, F. Sztabiński, Z. Sawiński, Nowe metody, nowe podejścia badawcze w naukach społecznych, IFIS PAN, Warszawa 2004

A. Sułek, Eksperyment w badaniach społecznych, Warszawa 1979.

A. Sułek (oprac.), Metody analizy socjologicznej. IS UW, Warszawa 1986

A. Sułek, Logika analizy socjologicznej, wybór tekstów, Warszawa 1979,

A. Sułek, K. Nowak, A. Wyka Poza granicami socjologii ankietowej, Warszawa 1989.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)